Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Spectroscopy I

Dersin Kodu : FK-535

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. YÜKSEL UFUKTEPE

Dersin Öğrenme Kazanımları : Yüzey Fiziği
Vakum Teknolojisi
Auger Elektron Spektroskopisi
X-ışınları Fotoelektron Spektroskopisi
EDX spektrumu

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Yüzey Fiziği ve Araştırma yöntemlerini incelemek, Vakum teknolojisi, Vakum ortamın bilimsel araştırma açısından önemi, çeşitli spektroskopik yöntemlerin incelenmesi.

Dersin İçeriği : Yüzey fiziği, vakum teknolojisi, Vakum elde etme ve pompa sistemleri, auger elektron ve X ışını fotoelektron spektroskopileri, EDX ölçümü ve Elipsometry, LEED,Spektroskopik Pik kaymaları ve nedenleri, hata hesapları, Auger elektron spektroskopisinin yarıiletken ve elektronik endüstrisine uygulanması.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Fen Edebiyat Fakültesi derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Yüzey fiziğine giriş İlgili konu araştırılsın tartışmalı ders
2 Vakum Teknolojisi ve önemi İlgili konu araştırılsın tartışmalı ders
3 Vakum elde etme ve pompa sistemleri İlgili konu araştırılsın tartışmalı ders
4 Auger elektron spektroskopisi İlgili konu araştırılsın tartışmalı ders
5 X-ışınları fotoelektron spektroskopisinin temel ilkeleri İlgili konu araştırılsın tartışmalı ders
6 XPS ile elde edilen verilerin değerlendirilmesi İlgili konu araştırılsın tartışmalı ders
7 EDX ölçümü ve Elipsometri İlgili konu araştırılsın tartışmalı ders
8 Arasınav Arasınav Arasınav
9 LEED İlgili konu araştırılsın tartışmalı ders
10 Verilerde hata hesaplama İlgili konu araştırılsın tartışmalı ders
11 Spektroskopik Pik kaymaları ve nedenleri İlgili konu araştırılsın tartışmalı ders
12 Auger elektron spektroskopisinin Yarıiletken endüstrisine uygulanması İlgili konu araştırılsın tartışmalı ders
13 Auger elektron spektroskopisinin elektronik endüstrisine uygulanması İlgili konu araştırılsın tartışmalı ders
14 Örnek bir veri analizinin yapılması İlgili konu araştırılsın tartışmalı ders
15 Final Final Final
16/17 Final Final Final


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  M Prutton, Introduction to Surface Physics, Oxford University Press, (1994).
 J F O´Hanlon, A User´s Guide to Vacuum Technology, John Wiley & Sons, (1989).
 D.Briggs and M P Seah, Practical surface analysis, Vol. 1, John Wiley & Sons, (1990).
 Photoelectron Spectroscopy: Principles and Applications, Stephan Hüfner,Springer (2003)
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Fizik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 4
2 Fiziğin ilişkili olduğu disiplinler arası ilişkileri kavrar 3
3 Fizikte edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 4
4 Fizikte edindiği bilgileri farklı displinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayarak yeni bilgiler oluşturur. 4
5 Fizik ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözer 4
6 Fizik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 2
7 Fizik ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. 3
8 Fizik ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. 1
9 Fizikte edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. 3
10 Fizik Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. 2
11 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer. 2
12 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. 1
13 Fizik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 1
14 Fizik Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir. 4
15 Fizik Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. 3
16 Fizik Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 15 15
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 25 25
Toplam İş Yükü: 139
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.56
Dersin AKTS Kredisi: 6