|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Optik Ölçme Metodları |
|
Dersin Kodu |
: |
FK-614 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. MEHMET KARAKILÇIK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Dalga hareketini tanımlar Elektromanyetik dalganın yansımasını ve kırılmasını bilir Optik geometriye tanımlar Elektromanyetik dalganın kutuplanırlığını tanımlar Laser ışını tanımlar Laser ışınını kullanarak bazı basit optik ölçümler yapabilir Değişken ortamlarda optik yöntemlerle kırılma indislerini hesaplar Interferometrele’rin, Holography’nin, Laser speckle’ın ve laser doppler anemometerlerin çalışma prensiplerini bilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
FK-615 Güneş Enerjisi FK-502 Electromagnetic Theory I
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Elektromanyetik dalgaları, yansıma kırılma ve soğurulma, polarizasyon, lazer ışını ile ölçme ve diğere optik ölçme sistemlerini çalışma prensiplerini ve kullanımını öğretmektir.
Optik sistemleri kullanarak optik ölçmeler ve değerlendirmeler yapabilir.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Dalga hareketi
Elektromanyetik dalga
Yansıma ve kırılma
Geometrik optik
Polarizasyon
Girişim-uyumluluk ve kırınım
Lazer ışını kullanarak yapılabilen bazı basit optik ölçmeler
Kırılma indisi değişken ortamlarda optik yöntemler
İnterferometreler
Holografi
Lazer speckle
Lazer doppler anemometresi (LDA)
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fizik Bölümü Seminer Salonu |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dalga hareketi |
Ders kitabı ve diğer kaynaklar |
Ders Notları, Power Point sunum, problem çözümü ve ev ödevi |
|
2 |
Dalga hareketi |
Ders kitabı ve diğer kaynaklar |
Ders Notları, Power Point sunum, problem çözümü ve ev ödevi |
|
3 |
Elektromanyetik dalga |
Ders kitabı ve diğer kaynaklar |
Ders Notları, Power Point sunum, problem çözümü ve ev ödevi |
|
4 |
Yansıma ve kırılma |
Ders kitabı ve diğer kaynaklar |
Ders Notları, Power Point sunum, problem çözümü ve ev ödevi |
|
5 |
Geometrik optik |
Ders kitabı ve diğer kaynaklar |
Ders Notları, Power Point sunum, problem çözümü ve ev ödevi |
|
6 |
Geometrik optik |
Ders kitabı ve diğer kaynaklar |
Ders Notları, Power Point sunum, problem çözümü ve ev ödevi |
|
7 |
Polarizasyon |
Ders kitabı ve diğer kaynaklar |
Ders Notları, Power Point sunum, problem çözümü ve ev ödevi |
|
8 |
Ara Sınav |
Yazılı sınav |
Ders konularıyla ilgili problemlerin çözülmesi |
|
9 |
Girişim-uyumluluk ve kırınım |
Ders kitabı ve diğer kaynaklar |
Ders Notları, Power Point sunum, problem çözümü ve ev ödevi |
|
10 |
Lazer ışını kullanarak yapılabilen bazı basit optik ölçmeler
|
Ders kitabı ve diğer kaynaklar |
Ders Notları, Power Point sunum, problem çözümü ve ev ödevi |
|
11 |
Kırılma indisi değişken ortamlarda optik yöntemler |
Ders kitabı ve diğer kaynaklar |
Ders Notları, Power Point sunum, problem çözümü ve ev ödevi |
|
12 |
İnterferometreler |
Ders kitabı ve diğer kaynaklar |
Ders Notları, Power Point sunum, problem çözümü ve ev ödevi |
|
13 |
Holografi |
Ders kitabı ve diğer kaynaklar |
Ders Notları, Power Point sunum, problem çözümü ve ev ödevi |
|
14 |
Lazer speckle |
Ders kitabı ve diğer kaynaklar |
Ders Notları, Power Point sunum, problem çözümü ve ev ödevi |
|
15 |
Lazer doppler anemometresi (LDA) |
Ders kitabı ve diğer kaynaklar |
Ders Notları, Power Point sunum, problem çözümü ve ev ödevi |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Ders konularıyla ilgili problemlerin çözülmesi |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Optiğin Temelleri, Francis A. Jenkins and Harvey E. White, McGraw-Hill Book Company (1981).
Optik Ölçme Metotları, Prof. Dr. Osman F. Genceli, İ.T.Ü., Sayı:1380, İstanbul, (1989).
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Optik, Niftali Goca, Celal Çakır, Kültür Eğitim Vakfı Yayınları, Öz Eğitim Basım Yayın Dağıtım. Ltd. Şti., Erzurum(1996), Türkiye.
Fizik Prensipleri III, OPTİK, Prof. Dr. Nusret Kürkçüoğlu., İ.T.Ü. Sayı: 916, İstanbul, 1972, Türkiye.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fizik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. |
4 |
|
2 |
Fiziğin ilişkili olduğu disiplinler arası ilişkileri kavrar |
4 |
|
3 |
Fizikte edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
5 |
|
4 |
Fizikte edindiği bilgileri farklı displinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayarak yeni bilgiler oluşturur. |
4 |
|
5 |
Fizik ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözer |
5 |
|
6 |
Fizik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. |
4 |
|
7 |
Fizik ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. |
4 |
|
8 |
Fizik ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. |
4 |
|
9 |
Fizikte edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. |
3 |
|
10 |
Fizik Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. |
4 |
|
11 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer. |
5 |
|
12 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
1 |
|
13 |
Fizik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
2 |
|
14 |
Fizik Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir. |
1 |
|
15 |
Fizik Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. |
5 |
|
16 |
Fizik Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
10 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
20 |
20 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 144 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|