Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Optik Ölçme Metodları

Dersin Kodu : FK-614

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. MEHMET KARAKILÇIK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Dalga hareketini tanımlar
Elektromanyetik dalganın yansımasını ve kırılmasını bilir
Optik geometriye tanımlar
Elektromanyetik dalganın kutuplanırlığını tanımlar
Laser ışını tanımlar
Laser ışınını kullanarak bazı basit optik ölçümler yapabilir
Değişken ortamlarda optik yöntemlerle kırılma indislerini hesaplar
Interferometrele’rin, Holography’nin, Laser speckle’ın ve laser doppler anemometerlerin çalışma prensiplerini bilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : FK-615 Güneş Enerjisi
FK-502 Electromagnetic Theory I

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Elektromanyetik dalgaları, yansıma kırılma ve soğurulma, polarizasyon, lazer ışını ile ölçme ve diğere optik ölçme sistemlerini çalışma prensiplerini ve kullanımını öğretmektir. Optik sistemleri kullanarak optik ölçmeler ve değerlendirmeler yapabilir.

Dersin İçeriği : Dalga hareketi Elektromanyetik dalga Yansıma ve kırılma Geometrik optik Polarizasyon Girişim-uyumluluk ve kırınım Lazer ışını kullanarak yapılabilen bazı basit optik ölçmeler Kırılma indisi değişken ortamlarda optik yöntemler İnterferometreler Holografi Lazer speckle Lazer doppler anemometresi (LDA)

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Fizik Bölümü Seminer Salonu


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dalga hareketi Ders kitabı ve diğer kaynaklar Ders Notları, Power Point sunum, problem çözümü ve ev ödevi
2 Dalga hareketi Ders kitabı ve diğer kaynaklar Ders Notları, Power Point sunum, problem çözümü ve ev ödevi
3 Elektromanyetik dalga Ders kitabı ve diğer kaynaklar Ders Notları, Power Point sunum, problem çözümü ve ev ödevi
4 Yansıma ve kırılma Ders kitabı ve diğer kaynaklar Ders Notları, Power Point sunum, problem çözümü ve ev ödevi
5 Geometrik optik Ders kitabı ve diğer kaynaklar Ders Notları, Power Point sunum, problem çözümü ve ev ödevi
6 Geometrik optik Ders kitabı ve diğer kaynaklar Ders Notları, Power Point sunum, problem çözümü ve ev ödevi
7 Polarizasyon Ders kitabı ve diğer kaynaklar Ders Notları, Power Point sunum, problem çözümü ve ev ödevi
8 Ara Sınav Yazılı sınav Ders konularıyla ilgili problemlerin çözülmesi
9 Girişim-uyumluluk ve kırınım Ders kitabı ve diğer kaynaklar Ders Notları, Power Point sunum, problem çözümü ve ev ödevi
10 Lazer ışını kullanarak yapılabilen bazı basit optik ölçmeler Ders kitabı ve diğer kaynaklar Ders Notları, Power Point sunum, problem çözümü ve ev ödevi
11 Kırılma indisi değişken ortamlarda optik yöntemler Ders kitabı ve diğer kaynaklar Ders Notları, Power Point sunum, problem çözümü ve ev ödevi
12 İnterferometreler Ders kitabı ve diğer kaynaklar Ders Notları, Power Point sunum, problem çözümü ve ev ödevi
13 Holografi Ders kitabı ve diğer kaynaklar Ders Notları, Power Point sunum, problem çözümü ve ev ödevi
14 Lazer speckle Ders kitabı ve diğer kaynaklar Ders Notları, Power Point sunum, problem çözümü ve ev ödevi
15 Lazer doppler anemometresi (LDA) Ders kitabı ve diğer kaynaklar Ders Notları, Power Point sunum, problem çözümü ve ev ödevi
16/17 Final Sınavı Ders konularıyla ilgili problemlerin çözülmesi Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Optiğin Temelleri, Francis A. Jenkins and Harvey E. White, McGraw-Hill Book Company (1981).
  Optik Ölçme Metotları, Prof. Dr. Osman F. Genceli, İ.T.Ü., Sayı:1380, İstanbul, (1989).
Diğer Kaynaklar   Optik, Niftali Goca, Celal Çakır, Kültür Eğitim Vakfı Yayınları, Öz Eğitim Basım Yayın Dağıtım. Ltd. Şti., Erzurum(1996), Türkiye.
  Fizik Prensipleri III, OPTİK, Prof. Dr. Nusret Kürkçüoğlu., İ.T.Ü. Sayı: 916, İstanbul, 1972, Türkiye.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 70
    Ödev/Proje/Diğer 2 30
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Fizik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 4
2 Fiziğin ilişkili olduğu disiplinler arası ilişkileri kavrar 4
3 Fizikte edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 5
4 Fizikte edindiği bilgileri farklı displinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayarak yeni bilgiler oluşturur. 4
5 Fizik ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözer 5
6 Fizik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 4
7 Fizik ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. 4
8 Fizik ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. 4
9 Fizikte edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. 3
10 Fizik Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. 4
11 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer. 5
12 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. 1
13 Fizik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 2
14 Fizik Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir. 1
15 Fizik Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. 5
16 Fizik Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 10 20
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 20 20
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 144
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.76
Dersin AKTS Kredisi: 6