Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Örgü Dinamiği

Dersin Kodu : FK-694

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. FARUK KARADAĞ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Bu dersi başarı ile tamamlayan bir öğrenci;
Örgü dinamiğinin temel teorileri ile araştırma konuları arasında ilişki kurar.
Disiplinler arası çalışmalarda temel kavramları düşünerek çözüm üretir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Lisans seviyesi üzerine ileri seviyede örgü dinamiği kavramlarını kurmak.

Dersin İçeriği : Temel ilkeler; Basit sistemlerin örgü dinamiği ve harmonik yaklaşım; diatomik kristallerin dinamiği, genel ilkeler; Normal modlar; Örgü dinamiği ve termodinamik; Akustik modlar ve makroskopik elastiklik; Anharmonik etkiler ve faz geçişleri; Nötron saçılması; Infrared ve Raman spektroskopi (temel ilkeler); Örgü titreşimlerinin kuvantum mekaniksel tanımlanması; Moleküler dinamik simülasyon.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Fizik Bölümü seminer salonu


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Örgü dinamiğinin temelleri; kristalde atomun dinamiği, Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. İnternet üzerinden ilgili görseller incelensin Tartışmalı Ders
2 Basit sistemlerin örgü dinamiği ve harmonik yaklaşım, Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. İnternet üzerinden ilgili görseller incelensin Tartışmalı Ders
3 Diatomik kristallerin Dinamiği; temel ilkeler. Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. İnternet üzerinden ilgili görseller incelensin Tartışmalı Ders
4 Atomlar ne kadar hareket eder, Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. İnternet üzerinden ilgili görseller incelensin Tartışmalı Ders
5 Örgü dinamiği ve termodinamik Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. İnternet üzerinden ilgili görseller incelensin Tartışmalı Ders
6 Formel tanımlar, normal mod koordinatları Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. İnternet üzerinden ilgili görseller incelensin Tartışmalı Ders
7 Akustik mod Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. İnternet üzerinden ilgili görseller incelensin Tartışmalı Ders
8 Arasınav Vize Sınavı Vize Sınavı
9 Anharmonik etkiler ve faz geçişleri Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. İnternet üzerinden ilgili görseller incelensin Tartışmalı Ders
10 Nötron saçılması, Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. İnternet üzerinden ilgili görseller incelensin Tartışmalı Ders
11 Kızılötesi ve Raman spektroskopisi Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. İnternet üzerinden ilgili görseller incelensin Tartışmalı Ders
12 Örgü titreşimlerinin kuvantum mekaniksel tanımlaması, Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. İnternet üzerinden ilgili görseller incelensin Tartışmalı Ders
13 Moleküler dinamik benzeşim, Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. İnternet üzerinden ilgili görseller incelensin Tartışmalı Ders
14 Ewald yöntemi Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. İnternet üzerinden ilgili görseller incelensin Tartışmalı Ders
15 Faz geçişlerinin Landau teorisi Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. İnternet üzerinden ilgili görseller incelensin Tartışmalı Ders
16/17 Final Sınavı Sınav Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Introduction to Lattice Dynamics, Martin T. Dove, 2004, Cambridge University Press
 Dynamical Theory of Crystal Lattices, Born M. & Huang K., 1954, Oxford University Press.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 80
    Ödev/Proje/Diğer 1 20
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Fizik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 5
2 Fiziğin ilişkili olduğu disiplinler arası ilişkileri kavrar 4
3 Fizikte edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 4
4 Fizikte edindiği bilgileri farklı displinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayarak yeni bilgiler oluşturur. 4
5 Fizik ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözer 3
6 Fizik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 4
7 Fizik ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. 3
8 Fizik ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. 4
9 Fizikte edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. 4
10 Fizik Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. 3
11 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer. 0
12 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. 0
13 Fizik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 0
14 Fizik Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir. 0
15 Fizik Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. 0
16 Fizik Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 20 20
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 20 20
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 144
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.76
Dersin AKTS Kredisi: 6