|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Balık Genetiği |
|
Dersin Kodu |
: |
ST-544 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MAKBULE YANGÜN BAYLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Genetik metodları balıkçılıkta verim artışı yönünde ilişkilendirir ve kullanır. Gen, genotip ve fenotip kavramlarını anlar ve ilişkilendirir. Kantitatif genetiği,populasyon genetiği ve transfer tekniklerini balıkların genotiplerini iyileştirmede kullanır Genetik materyallerin yapı ve fonksiyonlarını bilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Balık genetiğinin temel prensiplerini kavratarak balık üretimine katkı sağlamak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Genetiğin temel esasları (hücre, kromozom, DNA ve gen), kalitatif fenotipler, kantitatif fenotipler, populasyon genetiği, balıkçılıkta populasyon sınırlarının belirlenmesi, deniz ve tatlı su balıklarının genetik kaynakları, balıklarda gen transfer teknikleri, balık üretiminde genetik faktörler. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Ç.Ü.Su Ürünleri Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Genetiğin temel esasları (hücre, kromozom) |
Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması |
Düz Anlatım |
|
2 |
Genetiğin temel esasları (DNA ve gen) |
Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması |
Düz Anlatım, powerpoint sunum |
|
3 |
Kalitatif fenotipler |
Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması |
Düz Anlatım-tartışma |
|
4 |
Kantitatif fenotipler |
Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması |
Düz Anlatım-tartışma |
|
5 |
Populasyon genetiği |
Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması, ödevlerin verilmesi |
Düz Anlatım, powerpoint sunum |
|
6 |
Populasyon genetiği |
Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması |
Düz Anlatım |
|
7 |
Balıkçılıkta populasyon sınırlarının belirlenmesi |
Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması |
Düz Anlatım |
|
8 |
ARASINAV |
Arasınav hazırlığı |
Yazılı sınav |
|
9 |
Deniz balıklarının genetik kaynakları |
Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması |
Düz Anlatım |
|
10 |
Tatlısu balıklarının genetik kaynakları |
Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması |
Düz Anlatım |
|
11 |
Gen transfer teknikleri |
Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması |
Düz Anlatım |
|
12 |
Balıklarda kullanılan gen transfer teknikleri |
Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması |
Düz Anlatım |
|
13 |
Transgenik balıklar |
Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması |
Düz Anlatım |
|
14 |
Balık üretiminde genetik faktörler |
Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması, ödevlerin sunulması |
Düz Anlatım, powerpoint sunum |
|
15 |
Bazı balıklarda genetik değişimler |
Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması |
Düz Anlatım |
|
16/17 |
Final sınavı |
Final sınavı hazırlığı |
Final sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Mustafa S., 1999. Genetics in sustainable Fisheries Manageement. Fishing News Book, 224p.
Lutz C.G., 2001. Pratical Genetics for Aquaculture. Blackwell Science, 235p.
Beaumont A.R. and Hoare K. 2003. Biotechnology and Genetics in Fisheries and Aquaculture. Blackwell Science, 158p
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. |
3 |
|
2 |
Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimleri kavrar. |
3 |
|
3 |
Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı alan ile ilgili stratejileri belirler; yöntem ve teknikleri ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur. |
2 |
|
4 |
Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, farklı disiplinler arası bilgileri sentezler, yorumlar, yeni bilgi ve teoriler üretir. |
4 |
|
5 |
Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında veri toplar, sonuçları değerlendirir; araştırma yöntemlerini kullanarak, neden-sonuç ilişkisi kurup, sorunlara çözüm önerileri geliştirir. |
3 |
|
6 |
Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak planlar, projelendirir ve yürütür. |
4 |
|
7 |
Uzmanlaştığı alan ile ilgili uygulamalarda ortaya çıkabilecek sorunların çözümü için bireysel veya ekip üyesi olarak yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir, sorumluluk alarak çözüm üretir. |
2 |
|
8 |
Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynaklara ulaşır, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirecek deneyim kazanır. |
3 |
|
9 |
Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgi ve becerilerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve toplum yararına kullanır. |
3 |
|
10 |
Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili gelişmeleri takip eder, çalışma ve araştırmalarını yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır; alanında toplumsal bilinç oluşumuna katkı sağlar. |
2 |
|
11 |
Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, seminer ve toplantıları izler, eleştirir. |
3 |
|
12 |
Yabancı dil bilgilerini kullanarak yurt dışı kaynaklı yayınları izler, sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
4 |
|
13 |
Çalışma alanında gereksinim duyduğu bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
3 |
|
14 |
Uygulama alanı ile ilgili verilerin bilimsel yönden değerlendirilmesi ve yayınlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder, denetler ve bu değerleri öğretir. |
3 |
|
15 |
Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ederek strateji, politika ve uygulama planları geliştirir; elde ettiği sonuçları toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde toplum yararına değerlendirir ve yaygınlaştırır. |
4 |
|
16 |
Yüksek lisans eğitimi sürecinde edindiği bilgi ve deneyimlerle, uygulama ve problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
8 |
8 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
16 |
16 |
|
Toplam İş Yükü: | 146 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.84 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|