|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sağlık Fiziği II |
|
Dersin Kodu |
: |
FK-722 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ZEHRA YEĞİNGİL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Radyasyon detektörlerini öğrenirler. Doz ölçüm cihazlarını ve nötronların nasıl ölçüleceğini öğrenirler. Kalibrasyonun nasıl yapılacağını öğrenirler. Nokta kaynak için ve çizgi biçiminde kaynak için muhtemel doz hesaplarını yapmayı öğrenirler. Zırhlamanın ne olduğunu ve önemini öğrenirler. Değişik zırhlama hesapları yapmayı öğrenirler. İçten gelen radyoaktiviteyi öğrenirler. Madencilikte, rafinerilerde, reaktörlerin çalışmasında ve kimyasal süreçlerde muhtemel radyoaktivite atıklarını ve kirliliklerini öğrenirler. Radyasyondan korunmann temel prensiplerini öğrenirler.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İyonize radyasyon ve iyonize olmayan radyasyonun fiziksel prensiplerini emniyetli bir çalışma ortamı için ve emniyetli bir toplumsal çevre için uygulamayı öğretmek |
|
Dersin İçeriği |
: |
Dışardan radyasyon kaynakları, nokta kaynaklar, çizgi kaynaklar, hacimli kaynaklar, İçsel radyasyon kaynakları, sızıntılar, kontaminasyon, kaza hesapları, radyasyondan korunma, Radyasyonun zırhlanması: alfa, beta, gama ve nötronlar, electron ve betadan gelen doz, Radyasyonun dış kaynaklarından gelen doz, İçten ışınlanma, İnsanın maruz kalma verisinin hesaplanması |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat Fakültesi derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dışardan radyasyon kaynakları, nokta kaynaklar, çizgi kaynaklar, hacimli kaynaklar |
Web sitelerini tarar ve derse gelmeden once kitabında işaret edilen kısımları okur |
Sözel sunum; işaret edilmiş okuma parçalarıyla öğrencinin aktif katılımı, araştırma egzersizleri, Derse gelme, derste tartışma |
|
2 |
İçsel radyasyon kaynakları, sızıntılar, kontaminasyon |
Web sitelerini tarar ve derse gelmeden once kitabında işaret edilen kısımları okur |
Sözel sunum; işaret edilmiş okuma parçalarıyla öğrencinin aktif katılımı, araştırma egzersizleri, Derse gelme, derste tartışma |
|
3 |
Kaza hesapları |
Web sitelerini tarar ve derse gelmeden once kitabında işaret edilen kısımları okur |
Sözel sunum; işaret edilmiş okuma parçalarıyla öğrencinin aktif katılımı, araştırma egzersizleri, Derse gelme, derste tartışma |
|
4 |
Nükleer fizyon, nükleer reaktörler, Kritikliğin kontrolü |
Web sitelerini tarar ve derse gelmeden once kitabında işaret edilen kısımları okur |
Sözel sunum; işaret edilmiş okuma parçalarıyla öğrencinin aktif katılımı, araştırma egzersizleri, Derse gelme, derste tartışma |
|
5 |
Radyasyon güvenliği ölçülerinin hesabı |
Web sitelerini tarar ve derse gelmeden once kitabında işaret edilen kısımları okur |
Sözel sunum; işaret edilmiş okuma parçalarıyla öğrencinin aktif katılımı, araştırma egzersizleri, Derse gelme, derste tartışma |
|
6 |
İçsel depolanmış radyoaktivitenin tahmini |
Web sitelerini tarar ve derse gelmeden once kitabında işaret edilen kısımları okur |
Sözel sunum; işaret edilmiş okuma parçalarıyla öğrencinin aktif katılımı, araştırma egzersizleri, Derse gelme, derste tartışma |
|
7 |
Ara Sınav |
Ara Sınav |
Ara Sınav |
|
8 |
Sızıntı testleri |
Web sitelerini tarar ve derse gelmeden once kitabında işaret edilen kısımları okur |
Sözel sunum; işaret edilmiş okuma parçalarıyla öğrencinin aktif katılımı, araştırma egzersizleri, Derse gelme, derste tartışma |
|
9 |
İyonize olmayan radyasyondan korunma |
Web sitelerini tarar; kitabını okur |
Tartışmalı ders, sözel sunum |
|
10 |
Referans bir kişi için toplam doz hesapları |
Web sitelerini tarar ve derse gelmeden once kitabında işaret edilen kısımları okur |
Sözel sunum; işaret edilmiş okuma parçalarıyla öğrencinin aktif katılımı, araştırma egzersizleri, Derse gelme, derste tartışma |
|
11 |
Radyasyonun zırhlanması: alfa, beta, gama ve nötronlar |
Web sitelerini tarar ve derse gelmeden once kitabında işaret edilen kısımları okur |
Sözel sunum; işaret edilmiş okuma parçalarıyla öğrencinin aktif katılımı, araştırma egzersizleri, Derse gelme, derste tartışma |
|
12 |
x ışını zırhlaması için tasarım bilgisi |
Web sitelerini tarar ve derse gelmeden once kitabında işaret edilen kısımları okur |
Sözel sunum; işaret edilmiş okuma parçalarıyla öğrencinin aktif katılımı, araştırma egzersizleri, Derse gelme, derste tartışma |
|
13 |
Floroskopik odada zırhlama bilgisi |
Web sitelerini tarar ve derse gelmeden once kitabında işaret edilen kısımları okur |
Sözel sunum; işaret edilmiş okuma parçalarıyla öğrencinin aktif katılımı, araştırma egzersizleri, Derse gelme, derste tartışma |
|
14 |
Tekrar ve Problem çözümleri |
Web sitelerini tarar ve derse gelmeden once kitabında işaret edilen kısımları okur |
Sözel sunum; işaret edilmiş okuma parçalarıyla öğrencinin aktif katılımı, araştırma egzersizleri, Derse gelme, derste tartışma |
|
15 |
Tekrar ve Problem çözümleri |
Web sitelerini tarar ve derse gelmeden once kitabında işaret edilen kısımları okur |
Sözel sunum; işaret edilmiş okuma parçalarıyla öğrencinin aktif katılımı, araştırma egzersizleri, Derse gelme, derste tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Final Sınavı |
Final Sınavı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Radiation Protection and Dosimetry
An Introduction to Health Physics
Michael G. Stabin
Health Physics
Herman Cember
Thomas E. Johnson
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
7 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fizik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. |
5 |
|
2 |
Fiziğin ilişkili olduğu disiplinler arası ilişkileri kavrar |
5 |
|
3 |
Fizikte edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
5 |
|
4 |
Fizikte edindiği bilgileri farklı displinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayarak yeni bilgiler oluşturur. |
5 |
|
5 |
Fizik ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözer |
5 |
|
6 |
Fizik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. |
4 |
|
7 |
Fizik ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. |
4 |
|
8 |
Fizik ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. |
3 |
|
9 |
Fizikte edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. |
4 |
|
10 |
Fizik Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. |
4 |
|
11 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer. |
1 |
|
12 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
1 |
|
13 |
Fizik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
2 |
|
14 |
Fizik Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir. |
4 |
|
15 |
Fizik Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. |
5 |
|
16 |
Fizik Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
7 |
5 |
35 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
7 |
7 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 146 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.84 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|