|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Güneş Pilleri I |
|
Dersin Kodu |
: |
FK-621 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. CEBRAİL GÜMÜŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Güneş pili ve güneş enerjisi
Işığın yarıiletkenle etkileşimi Işığın soğrulması Birleşme olayları Yarıiletken aygıt fiziğinin temel eşitlikleri p-n eklem diyotları
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Güneş pilinin yapısını ve çalışmasını öğrenmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Güneş pillerinin gelişimi, güneş enerjisinin kaynağı, Kristal yapısı ve yönelimler, yasak enerji aralıkları, İzinli durumların doldurulma olasılığı, deşikler, elektronların ve deşiklerin dinamiği, Katkılı yarıiletkenlerde Fermi düzeyinin konumu, Işığın yarıiletkenle etkileşmesi, Işığın soğrulması, birleşme olayları, pn eklemlerinin elektrostatiği, eklem sığası, güneş pili parametreleri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat Fakültesi derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Güneş pillerinin gelişimi, güneş enerjisinin kaynağı |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
2 |
Yer yüzeyine gelen güneş enerjisi, güneş enerjisinin ölçümü |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
3 |
Kristal yapısı ve yönelimler, yasak enerji aralıkları |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
4 |
İzinli durumların doldurulma olasılığı, deşikler, elektronların ve deşiklerin dinamiği |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
5 |
İzinli durumların yoğunluğu, elektron ve deşik yoğunlukları |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
6 |
Bir IV. grup yarıiletkenin kovalent bağlanması, Grup III ve grup V katkıları, Yük taşıyıcı yoğunlukarı |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
7 |
Ara sınavı |
Ara sınavı |
Ara sınavı |
|
8 |
Katkılı yarıiletkenlerde Fermi düzeyinin konumu, Grup III ve grup V dışı safsızlıklar, yük taşıyıcılarının taşınması |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
9 |
Işığın yarıiletkenle etkileşmesi, Işığın soğrulması, birleşme olayları |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
10 |
Yüzeydeki birleşme, yarıiletken aygıt fiziğinin temel eşitlikleri |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
11 |
pn eklemlerinin elektrostatiği, eklem sığası
|
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
12 |
Yük taşıyıcılarının injeksiyonu, Nötr bölgede difüzyon yoluyla akış |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
13 |
pn yapının karanlıktaki özellikleri |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
14 |
Güneş pili parametreleri, sonlu güneş pili boyutlarının doyum akımına etkisi |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
15 |
Final sınavı |
Final sınavı |
Final sınavı |
|
16/17 |
Final sınavı |
Final sınavı |
Final sınavı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Optical processes in semiconductors, Jacques I. Pankove, Dover Publications, Inc. New York
Güneş pilleri, Prof. Dr. Remzi Engin, Yüzüncü yıl üniversitesi FEF Fizik Bölümü yayınları
M. A. Green , Solar Cells, Prentice-Hall, Inc., Englewood Clifs, N. J., 1982
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fizik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. |
2 |
|
2 |
Fiziğin ilişkili olduğu disiplinler arası ilişkileri kavrar |
1 |
|
3 |
Fizikte edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
1 |
|
4 |
Fizikte edindiği bilgileri farklı displinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayarak yeni bilgiler oluşturur. |
1 |
|
5 |
Fizik ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözer |
1 |
|
6 |
Fizik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. |
2 |
|
7 |
Fizik ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. |
2 |
|
8 |
Fizik ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. |
3 |
|
9 |
Fizikte edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. |
3 |
|
10 |
Fizik Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. |
3 |
|
11 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer. |
1 |
|
12 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
1 |
|
13 |
Fizik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
2 |
|
14 |
Fizik Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir. |
2 |
|
15 |
Fizik Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. |
3 |
|
16 |
Fizik Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
10 |
30 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
14 |
14 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
14 |
14 |
|
Toplam İş Yükü: | 142 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|