Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Balıklarda Yaş Tayini Yöntemleri

Dersin Kodu : ST-521

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. DURSUN AVŞAR

Dersin Öğrenme Kazanımları : Balıklarda Kalsiyum metabolizması ile yaş tayini arasındaki ilişkiyi kurabilir
Balıklarda Kalsiyum metabolizmasının nasıl kontrol edildiğini açıklayabilir
Balıkların iskelet yapılarından yaş tayini konusunda beceri kazanır
Balıkların sert aksamlarından nasıl yaş tayini yapıldığını gösterebilir
Ele alınan bir balık türünde yaş tayini için hangi yöntemin uygun olduğuna karar verebilme
Kıkırdak iskeletli balıklarla midyegillerde yaş tayinleri hususunu bilir
Yapılan yaş tayininin doğruluğunu onaylayabilir
Yaş tayinleri sırasında karşılaşılabilecek olası hata kaynaklarını belirleyebilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı; yumuşakçalar, kemikli ve kıkırdaklı balıklarda yaş tayinleri ile ilgili bilgi vermek ve bu gruplarda kullanılan yaş tayin yöntemlerini aktarmak, yaş kompozisyonu ve balıkçılık çalışmlarında yaş kompozisyonunun irdelenmesidir.

Dersin İçeriği : Kemikli balıklarda yaş tayini için kullanılan sert yapılar, bu dokuların yapısı ve analizi, kemikli balıklarda dolaylı yaş tayin yöntemleri, kıkırdaklı balıklarda yaş tayini için kullanılan yapılar, bu yapılardan yaş tayini yöntemleri, yaş kompozisyonu ve irdelenmesi.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Su Ürünleri Fakültesi Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Giriş ve Yaş Tayinlerinin Balıkçılıktaki Önemi Balıklarda Yaş Tayini 1-7. sayfalar okunacak; Ödev Düz Anlatım ve Tartışma
2 Balıklarda Kalsiyum Metabolizması ve Yaş Tayini Balıklarda Yaş Tayini 7-16. sayfalar okunacak Düz Anlatım ve Tartışma
3 Mineral Birikimi Balıklarda Yaş Tayini 16-25. sayfalar okunacak; Ödev Düz Anlatım ve Tartışma
4 İskelet Yapılarından Yaş ayini Balıklarda Yaş Tayini 25-44. sayfalar okunacak Düz Anlatım ve Tartışma
5 Yaş Tayininde Kullanılan Aksamların Saklanması ve Muhafazası Balıklarda Yaş Tayini 44-52. sayfalar okunacak; Ödev Düz Anlatım ve Tartışma
6 Hazırlama ve İnceleme Yöntemleri Balıklarda Yaş Tayini 52-71. sayfalar okunacak Düz Anlatım ve Tartışma
7 Yaş Tayininde Kullanılmayan Büyüme Zonları Balıklarda Yaş Tayini 71-87. sayfalar okunacak; Ödev Düz Anlatım ve Tartışma
8 Onaylamada Kullanılan Direk Yöntemler Balıklarda Yaş Tayini 87-92. sayfalar okunacak Düz Anlatım ve Tartışma
9 Ara Sınav Sınav için Çalışma
10 Onaylamada KUllanılan Dolaylı Yöntemler Balıklarda Yaş Tayini 92-95. sayfalar okunacak; Ödev Düz Anlatım ve Tartışma
11 Zon Oluşum Zamanı Balıklarda Yaş Tayini 95-110. sayfalar okunacak Düz Anlatım ve Tartışma
12 Yaş Tayininde Karşılaşılan Zorluklar ve Olası Hata Kaynakları Balıklarda Yaş Tayini 110-117. sayfalar okunacak Düz Anlatım ve Tartışma
13 Balıklarda Dolaylı Yaş Tayinleri Balıklarda Yaş Tayini 117-125. sayfalar okunacak Düz Anlatım ve Tartışma
14 Otolit ve Pullardan Büyüme Oranının Hesaplanması Balıklarda Yaş Tayini 125-139. sayfalar okunacak Düz Anlatım ve Tartışma
15 Farklı Ağlar İçin Yaş-Boy Anahtarları Balıklarda Yaş Tayini 139-157. sayfalar okunacak Düz Anlatım ve Tartışma
16/17 Final Sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  CHILTON, D.E., BEAMISH, R.J., 1982. Age determination methods for fishes studied by the Groundfish Program at the Pacific Biological Station. Canadian Special Publication of Fish. and Aquatic Science (60): 102 p.
 FLEMING, W.R., 1967. Calcium metabolism in teleosts. Am Zool., (7): 835-842.
Diğer Kaynaklar  BLACKER, R.W., 1974. Recent advances in otolith studies. In: Sea Fisheries Research. Ed. by: F.R. Harden Jones. Published by: Paul Elek (Scientific Books) Ltd., London. U.K. 67-90.
 DEMİR., M., 1965. Balıkçılık Biyolojisine Giriş. İstanbul Üniversitesi Yayınları Say: 1229. Fen Fakültesi No: 4. Şirketi Mürettibiye Basımevi, İstanbul. 107s.
 PODOLIAK, H.A., HOLDEN, H.K., 1965. Distribution of dietary calcium to the skeleton and skin of fingerling brown trout. Cartland Hatchery Report No. (33): 64-70.
 QUASIM, S.Z., 1973. Some implication of the problem of age and growth in marine fishes from the Indian waters. Indian J. Fish (20): 351-371.
 PRATT, H.L.Jr., CASEY, J.G., 1983. Age and growth of the shotfin mako, Isurus oxyrinchus. U.S. Dep. Comm., NOAA Tech. Rep. NMFS (8): 175-177.
 RADTKE,R.L., DEAN, J.M., 1982. Increment formation in the otoliths of embryos, larvae, and juveniles of the mummichog, (Fundulus heteroclitus). US Nat. Mar. Fish. Serv. Fish. Bull. (80): 201-215.
 RADTKE, R.L., 1984. Formation and structural composition of larval striped mullet otoliths. Trans. Amer. Fish. Soc. (113): 186-191.
 RASLTON, S., MIYAMOTO, G., 1981. Estimation of the age of a tropical reef fish using the density of daily growth increments. Proc. Fourth Int. Coral Reef Symp. (1): 83-88.
 RE, P., 1983. Growth of pilchard larvae in relation to environmental factors. Investigasion Pesquera Barcelona (47): 277-283.
 REID, D.F., TOWNSLEY, S.J., EGO, W.T., 1959. Uptake of 85Sr and 45Ca through epithelia of fresh water and sea water adapted Tilapia mossambica. Proc. Hawaii Acad. Sci., (34): 32 p.
 ROBERTSON, J.D., 1954. The chemical composition of the blood of some aquatic chordates including members of the Tunicate, Cyclostomata and Osteichthyes. J. Exp Biol., (31): 424-442.
 ROBERTSON, D., GREEN, G., VICTOR, B.C., 1988. Temporal coupling of production and recruitment of larvae of a Caribbean reef fish. Ecology 69 (2): 370-381.
 ROLLEFSEN, G., 1933. The otolith of cod. Preliminary report. Fiskeridir. Skr. (Havunders), 4, (3):14 p.
 ROPES, J.W., O’BRIEN, L., 1979. A unique method of ageing surf clams. Bulletin of the American Malacology Union (1978): 58-61.
 ROSENTHAL, H.L., 1956. Uptake and turnover of Ca45 by the guppy. Science, N.Y., (124): 571-574.
 ROSENTHAL, H.L., 1957. Uptake of Ca45 and Sr90 from water by freshwater fishes. Science, N.Y., (126): 699-700.
 ROSENTHAL, H.L., 1960. Accumulation of Sr90 and Ca45 by freshwater fishes. Proc. Soc. exp. Biol. Med., (104): 88-91.
 ROSENTHAL, H.L., 1963. Uptake, turnover and transport of bone-seeking elements in fishes. Ann. N.Y. Acad. Sci., (109): 278-293.
 RYLAND, J.S., AJAYI, T.D., 1984. Growth and population dynamics of three Raja species (Botoidei) in Carmarthen Bay, British Isles. J. CONS. CIEM, vol.41, No:2, May 1984,.111-120.
 BEAMISH, R.J., FOURNIER, D.A., 1981. A method for comparing the precision of a set of age determinations. Canadian Journal of Fisheries and Aquatic Sciences (38): 982-983.
 BEAMISH, R.J., Mac FARLANE, G.A., 1983.The forgotten requirement for age validation in fisheries biology. Transactions of the American Fisheries Society (112): 735-743.
 BRILL, R.H., 1963. Ancient glass. Scient. Am., 209, (5), 120-130.
 BROTHERS, E.B., 1978. Exogenous factors and the formation of daily and sub daily increments in fish otoliths. American Zoologist (18): 631-632.
 BROTHERS, E.B., MATHEWS, C.P., LASKER, R., 1976. Daily growth increments in otoliths from larval and adult fishes. Fish. Bull. 74: 1-8.
 EZIUZO, E.N., 1963. The identification of otoliths from West African demersal fish. Bull. Inst. Fr. Afr. Noire, 25, (1): 488-512.
 BROTHERS, E.B., Mac FARLAND, 1981. Correlations between otolith microstructure, growth and life history transitions in newly recruited French grunts (Haemulon flavolicatum (Demarest), Haemulidae). Repports et Proces-Verbaux de Reunions Commision internationales pour I’Exploration scientific de la Mer (178): 369-374.
 BURTON, R.F., 1973. The significance of ionic regulation in the internal media of animals. Biol. Mar. Biol. Lab., Woods Hole, (125): 441-463.
 CAILLIET, G.M., MARTIN, L.K., HARVEY, J.T., KUSHER, D., WELDEN, B. A., 1983a. Techniques for Enhancing Vertebral bonds in age estimation of California Elasmobranchs. U.S. Dep. Commer., NOAA Tech. Rep. NMFS (8): 157-165.
 CAILLIET, G.M., MARTIN, L.K., HARVEY, J.T., KUSHER, D., WELDEN, B.A., 1983b. Preliminary studies on the age and growth of the blue, Prionace glauca, common thresher, Alopias vulpinus, and shortfin mako, Isurus oxyrinchus, sharks from California waters U.S. Dep. Commer., NOAA Tech. Rep. NMFS (8): 179-188.
 CAMPANA, S.E., NIELSON, J.D., 1982. Daily growth increments in otoliths of starry flounder (Platicthys stellatus) and the influence of some environmental variable in their production. Can. J. Fish. Aquat. Sci. (39): 937-942.
 CAMPANA, S.E., 1983.Feeding periodicity and the production of daily growth increment in otolith of steelhead trout (Salmo gairdneri) and tarry flounder (Platichthys tellatus). Can. J. Zool. (61): 1591-1597.
 CAMPANA, S.E., NIELSON, J.D., 1985. Microstructure of fish otoliths. Canadian Journal of Fisheries and Aquatic Sciences (42): 1014-1032.
 GARROD, D.J., 1959. The growth of Tilapia esculenta in Lake Victoria. Hydrobiologia, 12 (4): 268-298.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 5 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 4
2 Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimleri kavrar. 2
3 Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı alan ile ilgili stratejileri belirler; yöntem ve teknikleri ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur. 4
4 Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, farklı disiplinler arası bilgileri sentezler, yorumlar, yeni bilgi ve teoriler üretir. 2
5 Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında veri toplar, sonuçları değerlendirir; araştırma yöntemlerini kullanarak, neden-sonuç ilişkisi kurup, sorunlara çözüm önerileri geliştirir. 5
6 Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak planlar, projelendirir ve yürütür. 3
7 Uzmanlaştığı alan ile ilgili uygulamalarda ortaya çıkabilecek sorunların çözümü için bireysel veya ekip üyesi olarak yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir, sorumluluk alarak çözüm üretir. 3
8 Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynaklara ulaşır, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirecek deneyim kazanır. 4
9 Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgi ve becerilerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve toplum yararına kullanır. 2
10 Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili gelişmeleri takip eder, çalışma ve araştırmalarını yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır; alanında toplumsal bilinç oluşumuna katkı sağlar. 3
11 Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, seminer ve toplantıları izler, eleştirir. 3
12 Yabancı dil bilgilerini kullanarak yurt dışı kaynaklı yayınları izler, sözlü ve yazılı iletişim kurar. 1
13 Çalışma alanında gereksinim duyduğu bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 1
14 Uygulama alanı ile ilgili verilerin bilimsel yönden değerlendirilmesi ve yayınlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder, denetler ve bu değerleri öğretir. 3
15 Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ederek strateji, politika ve uygulama planları geliştirir; elde ettiği sonuçları toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde toplum yararına değerlendirir ve yaygınlaştırır. 2
16 Yüksek lisans eğitimi sürecinde edindiği bilgi ve deneyimlerle, uygulama ve problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 3 39
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 5 4 20
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 20 20
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü: 139
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.56
Dersin AKTS Kredisi: 6