|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
LHC Deneyleri I |
|
Dersin Kodu |
: |
FK-591 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. EDA EŞKUT |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Yüksek Enerji Fiziğinde bakılacak fizik konularını öğretir. Parçacıkların madde ile etkileşerek enerji kaybetme mekanizmalarını öğretir Parçacık hüzmesi ve hızlandırıcılar konusunda bilgi verir. Büyük Hadron çarpıştırıcısı ve detektörlerinin özellikleri hakkında bilgi verir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Yüksek Enerji Fiziğinde kullanılan detektörler ve deneyler hakkında bilgi vermek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Radyoaktif bozunum yasası, Radyasyonun madde ile etkileşimi, Radyasyondan korunma, Radyasyonun Biyolojik Etkileri, Parçacık demetleri, Dedektörler, Hızlandırıcılar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat Fakültesi derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Radyoaktif kaynaklarda temel nükleer işlemler |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
tartışmalı ders |
|
2 |
Radyoaktif bozunum yasası |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
tartışmalı ders |
|
3 |
Radyasyonun Madde İçinden Geçişi: Notasyonlar ve tanımlar |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
tartışmalı ders |
|
4 |
Yüklü parçacıkların atomik çarpışmalarla enerji kayıpları |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
tartışmalı ders |
|
5 |
Foton Etkileşmeleri |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
tartışmalı ders |
|
6 |
Radyasyondan korunma, Radyasyonun Biyolojik Etkileri |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
tartışmalı ders |
|
7 |
Uygulama |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
tartışmalı ders |
|
8 |
Ara sınav |
Ara sınav |
Ara sınav |
|
9 |
Parçacık Hüzmeleri |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
tartışmalı ders |
|
10 |
Hızlandırıcılar |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
tartışmalı ders |
|
11 |
Deneysel Verilerin Çözümlenmesi ve İstatistik |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
tartışmalı ders |
|
12 |
Uygulama |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
tartışmalı ders |
|
13 |
Detektörlerin Genel Özellikleri |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
tartışmalı ders |
|
14 |
İyonizasyon Detektörleri |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
tartışmalı ders |
|
15 |
FİNAL SINAVI |
FİNAL SINAVI |
FİNAL SINAVI |
|
16/17 |
FİNAL SINAVI |
FİNAL SINAVI |
FİNAL SINAVI |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Techniques for Nuclear and Particle Physics Experiments, W.R. Leo, Springer-Verlag
Introduction to Elementary Particles, David Griffiths, (Wiley)
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Introduction to High Energy Physics, D. Perkins, Third Edition
Particle Physics, B.R. Martin and G. Shaw, (Wiley)
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fizik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. |
3 |
|
2 |
Fiziğin ilişkili olduğu disiplinler arası ilişkileri kavrar |
3 |
|
3 |
Fizikte edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
4 |
|
4 |
Fizikte edindiği bilgileri farklı displinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayarak yeni bilgiler oluşturur. |
2 |
|
5 |
Fizik ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözer |
3 |
|
6 |
Fizik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. |
3 |
|
7 |
Fizik ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. |
3 |
|
8 |
Fizik ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. |
3 |
|
9 |
Fizikte edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. |
4 |
|
10 |
Fizik Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. |
3 |
|
11 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer. |
3 |
|
12 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
4 |
|
13 |
Fizik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
3 |
|
14 |
Fizik Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir. |
3 |
|
15 |
Fizik Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. |
4 |
|
16 |
Fizik Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
14 |
14 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
14 |
14 |
|
Toplam İş Yükü: | 150 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|