Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Kur’ân’ın Metinleşme Tarihi

Dersin Kodu : TİB 751

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. MUSTAFA ÖZTÜRK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Kurânın gayesini tanımlar
Kur´an tarihini açıklar
Kurân ilimlerinin temel kavramlarını tanımlar
Kur´an´ın metinleşme sürecini öğrenir.
Kur´an metninin kanonik hale getirilmesini bilir
Kur´an´ın cemini açıklar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Kur´an´ın metinleşme sürecini öğrenmek.

Dersin İçeriği : Kur´an ayetlerinin Hz. Peygamber döneminde yazılması, Halife Ebu Bekr döneminde iki kapak arasında toplanması, Hz. Osman döneminde Kur´an metninin kanonik hale getirilmesi

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Yüksek lisans dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Kur´an tarihi hakkında bilgi. Konuyla ilgili makele ve kitaplar Anlatım, Metin okuma
2 Kur´anın anlamı, tanımı ve diğer isimleri Konuyla ilgili makele ve kitaplar Anlatım, Metin okuma
3 Vahiy, Vahyin Başlangıcı, Vahyin Keyfiyeti, Vahyin Geliş Şekilleri Konuyla ilgili makele ve kitaplar Anlatım, Metin okuma
4 Vahiylere Ait Bazı Terimler, Vahiy Esnasında Görülen Haller Konuyla ilgili makele ve kitaplar Anlatım, Metin okuma
5 Vahyin Yazıldığı Malzeme Konuyla ilgili makele ve kitaplar Anlatım, Metin okuma
6 Kur´an´n bölümlerinin yazıya geçirilme süreci Konuyla ilgili makele ve kitaplar Anlatım, Metin okuma
7 Kur´an´ın Cem ve Teksiri Konuyla ilgili makele ve kitaplar Anlatım, Metin okuma
8 Vize sınavı Konu Tekrarı Yazılı
9 Kur´an´ın Halife Ebû Bekr Döneminde Toplanması Konuyla ilgili makele ve kitaplar Anlatım, Metin okuma
10 Kur´an´ın Halife Osman döneminde kanoniklştirilmesi Konuyla ilgili makele ve kitaplar Anlatım, Metin okuma
11 Kur´an´ın mevsukiyeti ve tahrifi meselesi Konuyla ilgili makele ve kitaplar Anlatım, Metin okuma
12 Şii alimlerin tahrif konusundaki yaklaşımları Konuyla ilgili makele ve kitaplar Anlatım, Metin okuma
13 Farklı Kur´an Nüshalar, Abdullah b. Mes´ud ve Übey b. Ka´b´ın kişisel mushafları Konuyla ilgili makele ve kitaplar Anlatım, Metin okuma
14 Günümüze ulaşan en eski mushaflar Konuyla ilgili makele ve kitaplar Anlatım, Metin okuma
15 Kuranın yedi Harf üzerine nazil olması ve Kıraatı meselesi. Konuyla ilgili makele ve kitaplar Anlatım, Metin okuma
16/17 Final Sınavı Konu Tekrarı Yazılı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Sicistanî, Kitabü’l-Mesahif. İbn Ebu Dâvûd, Kitâbü´l-Mesahif. Montgomery Watt, Kur´an´a Giriş, çev. Süleyman Kalkan, Ankara 2006.
 Celâlüddîn Abdurrrahman Ebû Bekr b. Muhammed es-Suyuti, el-İtkân fî Ulûmi’l-Kur’ân, Beyrut 2005. Muhammed Abdülazîm ez-Zürkânî, Menâhilü’l-İrfan fî ‘Ulûmi’l-Kur’an, Beyrut 2005.
Diğer Kaynaklar  TDV İslam Ansiklopedisi


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 3
2 İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 2
3 Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 1
4 Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 3
5 Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 3
6 Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 5
7 İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 4
8 İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 3
9 Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 3
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 3
11 Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 3
12 Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 4
13 Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 138
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.52
Dersin AKTS Kredisi: 6