|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Güneş Enerjisi |
|
Dersin Kodu |
: |
FK-615 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. MEHMET KARAKILÇIK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Güneşin yapısını tanımlar Güneş ışığının yeryüzüne geliş geometrisini yazar Güneş radyasyonun soğurulmasını tanımlar Güneş radyasyonun yansımasını ve saçılmasını tanımlar Güneşten yeryüzüne gelen güneş enerjisini hesaplar Güneş enerjisinin suda soğurulmasını hesaplar Güneş enerjisinden ısıl enerji elde edebilir Güneş havuzlarının ve güneş toplaçlarının fiziğini bilir Güneş havuzlarının gölgelenme faktörünü hesaplar Yeni güneş enerjisi sistemleri planlar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
FK-614 Optik Ölçme Metodları
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Güneş geometrisini ve güneş radyasyonunu, güneşten gelen radyasyonun yeryüzüne ulaşmasını ve burada soğurulmasını, yansımasını ve saçılmasını, güneş enerjisinin hesaplanmasını ve güneş enerjisi uygulamalarında güneşten ısı enerjisi üretilmesini öğretmektir.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Güneşin yapısı, Güneş geometrisi, Güneş radyasyonu, Güneş radyasyonunun soğurulması, , Güneş radyasyonunun yansıması ve saçılması , Yüzeye gelen güneş enerjisinin hesaplanması , Güneş enerjisinin suda soğurulması , Güneş enerjisinden ısıl enerji elde edilmesi ve depolanması, Güneş enerjisi uygulamaları, Güneş toplacları ve güneş havuz fiziği , Güneş havuzlarında ısı üretilmesi, Güneş havuzlarında gölgelenme faktörü, Diğer güneş enerjisi teknolojileri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat Fakültesi Derslikleri (D1, D2 or D3)
Rektörlük-2 Derslikleri R2-101,102,103 |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Güneşin Yapısı |
Ders kitabı ve diğer kaynak kitaplar
|
Ders notları, sözlü sunum, problemlerin çözülmesi ve ev ödevleri |
|
2 |
Güneş geometrisi |
Ders kitabı ve diğer kaynak kitaplar |
Ders notları, sözlü sunum, problemlerin çözülmesi ve ev ödevler |
|
3 |
Güneş radyasyonu |
Ders kitabı ve diğer kaynak kitaplar |
Ders notları, sözlü sunum, problemlerin çözülmesi ve ev ödevleri |
|
4 |
Güneş radyasyonunun soğurulması, |
Ders kitabı ve diğer kaynak kitaplar |
Ders notları, sözlü sunum, problemlerin çözülmesi ve ev ödevler |
|
5 |
Güneş Radyasyonunun yansıması ve saçılması |
Ders kitabı ve diğer kaynak kitaplar |
Ders notları, sözlü sunum, problemlerin çözülmesi ve ev ödevleri |
|
6 |
Yüzeye gelen güneş enerjisinin hesaplanması |
Ders kitabı ve diğer kaynak kitaplar |
Ders notları, sözlü sunum, problemlerin çözülmesi ve ev ödevleri |
|
7 |
Güneş enerjisinin suda soğurulması |
Ders kitabı ve diğer kaynak kitaplar |
Ders notları, sözlü sunum, problemlerin çözülmesi ve ev ödevleri |
|
8 |
Ara Sınav |
Ders konularıyla ilgili problemlerin çözülmesi |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Güneş enerjisinden ısıl enerji elde edilmesi ve depolanması |
Ders kitabı ve diğer kaynak kitaplar |
Ders notları, sözlü sunum, problemlerin çözülmesi ve ev ödevleri |
|
10 |
Güneş enerjisi uygulamaları |
Ders kitabı ve diğer kaynak kitaplar |
Ders notları, sözlü sunum, problemlerin çözülmesi ve ev ödevleri |
|
11 |
Güneş toplaçları ve güneş havuz fiziği |
Ders kitabı ve diğer kaynak kitaplar |
Ders notları, sözlü sunum, problemlerin çözülmesi ve ev ödevleri |
|
12 |
Güneş havuzlarında ısı üretilmesi |
Ders kitabı ve diğer kaynak kitaplar |
Ders notları, sözlü sunum, problemlerin çözülmesi ve ev ödevleri |
|
13 |
Güneş havuzlarında gölgelenme faktörü |
Ders kitabı ve diğer kaynak kitaplar |
Ders notları, sözlü sunum, problemlerin çözülmesi ve ev ödevleri |
|
14 |
Diğer güneş enerjisi teknolojileri |
Ders kitabı ve diğer kaynak kitaplar |
Ders notları, sözlü sunum, problemlerin çözülmesi ve ev ödevleri |
|
15 |
Diğer güneş enerjisi teknolojileri |
Ders kitabı ve diğer kaynak kitaplar |
Ders notları, sözlü sunum, problemlerin çözülmesi ve ev ödevleri |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Ders konularıyla ilgili problemlerin çözülmesi |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Duffie, J.A. and Beckman, W.A., Isıl Süreçlerin Güneş Mühendisliği, John Wiley And Sons, New York (1980).
Deriş, N. Güneş Enerjisi ve Sıcak Suyla ısıtma Tekniği, Sermet Matbaası, İstanbul (1979).
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fizik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. |
4 |
|
2 |
Fiziğin ilişkili olduğu disiplinler arası ilişkileri kavrar |
5 |
|
3 |
Fizikte edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
4 |
|
4 |
Fizikte edindiği bilgileri farklı displinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayarak yeni bilgiler oluşturur. |
3 |
|
5 |
Fizik ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözer |
3 |
|
6 |
Fizik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. |
3 |
|
7 |
Fizik ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. |
4 |
|
8 |
Fizik ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. |
4 |
|
9 |
Fizikte edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. |
3 |
|
10 |
Fizik Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. |
4 |
|
11 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer. |
5 |
|
12 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
1 |
|
13 |
Fizik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
4 |
|
14 |
Fizik Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir. |
4 |
|
15 |
Fizik Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. |
5 |
|
16 |
Fizik Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
10 |
40 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
14 |
14 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
14 |
14 |
|
Toplam İş Yükü: | 152 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.08 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|