|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Deniz Kirliliği |
|
Dersin Kodu |
: |
ST-519 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. DURSUN AVŞAR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Kirlilik çalışmalarında kullanılan teknik terimleri yerinde kullanabilir Kirleticilerin denizel ortamdaki dağılımını açıklayabilir Denizel ortam kirlilik kaynaklarını tanımlayabilir Besin zinciri ve besin ağı ile kirlilik arasındaki ilişkiyi kurabilir Ağır metallerle klorlu hidrokarbonların denizel ortamdaki mevsimsel değişimi ile denizel canlılardaki kirlilik düzeyi arasındaki ilişkiyi kurabilir Pestisitlerle denizel canlılar arasındaki etkileşimi açıklayabilir Ağır metallerin denizel fitoplanktona olan toksik etkilerini tanıyabilir Ağır metallerin denizel zooplanktona olan toksik etkilerini belirtebilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, denizel ortamı etkileyen kirleticileri tanımak; kirleticilerin bu ortam canlılarına olan toksik etkilerini öğrenmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Deniz Kirliliği, Kirleticiler, Kirletici Kaynaklar, Besin Zinciri ve Besin Ağı, Ağır Metaller, Organoklorinler ve bunların Biyoakümilasyonu |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Su Ürünleri Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş ve Kirlilik Çalışmalarında Kullanılan Bazı Teknik Terimler |
Ders notları 1-7. sayfalar okunacak. |
Düz Anlatım |
|
2 |
Kirleticiler ve Denizel Ortamdaki Dağılımı |
Ders notları 7-11. sayfalar okunacak. Ödev: Ortalama, Standart Sapma, Standart Hata, Varyans, Konfidans Aralığı ve Korelasyon. |
Düz Anlatım |
|
3 |
Denizel Kirlilik Kaynakları |
Ders notları 11-22. sayfalar okunacak. Ödev: Besin Zinciri ve Kirlilik |
Düz Anlatım ve Tartışma |
|
4 |
Besin Zinciri ve Besin Ağı |
Ders notları 22-33. sayfalar okunacak. |
Düz Anlatım ve Tartışma |
|
5 |
Denizel Ortamdaki Ağır Metallerin Mevsimsel Değişimi |
Ders notları 33-41. sayfalar okunacak. Ödev: Osmoregülasyon ve Kirlilik |
Düz Anlatım |
|
6 |
Klorlu Hidrokarbonların Denizel Ortamdaki Mevsimsel Değişimi |
Ders notları 41-51. sayfalar okunacak. |
Düz Anlatım ve Tartışma |
|
7 |
Ağır Metaller |
Ders notları 51-64. sayfalar okunacak. |
Düz Anlatım |
|
8 |
Denizel Organizmalar ve Ağır Metaller |
Ders notları 65-79. sayfalar okunacak. Ödev: Sucul Canlılarda Beslenme Şekilleri ve Kirlilik |
Düz Anlatım |
|
9 |
Ara Sınav |
Sınav için Çalışma |
|
|
10 |
Kıyısal Bölge ve Ağır Metallerin Durumu |
Ders notları 81-84. sayfalar okunacak. |
Düz Anlatım ve Tartışma |
|
11 |
Böcek Öldürücüler (Pestisitler) |
Ders notları 84-91. sayfalar okunacak. |
Düz Anlatım |
|
12 |
Kirleticilerin Etkileri |
Ders notları 91-97. sayfalar okunacak. Ödev: Canlılarda Metabolizma ve Kirlilik |
Düz Anlatım ve Tartışma |
|
13 |
Denizel Plankton ve Kirlilik |
Ders notları 97-106. sayfalar okunacak. |
Düz Anlatım |
|
14 |
Fitoplanktona Ağır Metallerin Toksik Etkileri |
Ders notları 106-109. sayfalar okunacak. |
Düz Anlatım |
|
15 |
Zooplanktona Ağır Metlallerin Toksik Etkileri |
Ders notları 109-115. sayfalar okunacak. |
Düz Anlatım |
|
16/17 |
Final Sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
CLARK, R.B., FRID, C., ATTRILL, M.J., 1997. Marine Pollution, 4th edition. Oxford University Press.Newyork 161p.
REISH, D.J. and OSHIDA P.S., 1986. Manual of Methods in aquatic environment research. Part 10. Short-term statistic bioassays. FAO Fish. Tech. Pap. No: 247, 62p.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
ANONİM, 2006b. Lead (Pb) – Chemical properties, healt and environmental effects. www.lenntech.com/periodic-chart-elements/Pb.en.htm
APHA/AWWA/WPCF., 1980. Standard Mthods for the Examination of water and wastwater. A.E. Greenberg, J.J. Connors and D. Jenkins (Eds.), American Public Healt Association, Washington DC, 1134p.
BAT, L., GÜNDOĞDU, A., ÖZTÜRK, M., 1998-1999. Ağır Metaller, S.D.Ü. Eğridir Su Ürünleri Fak. Dergisi, 6: 166-175.
BELLAN, G., 1981. Manual Methods in aquatic environment research. Part 7. Selected biossays for the Mediterranean (test used by the FAO (GFCM/UNEP Joint Coordinated Project on Pollution in the Mediterranean) FAO Fish. Tech. Pap., 108, 31p.
BRYAN, G. W., 1984. Pollution Due to Heavy Metals and Their Compounds. (Ed: O. Kinne), Marine Ecology. Jhon Wiley and Sons Ltd., 5(3): 1290-1430.
BUIKEMA, A.L., NIEDERLEHNER, Jr. B.R. and CAIRNS Jr, J., 1982. Biological Monitoring, Part IV-Toxicity testing. Water Res., 16, 239-269.
CAIRNS, J., MOUNT, D.I., 1990. Aquatic toxilogy: Part 2 of four part series. Environmental Science Technology, 24:154-161.
DEPLEDGE, M. H., WEEKS, J.M., BJERREGARD, P., 1994. Heavy metals. (Ed: P. Calow), Handbook of Ecotoxilogy. Oxford Blackwell Sci. Publ., London Vol. 2: 79-105.
DÜNDAR, Y., ASLAN, R., 2005. Yaşamı kuşatan ağır metal kurşunun etkileri. Kocatepe Tıp Dergisi, 6: 1-5.
RAINBOW, P. S., 1990. Heavy Metal Level in Marine Invertebrates. (Eds: R. W. FURNESS and P.S. RAINBOW) heavy metals in Marine Environments. CPS press, 67-79.
SPRAGUE, J.B., 1970. Measurement of Pollutant toxicity of fish. II. Utilizing and applying biossay results. Water Res., 4, 3-32.
UNDERWOOD, E. J.,1977. Trace Elements in Human and Animal Nutrition, Academic press Newyork.
GÖKSU, M. Z. L., 2003. Su Kirliliği, Çukurova Üniversitesi Su Ürünleri Fak. Yay. No:7, Adana, 231s.
KAHVECİOĞLU, Ö., KARTAL, G., GÜVEN, A., TİMUR, S., 2003. Metallerin çevresel etkileri-I. Metalurji Dergisi, 136: 47-53.
KAHVECİOĞLU, Ö., KARTAL, G., GÜVEN, A., TİMUR, S., 2004. Metallerin çevresel etkileri-I. Metalurji Dergisi, 137: 46-51.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. |
3 |
|
2 |
Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimleri kavrar. |
2 |
|
3 |
Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı alan ile ilgili stratejileri belirler; yöntem ve teknikleri ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur. |
2 |
|
4 |
Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, farklı disiplinler arası bilgileri sentezler, yorumlar, yeni bilgi ve teoriler üretir. |
3 |
|
5 |
Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında veri toplar, sonuçları değerlendirir; araştırma yöntemlerini kullanarak, neden-sonuç ilişkisi kurup, sorunlara çözüm önerileri geliştirir. |
4 |
|
6 |
Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak planlar, projelendirir ve yürütür. |
2 |
|
7 |
Uzmanlaştığı alan ile ilgili uygulamalarda ortaya çıkabilecek sorunların çözümü için bireysel veya ekip üyesi olarak yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir, sorumluluk alarak çözüm üretir. |
1 |
|
8 |
Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynaklara ulaşır, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirecek deneyim kazanır. |
2 |
|
9 |
Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgi ve becerilerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve toplum yararına kullanır. |
1 |
|
10 |
Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili gelişmeleri takip eder, çalışma ve araştırmalarını yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır; alanında toplumsal bilinç oluşumuna katkı sağlar. |
2 |
|
11 |
Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, seminer ve toplantıları izler, eleştirir. |
2 |
|
12 |
Yabancı dil bilgilerini kullanarak yurt dışı kaynaklı yayınları izler, sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
1 |
|
13 |
Çalışma alanında gereksinim duyduğu bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
1 |
|
14 |
Uygulama alanı ile ilgili verilerin bilimsel yönden değerlendirilmesi ve yayınlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder, denetler ve bu değerleri öğretir. |
4 |
|
15 |
Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ederek strateji, politika ve uygulama planları geliştirir; elde ettiği sonuçları toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde toplum yararına değerlendirir ve yaygınlaştırır. |
2 |
|
16 |
Yüksek lisans eğitimi sürecinde edindiği bilgi ve deneyimlerle, uygulama ve problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
3 |
39 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
5 |
25 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
18 |
18 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
18 |
18 |
|
Toplam İş Yükü: | 142 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|