Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Gıdalarda Koku ve Tat Kusurları (off-flavour)

Dersin Kodu : GM-644

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. SERKAN SELLİ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Gıdalarda kusurların ve kötü kokunun duyusal olarak değerlendirlmesini öğrenmek
Gıdalarda kusurların ve kötü kokunun enstrümenlal cihazlarla belirlenmesini öğrenmek
Gıdalarda kusurların ve kötü kokunun kaynağını anlamak
Paketleme, mikroorganizmalar, oksidasyon ve temizleme materyallerinden kaynaklanan kusurları ayıredebilmek
Kusurları ve kötü kokuların kaynağını engellemek veya sınırlandırmak

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Lezzet gıdalarda duyusal kalitesini etkileyen en önemli kriterleden birisidir. Bir gıdanın lezzeti sahip olduğu tat, koku bileşenleri ve tekstür ile belirlenir. Bu dersin amacı gıdalarda oluşan kusurların ve kötü kokunun mekanzimalarını açıklamak ve bunları minimize etmenin yollarını öğretmektir.

Dersin İçeriği : Gıdalarda kusurların ve kötü kokunun duyusal yöntemlerle tespiti, enstrumental analizler yardımıyla gıdalarda kusurların ve kötü kokunun belirlenmesi, amabalajlama metryallerinlerden kaynaklanan kusurlar, mikroorganizmalarda kaynaklanan kusurlar, okdidatif acılaşma, Maillar reaksiyonu sonucu oluşan kusurlar, temizleme ve dezenfeksiyon maddelerinde kaynakalanan kusurlar.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Gıdalarda kusurlara ve kötü kokulara giriş Ders notu Anlatım, Projeksiyon Bilgisayar ve standart sınıf
2 Kusurların tespitinde duyusal analiz metotları, sonuçların işlenmesi, analiz ve sunma Ders notu Anlatım, Projeksiyon Bilgisayar ve standart sınıf
3 Kusurların tespitinde enstrümental analiz metotları, ekstraksiyon teknikleri Ders notu Anlatım, Projeksiyon Bilgisayar ve standart sınıf
4 Paketleme materyallerinden bulaşan kusurlar - gıda paketleme materyalleri - kusur kaynakları - kusurların engellenmesi Ders notu Anlatım, Projeksiyon Bilgisayar ve standart sınıf
5 Miikrobiyel kusurlara giriş Ders notu Anlatım, Projeksiyon Bilgisayar ve standart sınıf
6 Bakteri, Actinomissetler ve küflerden kaynaklanan kusurlar Ders notu Anlatım, Projeksiyon Bilgisayar ve standart sınıf
7 Oksidatif acılaşmaya bağlı kusurlar Ders notu Anlatım, Projeksiyon Bilgisayar ve standart sınıf
8 Otooksidayon, fotooksidasyon, lipoksijenaz ve ketonik acılaşma Ders notu Anlatım, Projeksiyon Bilgisayar ve standart sınıf
9 Ara sınav Ders notu Yazılı
10 Maillard reaksiyonundan kaynaklanan kusurlar ve kötü kokular Ders notu Anlatım, Projeksiyon Bilgisayar ve standart sınıf
11 Gıda bişeneleri arasındaki etkileşimden kaynaklanan kötü kokular ve kusurlar Ders notu Anlatım, Projeksiyon Bilgisayar ve standart sınıf
12 Bakterilerin gıda bileşenleri ve katkı maddeleri ile etkileşiminden kaynaklanan kötü kokular Ders notu Anlatım, Projeksiyon Bilgisayar ve standart sınıf
13 Temizleme ve dezenfeksiyon materyallarinden bulaşan kusurlar Ders notu Anlatım, Projeksiyon Bilgisayar ve standart sınıf
14 Gıdalarda kullanılan temizleme ve dezenfeksiyon materyalleri ve bunların güvenliğinin testi Ders notu Anlatım, Projeksiyon Bilgisayar ve standart sınıf
15 Su ve gıdalarda temizleme ve dezenfeksiyon materyallerinin belirlenmesi Ders notu Anlatım, Projeksiyon Bilgisayar ve standart sınıf
16/17 Final sınavı Ders notu Yazılı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  M.J. Saxby, 2001. Food Taints and Off-Flavours: Blackie Academics, USA.
 Baigre, B. 2003. Taints and off-flavour in food. Woodhead Publishing, Cambridge, England
  Gary Reineccius, 2005. Flavor Chemistry and Technology, Second Edition Taylor & Francis, - 520 sayfa
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 90
    Ödev/Proje/Diğer 0 10
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Gıda mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir 3
2 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir 2
3 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi´nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir 2
4 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir 3
5 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendsiliği alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir 4
6 Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası ilişkiyi kavrayabilir 4
7 Gıda mühendisliğinde uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinlerarası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilir ve yeni bilgi üretebilir 5
8 Gıda ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilir 3
9 Gıda mühendisliği alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir 4
10 Gıda mühendisliği alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir 4
11 Gıda mühendisliği alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilir 3
12 Gıda mühendisliği alanındaki edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir 2
13 Gıda mühendisliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir 3
14 Gıda mühendisliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir 4
15 Gıda mühendisliği alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilir 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 12 8 96
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü: 144
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.76
Dersin AKTS Kredisi: 6