|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Fermente Bitkisel Ürünler |
|
Dersin Kodu |
: |
GM-652 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HÜSEYİN ERTEN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Genel olarak fermente bitkisel ürünler konusunda bilgi sahibi olur. Fermente bitkisel ürünlerin üretiminde kullanılan hammaddeler ve üretim tekniği arasındaki ilişkiyi kavrar. Fermente bitkisel ürünlerin üretiminde işleme süresince uygulanacak işlemleri bilir. Sahip olduğu bilgileri fermente bitkisel ürünlerin üretiminde kullanma becerisine sahiptir. Ekip çalışmasına uyum sağlama, meslek etiğine saygılı olma ve yaşam boyu öğrenme yetkinliği kazanır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
GM-652 Fermente Bitkisel Ürünler
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Dersin amacı öğrencilere geleneksel bitkisel fermente ürünleri de kapsayacak şekilde fermente bitkisel ürünlerin kimyası, mikrobiyolojisi ve teknolojisi konusunda bilgi vermektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Giriş, sofralık zeytin, turşu, sirke ve geleneksel fermente bitkisel ürünlerimiz, şalgam, tarhana, boza üretimi, |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Gıda Mühendisliği Bölümü derslikleri. |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş, fermantasyon nedir? Fermantasyon çeşitleri. Fermente bitkisel ürünler ve geleneksel fermente ürünlerin uluslararası ve ulusal pazardaki önemi. |
Kaynak taraması ve İlgili kitap bölümlerini okuma |
Düz anlatım, tartışma, standart derslik teknolojileri, Bilgisayar, projektör |
|
2 |
Sofralık yeşil ve siyah zeytin işleme teknolojisi |
Kaynak taraması ve İlgili kitap bölümlerini okuma |
Düz anlatım, tartışma, standart derslik teknolojileri, Bilgisayar, projektör |
|
3 |
Sofralık yeşil ve siyah zeytin işleme teknolojisi |
Kaynak taraması ve İlgili kitap bölümlerini okuma |
Düz anlatım, tartışma, standart derslik teknolojileri, Bilgisayar, projektör |
|
4 |
Turşular
|
Kaynak taraması ve İlgili kitap bölümlerini okuma |
Düz anlatım, tartışma, standart derslik teknolojileri, Bilgisayar, projektör |
|
5 |
Turşu üretimi |
Kaynak taraması ve İlgili kitap bölümlerini okuma |
Düz anlatım, tartışma, standart derslik teknolojileri, Bilgisayar, projektör |
|
6 |
Sirke |
Kaynak taraması ve İlgili kitap bölümlerini okuma |
Düz anlatım, tartışma, standart derslik teknolojileri, Bilgisayar, projektör |
|
7 |
Sirke |
Kaynak taraması ve İlgili kitap bölümlerini okuma |
Düz anlatım, tartışma, standart derslik teknolojileri, Bilgisayar, projektör |
|
8 |
Ara sınav |
Sınava hazırlık |
Sınav |
|
9 |
Soya ürünleri (Soya sosu, tempe) |
Kaynak taraması ve İlgili kitap bölümlerini okuma |
Düz anlatım, tartışma, standart derslik teknolojileri, Bilgisayar, projektör |
|
10 |
Geleneksel fermente ürünler: Şalgam suyu |
Kaynak taraması ve İlgili kitap bölümlerini okuma |
Düz anlatım, tartışma, standart derslik teknolojileri, Bilgisayar, projektör |
|
11 |
Geleneksel fermente ürünler: Tarhana |
Kaynak taraması ve İlgili kitap bölümlerini okuma |
Düz anlatım, tartışma, standart derslik teknolojileri, Bilgisayar, projektör |
|
12 |
Geleneksel fermente ürünler: Boza |
Kaynak taraması ve İlgili kitap bölümlerini okuma |
Düz anlatım, tartışma, standart derslik teknolojileri, Bilgisayar, projektör |
|
13 |
Uluslararası bazı fermente ürünler |
Kaynak taraması ve İlgili kitap bölümlerini okuma |
Düz anlatım, tartışma, standart derslik teknolojileri, Bilgisayar, projektör |
|
14 |
Fermente bitkisel ürünler ile ilgili literatürdeki bazı son gelişmeler |
Kaynak taraması ve İlgili kitap bölümlerini okuma |
Düz anlatım, tartışma, standart derslik teknolojileri, Bilgisayar, projektör |
|
15 |
Öğrenci sunumları |
|
|
|
16/17 |
Yarıyıl sonu sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Erten, H., Tanguler, H., 2010, Fermente Bitkisel Ürünler, İç: Gıda Biyoteknolojisi, Aran, N., Ed., Nobel Yayin Dağitim, Ankara, pp:241-277.
Harris, L.J. (1998). The microbiology of vegetable fermentations. In B.J.B. Wood (Ed.). Microbiology of Fermented Foods. (pp. 45-72). London: Blackie Academic & Professional.
Erten, H., Tanguler, H., 2012. Shalgam (Şalgam), In: Handbook of Plant Based Fermented Food and Beverage Technology, Ed: Y. H. Hui and E. Özgül Evranuz CRC Press, Florida, pp. 657-664.
Daglioğlu, O., 2000. Tarhana as a traditional Turkish fermented cereal food. Its recipe, production and composition. Nahrung 44, 85-88.
Hutkins, R.W., 2006. Microbiology and Technology of Fermented Foods, IFT Press, Blackwell Publishing, Oxford, UK, 473 p.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Gıda mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir |
4 |
|
2 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir |
3 |
|
3 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi´nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir |
2 |
|
4 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir |
1 |
|
5 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendsiliği alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir |
4 |
|
6 |
Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası ilişkiyi kavrayabilir |
4 |
|
7 |
Gıda mühendisliğinde uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinlerarası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilir ve yeni bilgi üretebilir |
4 |
|
8 |
Gıda ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilir
|
4 |
|
9 |
Gıda mühendisliği alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir |
4 |
|
10 |
Gıda mühendisliği alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir |
3 |
|
11 |
Gıda mühendisliği alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilir |
3 |
|
12 |
Gıda mühendisliği alanındaki edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir |
3 |
|
13 |
Gıda mühendisliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir |
4 |
|
14 |
Gıda mühendisliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir |
4 |
|
15 |
Gıda mühendisliği alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilir |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
15 |
30 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
15 |
15 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
25 |
25 |
|
Toplam İş Yükü: | 140 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|