|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Örgü Dinamiği |
|
Dersin Kodu |
: |
FK-694 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. FARUK KARADAĞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bu dersi başarı ile tamamlayan bir öğrenci; Örgü dinamiğinin temel teorileri ile araştırma konuları arasında ilişki kurar. Disiplinler arası çalışmalarda temel kavramları düşünerek çözüm üretir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Lisans seviyesi üzerine ileri seviyede örgü dinamiği kavramlarını kurmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Temel ilkeler; Basit sistemlerin örgü dinamiği ve harmonik yaklaşım; diatomik kristallerin dinamiği, genel ilkeler; Normal modlar; Örgü dinamiği ve termodinamik; Akustik modlar ve makroskopik elastiklik; Anharmonik etkiler ve faz geçişleri; Nötron saçılması; Infrared ve Raman spektroskopi (temel ilkeler); Örgü titreşimlerinin kuvantum mekaniksel tanımlanması; Moleküler dinamik simülasyon. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fizik Bölümü seminer salonu |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Örgü dinamiğinin temelleri; kristalde atomun dinamiği, |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. İnternet üzerinden ilgili görseller incelensin |
Tartışmalı Ders |
|
2 |
Basit sistemlerin örgü dinamiği ve harmonik yaklaşım, |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. İnternet üzerinden ilgili görseller incelensin |
Tartışmalı Ders |
|
3 |
Diatomik kristallerin Dinamiği; temel ilkeler. |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. İnternet üzerinden ilgili görseller incelensin |
Tartışmalı Ders |
|
4 |
Atomlar ne kadar hareket eder, |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. İnternet üzerinden ilgili görseller incelensin |
Tartışmalı Ders |
|
5 |
Örgü dinamiği ve termodinamik |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. İnternet üzerinden ilgili görseller incelensin |
Tartışmalı Ders |
|
6 |
Formel tanımlar, normal mod koordinatları |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. İnternet üzerinden ilgili görseller incelensin |
Tartışmalı Ders |
|
7 |
Akustik mod |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. İnternet üzerinden ilgili görseller incelensin |
Tartışmalı Ders |
|
8 |
Arasınav |
Vize Sınavı |
Vize Sınavı |
|
9 |
Anharmonik etkiler ve faz geçişleri |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. İnternet üzerinden ilgili görseller incelensin |
Tartışmalı Ders |
|
10 |
Nötron saçılması, |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. İnternet üzerinden ilgili görseller incelensin |
Tartışmalı Ders |
|
11 |
Kızılötesi ve Raman spektroskopisi |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. İnternet üzerinden ilgili görseller incelensin |
Tartışmalı Ders |
|
12 |
Örgü titreşimlerinin kuvantum mekaniksel tanımlaması, |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. İnternet üzerinden ilgili görseller incelensin |
Tartışmalı Ders |
|
13 |
Moleküler dinamik benzeşim, |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. İnternet üzerinden ilgili görseller incelensin |
Tartışmalı Ders |
|
14 |
Ewald yöntemi |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. İnternet üzerinden ilgili görseller incelensin |
Tartışmalı Ders |
|
15 |
Faz geçişlerinin Landau teorisi |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. İnternet üzerinden ilgili görseller incelensin |
Tartışmalı Ders |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Sınav |
Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Introduction to Lattice Dynamics, Martin T. Dove, 2004, Cambridge University Press
Dynamical Theory of Crystal Lattices, Born M. & Huang K., 1954, Oxford University Press.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fizik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. |
5 |
|
2 |
Fiziğin ilişkili olduğu disiplinler arası ilişkileri kavrar |
4 |
|
3 |
Fizikte edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
4 |
|
4 |
Fizikte edindiği bilgileri farklı displinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayarak yeni bilgiler oluşturur. |
4 |
|
5 |
Fizik ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözer |
3 |
|
6 |
Fizik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. |
4 |
|
7 |
Fizik ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. |
3 |
|
8 |
Fizik ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. |
4 |
|
9 |
Fizikte edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. |
4 |
|
10 |
Fizik Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. |
3 |
|
11 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer. |
0 |
|
12 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
0 |
|
13 |
Fizik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
0 |
|
14 |
Fizik Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir. |
0 |
|
15 |
Fizik Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. |
0 |
|
16 |
Fizik Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
20 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
20 |
20 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 144 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|