|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Popülasyon Biyolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
ST-530 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. DURSUN AVŞAR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Biyoçeşitlilikle populasyon arasındaki ilişkiyi kurabilir Diversite ve kirlilik kavramlarıyla populasyon arasındaki etkileşimi belirler Diversite İndeksleriyle populasyon bireyleri arasındaki ilişkiyi açıklar Benzerlik indeksi ile iki bölge populasyon bireyleri arasındaki benzeşimi açıklar Türlerle populasyonlar arasındaki ilişkiyi belirler Sucul populasyonların dağılışları ile abiyotik faktörlerden sıcaklık, salinite, akıntılar, besin tuzları, hidrografik engeller ve aydınlanma arasındaki ilişkiyi gösterir Populasyon örneklemesinde örnek miktarının ne kadar olması gerektiğini belirler
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, sucul ekosistemlerin fonksiyonel birimleri olan tür ve populasyon kavramlarını tüm yönleriyle tanıtarak populasyon biyolojisi hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tür ve populasyon kavramları, sucul canlı topluluklarının biyolojik özelliklerindeki değişimler, abiyotik faktörlerdeki değişimlerin canlıların dağılımına etkisi, örnekleme teknikleri, biyolojik karakterler içinde eşey ve yaş kompozisyonu, büyüme, ölüm, beslenme, üreme, günlük ve mevsimsel davranışlar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Su Ürünleri Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş ve Biyoçeşitlilik |
Populasyon Biyolojisi Ders Notları 1-6. Sayfalar Okunacak. |
Düz Anlatım |
|
2 |
Diversite |
Populasyon Biyolojisi Ders Notları 6-11. Sayfalar Okunacak. |
Düz Anlatım |
|
3 |
İndeksler |
Populasyon Biyolojisi Ders Notları 11-14. Sayfalar Okunacak. Ödev: Diversite ve Populasyon Ekolojisindeki Kullanım Alanları |
Düz Anlatım ve Tartışma |
|
4 |
Tür Çeşitliliği İndeksleri |
Populasyon Biyolojisi Ders Notları 14-17. Sayfalar Okunacak. Ödev: Diversite ve Kirlilik |
Düz Anlatım ve Tartışma |
|
5 |
Diversite ve Kirlilik |
Populasyon Biyolojisi Ders Notları 17-21. Sayfalar Okunacak. Ödev: Osmoregulasyon ve Sucul Canlılarda Uyum |
Düz Anlatım ve Tartışma |
|
6 |
Türler ve Populasyonlar |
Populasyon Biyolojisi Ders Notları 21-25. Sayfalar Okunacak. |
Düz Anlatım ve Tartışma |
|
7 |
Sucul Populasyonların Dağılışlarını Belirleyen Abiyotik Etmenler |
Populasyon Biyolojisi Ders Notları 25-31. Sayfalar Okunacak. |
Düz Anlatım |
|
8 |
Ara Sınav |
Sınav İçin Çalışma |
|
|
9 |
Abiyotik Etmenlerden Sıcaklık |
Populasyon Biyolojisi Ders Notları 31-37. Sayfalar Okunacak. |
Düz Anlatım |
|
10 |
Abiyotik Etmenlerden Salinite |
Populasyon Biyolojisi Ders Notları 37-41. Sayfalar Okunacak. |
Düz Anlatım |
|
11 |
Abiyotik Etmenlerden Akıntılar ve Besin Tuzları |
Populasyon Biyolojisi Ders Notları 41-47. Sayfalar Okunacak. |
Düz Anlatım |
|
12 |
Abiyotik Etmenlerden Hidrografik Engeller |
Populasyon Biyolojisi Ders Notları 47-50. Sayfalar Okunacak. |
Düz Anlatım |
|
13 |
Alan Çalışmaları |
Populasyon Biyolojisi Ders Notları 55-60. Sayfalar Okunacak. |
Düz Anlatım |
|
14 |
Alan Çalışmaları |
Populasyon Biyolojisi Ders Notları 55-60. Sayfalar Okunacak. |
Düz Anlatım |
|
15 |
Örnek Miktarı ve Alt Örnekleme |
Populasyon Biyolojisi Ders Notları 60-67. Sayfalar Okunacak. |
Düz Anlatım |
|
16/17 |
Final Sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
AVŞAR; D., 2004. Populasyon biyolojisi. Ders notları (basılmamış). Ç.Ü. Su Ürünleri Fakültesi. 156s.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
PIELOU,E.C., 1975. Ecological Diversity. John Wiley Press, N.Y., USA.
PIELOU,E.C., 1977. Mathematical Ecology. John Wiley Press. N.Y., USA.
RICKER, W.E., 1958. Handbook of computation for biological statistics of fish populations. Fish. Res. Board, Can., Bull. No. 119. 300 p.
SCHULZE, E.D., MOONEY, H.A., 1994 (eds): Biodiversity and Ecosysrem Function. Springer Verlag, Berlin-Germany ?????? p.
SIMPSON, E.H., 1949. Measurement of Diversity. Nature, 163: 688p.
UZUN, A., 2003. Biyoçeşitlilik ve Türkiye Biyoçeşitliliğine Genel Bir Bakış. Sakarya Üniversitesi, Eğt. Fak. Dergisi. www.ef.sakarya.edu.tr/dergi/efdergisayi7.pdf.
WASHINGTON, H.G., 1984: Diversity, Biotic and Similarity Indices. Water Res. Vol 18. No 6. s. 653-694.
AKIN, Ş., BUHAN, E., 2006. Sucul Ekosistemlerde Besin Ağı Çalışma Metotları. Türk Sucul Yaşam Dergisi 24s. (Baskıda)
AVŞAR, D., 1993. The biology and population dynamical parameters of the sprat (Sprattus sprattus phalericus RISSO) on the Southern coast of the Black Sae. Ph.D. in Marine Biology and Fisheries. METU-IMS. 240 p.
AVŞAR, D., 1994a. A Stock Differentiation study of the sprat (Sprattus sprattus phalericus RISSO) off the southern coast of the Black Sea. Fisheries Research, 19: 363-378.
AVŞAR, D., 1994b. Stomach Contents of sprat (Sprattus sprattus phalericus RISSO) in Turkish Black Sea Coast. Tr. J. of Zoology. 18: 69-76.
AVŞAR, D., 1994c. Diel diet and feeding behaviour of scaldfish (Arnoglossus laterna WALBAUM, 1792) in the Bay of Mersin. Acta Adriatica. 34 (1/2): 89-101.
AVŞAR, D., BİNGEL, F.,1994: A preliminary study on the reproductive biology of the sprat (Sprattus sprattus phalericus RISSO) in the Black Sea coast of Turkey. Doğa-Tr. J. of Zoology. 18. 77-85.
AVŞAR, D., 1995. Application of Mahalanobis Distance Function for the Morphometric Separation of Spotted flounder (Citharus linguatula LINNAEUS, 1758) Stocks in the Gulf of Mersin. Israel Journal of Zoology, Vol: 41. 581-589.
AVŞAR, D., 1998. Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği. Çukurova Üniversitesi, Su Ürünleri Fakültesi, Ders Kitabı No: 5, Baki Kitap ve Yayınevi, Adana, 303 s.
BAKER, A de C., 1970. Day and Night distributions of total migrant and non-migrant mesopelagic euphausids off the Canary Island. J. Mar. Biol. Ass. U.K., 50: 301-342.
BERG, L.S., BOGDANOV, L.S., KOZHIN, N.I., RASS, T.S. (Editors), 1949. Commercial Fisheries of the USSR. Pshchepromizdat, 787 p.
BEVERTEN, R.J.H., HOLT, J., 1957. On the dynamics of exploited fish populations. H.M. stationery Off., Londen, Fish. Invest., Ser., 2, Vol: 19. 533 p.
BİNGEL, F., AVŞAR, D., ve KIZILKAYA, E., 1984. Boy dağılımı frekans değerlerinden v. BERTALANFFY durağanlarının hesaplanması için bir mikro bilgisayar programı. Ege Denizi ve Civarı Kıyı Sorunları Sempozyumu. 28-29 Kasım 1984- İzmir. 13+ XII s.
BİNGEL, F., 1985. Balık Populasyonlarının İncelenmesi. İ. Ü. Rektörlüğü Su Ürünleri Yüksek Okulu Sapanca Balık Üretme ve Islah Merkezi. Yay. No: 10., 133s.
BİZSEL, K.C., 1987. The Seasonal Variation in the Diel Diet of the Red Mullets (Mullus barbatus) in the northern Cilician Basin of the Mediterranean. M.Sc. Thesis. Institute of Marine Sci.-METU. 87p.
BLAXTER, J.H.S., HEMPEL, G., 1963. The ınfulunce of egg size on herring larvea (Clupea harengus L.). J. Cons. Perm. Int. Explor. Mer, 28, 211-240.
BRIDGER, J.P., 1960. On the relationship between stock, larvae and recruits in the “Downs” herring. Cons. Intern. Explor. Mer, Herring Comm., Paper no: 159. 9p.
CHUGUNOVA, N.I., 1963. Age and growth studies in fish. National Science Foundition. Washington D.C., USA, 133 p.
CİRİK, S., GÖKPINAR, Ş., 1993: Plankton bilgisi ve kültürü. Ege Üniversitesi Su Ürünleri Fakültesi Yayınları. No: 47. 199s.
COHEN, J.E., BRIAND, F., NEWMAN; C.M., 1990. Community food webs: data and theory. Springer-Verlag, New York.
GIBSON, R.N., and EZZI, I.A., 1980. The biology of the scaldfish, Arnoglossus laterna (WALBAUM) on the west coast of Scotland. J. Fish. Biol. (17): 5, 565-575.
HOLDEN, M.J., RAITT, D.F.S. (Eds), 1974. Manual of fisheries science. Part2-Methods of resource investigation and their application. FAO Fish. Tech. Rap. (115): Rev. 1. 214p.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. |
4 |
|
2 |
Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimleri kavrar. |
2 |
|
3 |
Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı alan ile ilgili stratejileri belirler; yöntem ve teknikleri ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur. |
5 |
|
4 |
Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, farklı disiplinler arası bilgileri sentezler, yorumlar, yeni bilgi ve teoriler üretir. |
3 |
|
5 |
Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında veri toplar, sonuçları değerlendirir; araştırma yöntemlerini kullanarak, neden-sonuç ilişkisi kurup, sorunlara çözüm önerileri geliştirir. |
5 |
|
6 |
Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak planlar, projelendirir ve yürütür. |
3 |
|
7 |
Uzmanlaştığı alan ile ilgili uygulamalarda ortaya çıkabilecek sorunların çözümü için bireysel veya ekip üyesi olarak yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir, sorumluluk alarak çözüm üretir. |
4 |
|
8 |
Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynaklara ulaşır, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirecek deneyim kazanır. |
3 |
|
9 |
Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgi ve becerilerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve toplum yararına kullanır. |
4 |
|
10 |
Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili gelişmeleri takip eder, çalışma ve araştırmalarını yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır; alanında toplumsal bilinç oluşumuna katkı sağlar. |
2 |
|
11 |
Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, seminer ve toplantıları izler, eleştirir. |
3 |
|
12 |
Yabancı dil bilgilerini kullanarak yurt dışı kaynaklı yayınları izler, sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
1 |
|
13 |
Çalışma alanında gereksinim duyduğu bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
1 |
|
14 |
Uygulama alanı ile ilgili verilerin bilimsel yönden değerlendirilmesi ve yayınlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder, denetler ve bu değerleri öğretir. |
4 |
|
15 |
Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ederek strateji, politika ve uygulama planları geliştirir; elde ettiği sonuçları toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde toplum yararına değerlendirir ve yaygınlaştırır. |
3 |
|
16 |
Yüksek lisans eğitimi sürecinde edindiği bilgi ve deneyimlerle, uygulama ve problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
3 |
39 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
7 |
21 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
18 |
18 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
18 |
18 |
|
Toplam İş Yükü: | 138 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|