Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Yarıiletken Fiziği I

Dersin Kodu : FK-675

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. CEBRAİL GÜMÜŞ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Yarıiletkenlerin temel özellikleri
Kristal katılarda enerji seviyeleri
Kristallerde safsızlık, Termal dengede taşıyıcı konsatrasyonu, Elekron taşınımı
Yarıiletkende ısısal etkiler, Elektron ve deşiklerde difüzyon
Kristal büyütme yöntemleri, p-n eklem yapısı.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Yarıiletkenler ve temel özelliklerinin tanıtılması.

Dersin İçeriği : Yarıiletkenlerin yapısal özellikleri, Kristal örgüsü, Miller indisleri, ters örgü, Katılarda bağlanma çeşitleri, kristal kusurları, pn eklemleri, Elektronların ve deşiklerin durum yoğunlukları

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Fen Edebiyat Fakultesi Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Yarıiletkenler, Katıların özdirence göre sınıflandırılması İlgili konu araştırılsın tartışmalı ders
2 Saf yarıiletkenler, katkılı yarıiletkenler, katılarda yük taşıyıcıların akımı İlgili konu araştırılsın tartışmalı ders
3 Yarıiletkenlerin yapısal özellikleri, Kristal örgüsü, Miller indisleri, ters örgü, İlgili konu araştırılsın tartışmalı ders
4 Katılarda bağlanma çeşitleri İlgili konu araştırılsın tartışmalı ders
5 Kristal kusurları İlgili konu araştırılsın tartışmalı ders
6 Yarıiletkenlerde difizyon, difizyon kuralları İlgili konu araştırılsın tartışmalı ders
7 Ara Sınavı Ara Sınavı Ara Sınavı
8 pn eklemleri İlgili konu araştırılsın tartışmalı ders
9 pn eklem yapım yöntemleri İlgili konu araştırılsın tartışmalı ders
10 Yarıiletkenlerde bant teorisinin temelleri İlgili konu araştırılsın tartışmalı ders
11 Elektron enerjisinin dalga vektörü ile ilişkisi İlgili konu araştırılsın tartışmalı ders
12 Elektronların ve deşiklerin durum yoğunlukları İlgili konu araştırılsın tartışmalı ders
13 Brillouin bölgeleri İlgili konu araştırılsın tartışmalı ders
14 Valans bandının enerji durumlarının elektronlarla doldurulması, Metaller ,yalıtkanlar ve yarıiletkenler İlgili konu araştırılsın tartışmalı ders
15 Final Sınavı Final Final
16/17 Final Sınavı Final Final


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Cullity B,Elements of X-ray diffraction, Addision-Wesley publishing Company Inc. USA, 1967.
 Marius Grundmann, The physics of semiconductors, Springer, 2006, Newyork, p.689.
 Charles kittel, Intoduction to solid state physics,John Wiley and Sons, Inc., Newyork,1986,p.646.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 80
    Ödev/Proje/Diğer 1 20
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Fizik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 2
2 Fiziğin ilişkili olduğu disiplinler arası ilişkileri kavrar 1
3 Fizikte edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 1
4 Fizikte edindiği bilgileri farklı displinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayarak yeni bilgiler oluşturur. 1
5 Fizik ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözer 1
6 Fizik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 2
7 Fizik ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. 2
8 Fizik ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. 3
9 Fizikte edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. 3
10 Fizik Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. 3
11 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer. 1
12 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. 1
13 Fizik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 2
14 Fizik Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir. 2
15 Fizik Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. 3
16 Fizik Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 14 14
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 14 14
Toplam İş Yükü: 150
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6
Dersin AKTS Kredisi: 6