|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Lineer ve Lineer Olmayan Optik I |
|
Dersin Kodu |
: |
FK-643 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. SÜLEYMAN ÇABUK Doç.Dr. SÜLEYMAN ÇABUK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Optiğin temel denklemleri olan Maxwell denklemlerini yorumlayabilir. Işığın madde ile etkileşimi sonucu olarak soğurma, kırılma, yansıma ve girişimin nasıl oluştuğunu açıklayabilir. Lineer ve lineer olmayan optik olaylar arasındaki fakı bilir. Lineer olmayan optik olayları açıklayabilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Kristal örgü dinamiğiyle ilgili temel kavramları ve prensipleri öğretilmesi. Bazı basit kristal sistemlerde fonon spektrumunun incelenmesi. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Katıların makroskopik ve mikroskopik özellikleri; kristallerin fiziksel ve termodinamik özellikleri; örgü titreşiminin klasik modeli; kristal titreşim kiplerinin kuantum teorisi; dinamik eşitlikler; Grüneisen parametreleri, Einstein ve Debye modelleri; kuvvet sabitleri ve Hellmann-Feynman kuvvetleri; lineer tepki yaklaşımları, fonon bant yapısı; kızıl ötesi ve Raman spektroskopisi; fonon dağılım eğrileri, fonon saçılması ve elektron-fonon etkileşimi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat Fakültesi derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Işığın doğası |
Kitapta ilgili bölümü okuyun |
Düz anlatım ve tartışma |
|
2 |
Optik işlemlerin sınıflandırılması, optik sabitler ve optik materyaller |
Kitapta ilgili bölümü okuyun |
Düz anlatım ve tartışma |
|
3 |
Katıların karakteristik optik fiziği |
Kitapta ilgili bölümü okuyun |
Düz anlatım ve tartışma |
|
4 |
Klasik yayılma |
Kitapta ilgili bölümü okuyun |
Düz anlatım ve tartışma |
|
5 |
Bantlar arası doğurma |
Kitapta ilgili bölümü okuyun |
Düz anlatım ve tartışma |
|
6 |
Geniş bant aralığında katıların optik özellikleri |
Kitapta ilgili bölümü okuyun |
Düz anlatım ve tartışma |
|
7 |
Işığın modülasyonu |
Kitapta ilgili bölümü okuyun |
Düz anlatım ve tartışma |
|
8 |
Ara Sınav |
|
Yazılı Sınav |
|
9 |
Optik özelliklerin ölçümü |
Kitapta ilgili bölümü okuyun |
Düz anlatım ve tartışma |
|
10 |
Lineer olmayan optiğe giriş
|
Kitapta ilgili bölümü okuyun |
Düz anlatım ve tartışma |
|
11 |
Lineer olmayan optik alınganlık |
Kitapta ilgili bölümü okuyun |
Düz anlatım ve tartışma |
|
12 |
Lineer olmayan ortamlarda Maxwell eşitlikleri
|
Kitapta ilgili bölümü okuyun |
Düz anlatım ve tartışma |
|
13 |
Pockels etkileri ve ilgili fenomojiler |
Kitapta ilgili bölümü okuyun |
Düz anlatım ve tartışma |
|
14 |
İkinci harmoniğin üretilmesi |
Kitapta ilgili bölümü okuyun |
Düz anlatım ve tartışma |
|
15 |
Lineer olmayan duydunluğun kuantum mekaniksel teorisi |
Kitapta ilgili bölümü okuyun |
Düz anlatım ve tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Final Sınavı |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Nonlinear Optics, E. G. Sauter, A wiley-Interscience Publication, -1996.
Optical Properties of Solids, Mark Fox, Oxford master series in condensed matter physics, 2001.
Nonlinear Optics, Robert W. Boyd, Academic Press Inc., -1992.
Nonlinear Optics and Optical Physics, Iam-Choon Khoo, Juan Francesco Lam, Francesco Simoni, World Scientific-1994.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
14 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fizik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. |
5 |
|
2 |
Fiziğin ilişkili olduğu disiplinler arası ilişkileri kavrar |
4 |
|
3 |
Fizikte edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
4 |
|
4 |
Fizikte edindiği bilgileri farklı displinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayarak yeni bilgiler oluşturur. |
4 |
|
5 |
Fizik ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözer |
4 |
|
6 |
Fizik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. |
3 |
|
7 |
Fizik ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. |
3 |
|
8 |
Fizik ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. |
3 |
|
9 |
Fizikte edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. |
3 |
|
10 |
Fizik Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. |
4 |
|
11 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer. |
3 |
|
12 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
1 |
|
13 |
Fizik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
3 |
|
14 |
Fizik Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir. |
4 |
|
15 |
Fizik Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. |
4 |
|
16 |
Fizik Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
14 |
1 |
14 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
15 |
15 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 142 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|