|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Analytical Mechanics |
|
Dersin Kodu |
: |
FK-503 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. BERRİN ÖZDEMİR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Newton yasalarını bilir Kartezyen, polar, silindirik ve küresel koordinatları bilir Parçacıklar sisteminin hareket denklemini yazabilir Kütle merkezinin hareketinin önemini anlar Korunum yasalarını bilir Doğrusal momentum ve enerjinin hangi şartlar altında korunur bilir Açısal momentumun tanımını ve hangi şartlar altında korunduğunu bilir Genelleştirilmiş koordinatları bilir D´Alembert prensibi ile Lagrange denklemlerini elde eder Lagrange yönteminin Newton yönteminden farklarını bilir Lagrange yöntemi ile problem çözebilir Varyasyon prensibi ile Lagrange hareket denklemlerini elde eder Merkezi kuvvet nedir bilir Merkezi kuvvet altında hareket eden sistemin hareket denklemlerini elde eder Katı cisim nedir bilir Euler açıları nedir bilir Bir vektörün zamanla değişimini bilir Coriolis kuvvetini bilir Küçük salınımlı hareketlerin nasıl inceleneceğini bilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bir parçacık veya sistemin mekaniğinin Newton yöntemi ve Lagrange yöntemi ile incelenmesi ve karşılaştırılması.
Lagrange yönteminin öneminin ve farklılıklarının anlaşılması.
Matematiksel formalizmin problem çözmede ne kadar önemli oldğunun anlaşılması. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Varyasyonel prensipler ve Lagrange denklemleri, iki cism problemi, katı cisim hareket denklemleri, Hamilton denklemleri, kanonik dönüşümler, Hamilton-Jacobi teorisi, küçük salınımlar. |
|
Dersin Dili |
: |
İngilizce |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat Fakültesi derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Temel ilkelerin genel bir tekrarı |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
2 |
Koordinat sistemleri (kartezyen, kutupsal, silindirik, küresel) |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
3 |
Genelleştirilmiş koordinatlar ve bağ koşullları |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
4 |
D´Alembert prensibi ve Lagrange denklemi |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
5 |
Lagrange yöntemi ile problem çözümü |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
6 |
Hıza bağlı potansiyel ve sönümleme fonksiyonu |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
7 |
Varyasyon prensibi ve Lagrange hareket denklemleri |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
8 |
Ara sınavı |
Ara sınavı |
Ara sınavı |
|
9 |
Holonomik ve holonomik olmayan bağ koşulları için Lagrange denklemleri |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
10 |
Korunum yasaları ve simetri |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
11 |
Merkezi kuvvet ve iki cisim problemi |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
12 |
Merkezi kuvvet altında hareket eden sistemlerin korunum yasaları |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
13 |
Kepler yasaları |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
14 |
Katı cisim hareketi, Euler açıları |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
15 |
Küçük salınımlar |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
16/17 |
Final sınavı |
Final sınavı |
Final sınavı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Classical Dynamics, H. Goldstein
Classical Dynamics of Particles and Systems, Marion, Thornton
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fizik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. |
5 |
|
2 |
Fiziğin ilişkili olduğu disiplinler arası ilişkileri kavrar |
5 |
|
3 |
Fizikte edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
5 |
|
4 |
Fizikte edindiği bilgileri farklı displinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayarak yeni bilgiler oluşturur. |
5 |
|
5 |
Fizik ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözer |
5 |
|
6 |
Fizik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. |
5 |
|
7 |
Fizik ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. |
5 |
|
8 |
Fizik ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. |
5 |
|
9 |
Fizikte edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. |
5 |
|
10 |
Fizik Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. |
5 |
|
11 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer. |
5 |
|
12 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
5 |
|
13 |
Fizik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
5 |
|
14 |
Fizik Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir. |
5 |
|
15 |
Fizik Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. |
5 |
|
16 |
Fizik Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
14 |
14 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
14 |
14 |
|
Toplam İş Yükü: | 150 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|