Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Kıyısal ve Sulak Alan Ekosistemleri

Dersin Kodu : ST-539

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. SEVİM POLAT

Dersin Öğrenme Kazanımları : Sulak alanların hidrografisini açıklar.
Kıyısal ve Sulak alanlarda besin döngüsü ve üretim basamaklarını açıklar.
Kirliliğin kıyısal ve sulak alan ekosistemlerine etkisini özetler.
Türkiye´deki sulak alanları ve sorunlarını sıralar.
Kıyısal ve sulak alanların korunmasına yönelik önlemleri listeler.
İzleme çalışmalarını önemini açıklar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Kıyısal ve sulak alanların hidrografisi, sucul üretim basamakları, kirlilik ve iklimsel değişimlerin kıyısal ve sulak alan ekosistemlerine etkilerini öğrenmek, Türkiye’nin sulak alanları ve temel sorunları bilmek, sulak alanların korunmasına yönelik önlemler, kıyısal ve sulak alanlarda su kalitesi izleme çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmaktır.

Dersin İçeriği : Bu derste kıyısal ve sulak alanların hidrografisi, besin döngüleri ve üretim düzeyleri, kıyısal ve sulak alanların biyoçeşitliliği, kirlilik ve iklimsel değişimlerin bu ekosistemlere etkileri öğretilir, Türkiye´deki sulak alanlar ve problemleri, su kalitesi ve biyoçeşitliliği korumaya yönelik önlemler, kıyısal ve sulak alanlarda su kalitesi için izleme çalışmalarının önemi örneklerle anlatılır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Ç.Ü. Su Ürünleri Fakültesi Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Kıyısal ve sulak alan kavramlarının tanımlanması Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım
2 Kıyısal ve sulak alanların önemi Ders notlarının okunması ve kaynak taraması Düz anlatım, konu ile ilgili tartışma
3 Sulak alanların hidrografisi Ders notları ve ilgili kaynakların okunması Düz anlatım, konu ile ilgili tartışma
4 Sulak alanların hidrografisi Ders notları ve ilgili kaynakların okunması Düz anlatım, Gösterim, saha çalışması
5 Kıyısal alanların hidrografisi Ders notları ve ilgili kaynakların okunması Düz anlatım, Gösterim
6 Besin döngüsü ve üretim basamakları Ders notları ve ilgili kaynakların okunması Düz anlatım
7 Kıyısal ve sulak alanlarda biyoçeşitlilik Ders notları ve ilgili kaynakların okunması Düz anlatım, gösterim
8 Arasınav Ara sınav için hazırlık Ara sınav
9 Kirlilik ve iklimsel değişimlerin sulak alan ekosistemlerine etkileri Ders notları ve ilgili kaynakların okunması, makale taraması Düz anlatım
10 Kirlilik ve iklimsel değişimlerin sulak alan ekosistemlerine etkileri Ders notları ve ilgili kaynakların okunması, ödev hazırlığı Düz anlatım, konu ile ilgili tartışma
11 Türkiyedeki sulak alanlar ve sorunları Ders notları ve ilgili kaynakların okunması, ödev hazırlığı Düz anlatım, gösterim
12 Türkiyedeki sulak alanlar ve sorunları Ders notları ve ilgili kaynakların okunması, makale tarama Düz anlatım, gösterim
13 Kıyısal ve sulak alanlarda su kalitesinin korunmasına yönelik önlemler Ders notları ve ilgili kaynakların okunması, makale tarama Düz anlatım, konu ile ilgili tartışma
14 Kıyısal ve sulak alanlarda su kalitesinin korunmasına yönelik önlemler Ders notları ve ilgili kaynakların okunması Düz anlatım, konu ile ilgili tartışma
15 Kıyısal ve sulak alanlarda izleme çalışmaları ve önemi Ders notları ve ilgili kaynakların okunması Düz anlatım, konu ile ilgili tartışma
16/17 Final sınavı Final sınavı için hazırlık Final sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Parsons TR, Takahashi M, Hargrave B. 1984. Biological Oceanographic Processes. Oxford: Pergamon Press. 330 p.
 Turley CM (1999). The changing Mediterranean Sea- a sensitive ecosystem?. Prog. Oceanogr. 44: 387-400.
 EEA (European Environment Agency) (1999). State and pressure of the marine and coastal Mediterranean environment, Environmental Aassessment Report No 5.
 Mann, K.H. 2000. Ecology of Coastal Waters, Blackwell Science, 406p.
 Polat, S. Kıyısal ve Sulak Alan Ekosistemleri Ders Notları.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 4
2 Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimleri kavrar. 3
3 Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı alan ile ilgili stratejileri belirler; yöntem ve teknikleri ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur. 2
4 Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, farklı disiplinler arası bilgileri sentezler, yorumlar, yeni bilgi ve teoriler üretir. 3
5 Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında veri toplar, sonuçları değerlendirir; araştırma yöntemlerini kullanarak, neden-sonuç ilişkisi kurup, sorunlara çözüm önerileri geliştirir. 3
6 Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak planlar, projelendirir ve yürütür. 2
7 Uzmanlaştığı alan ile ilgili uygulamalarda ortaya çıkabilecek sorunların çözümü için bireysel veya ekip üyesi olarak yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir, sorumluluk alarak çözüm üretir. 2
8 Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynaklara ulaşır, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirecek deneyim kazanır. 3
9 Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgi ve becerilerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve toplum yararına kullanır. 3
10 Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili gelişmeleri takip eder, çalışma ve araştırmalarını yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır; alanında toplumsal bilinç oluşumuna katkı sağlar. 4
11 Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, seminer ve toplantıları izler, eleştirir. 2
12 Yabancı dil bilgilerini kullanarak yurt dışı kaynaklı yayınları izler, sözlü ve yazılı iletişim kurar. 2
13 Çalışma alanında gereksinim duyduğu bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 2
14 Uygulama alanı ile ilgili verilerin bilimsel yönden değerlendirilmesi ve yayınlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder, denetler ve bu değerleri öğretir. 3
15 Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ederek strateji, politika ve uygulama planları geliştirir; elde ettiği sonuçları toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde toplum yararına değerlendirir ve yaygınlaştırır. 2
16 Yüksek lisans eğitimi sürecinde edindiği bilgi ve deneyimlerle, uygulama ve problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 16 32
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 146
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.84
Dersin AKTS Kredisi: 6