Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Lineer ve Lineer Olmayan Optik I

Dersin Kodu : FK-643

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. SÜLEYMAN ÇABUK
Doç.Dr. SÜLEYMAN ÇABUK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Optiğin temel denklemleri olan Maxwell denklemlerini yorumlayabilir.
Işığın madde ile etkileşimi sonucu olarak soğurma, kırılma, yansıma ve girişimin nasıl oluştuğunu açıklayabilir.
Lineer ve lineer olmayan optik olaylar arasındaki fakı bilir.
Lineer olmayan optik olayları açıklayabilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Kristal örgü dinamiğiyle ilgili temel kavramları ve prensipleri öğretilmesi. Bazı basit kristal sistemlerde fonon spektrumunun incelenmesi.

Dersin İçeriği : Katıların makroskopik ve mikroskopik özellikleri; kristallerin fiziksel ve termodinamik özellikleri; örgü titreşiminin klasik modeli; kristal titreşim kiplerinin kuantum teorisi; dinamik eşitlikler; Grüneisen parametreleri, Einstein ve Debye modelleri; kuvvet sabitleri ve Hellmann-Feynman kuvvetleri; lineer tepki yaklaşımları, fonon bant yapısı; kızıl ötesi ve Raman spektroskopisi; fonon dağılım eğrileri, fonon saçılması ve elektron-fonon etkileşimi.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Fen Edebiyat Fakültesi derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Işığın doğası Kitapta ilgili bölümü okuyun Düz anlatım ve tartışma
2 Optik işlemlerin sınıflandırılması, optik sabitler ve optik materyaller Kitapta ilgili bölümü okuyun Düz anlatım ve tartışma
3 Katıların karakteristik optik fiziği Kitapta ilgili bölümü okuyun Düz anlatım ve tartışma
4 Klasik yayılma Kitapta ilgili bölümü okuyun Düz anlatım ve tartışma
5 Bantlar arası doğurma Kitapta ilgili bölümü okuyun Düz anlatım ve tartışma
6 Geniş bant aralığında katıların optik özellikleri Kitapta ilgili bölümü okuyun Düz anlatım ve tartışma
7 Işığın modülasyonu Kitapta ilgili bölümü okuyun Düz anlatım ve tartışma
8 Ara Sınav Yazılı Sınav
9 Optik özelliklerin ölçümü Kitapta ilgili bölümü okuyun Düz anlatım ve tartışma
10 Lineer olmayan optiğe giriş Kitapta ilgili bölümü okuyun Düz anlatım ve tartışma
11 Lineer olmayan optik alınganlık Kitapta ilgili bölümü okuyun Düz anlatım ve tartışma
12 Lineer olmayan ortamlarda Maxwell eşitlikleri Kitapta ilgili bölümü okuyun Düz anlatım ve tartışma
13 Pockels etkileri ve ilgili fenomojiler Kitapta ilgili bölümü okuyun Düz anlatım ve tartışma
14 İkinci harmoniğin üretilmesi Kitapta ilgili bölümü okuyun Düz anlatım ve tartışma
15 Lineer olmayan duydunluğun kuantum mekaniksel teorisi Kitapta ilgili bölümü okuyun Düz anlatım ve tartışma
16/17 Final Sınavı Final Sınavı Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Nonlinear Optics, E. G. Sauter, A wiley-Interscience Publication, -1996.
 Optical Properties of Solids, Mark Fox, Oxford master series in condensed matter physics, 2001.
 Nonlinear Optics, Robert W. Boyd, Academic Press Inc., -1992.
 Nonlinear Optics and Optical Physics, Iam-Choon Khoo, Juan Francesco Lam, Francesco Simoni, World Scientific-1994.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 14 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Fizik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 5
2 Fiziğin ilişkili olduğu disiplinler arası ilişkileri kavrar 4
3 Fizikte edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 4
4 Fizikte edindiği bilgileri farklı displinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayarak yeni bilgiler oluşturur. 4
5 Fizik ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözer 4
6 Fizik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 3
7 Fizik ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. 3
8 Fizik ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. 3
9 Fizikte edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. 3
10 Fizik Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. 4
11 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer. 3
12 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. 1
13 Fizik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 3
14 Fizik Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir. 4
15 Fizik Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. 4
16 Fizik Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 14 1 14
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 142
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.68
Dersin AKTS Kredisi: 6