|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Gıdalarda Koku ve Tat Kusurları (off-flavour) |
|
Dersin Kodu |
: |
GM-644 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. SERKAN SELLİ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Gıdalarda kusurların ve kötü kokunun duyusal olarak değerlendirlmesini öğrenmek Gıdalarda kusurların ve kötü kokunun enstrümenlal cihazlarla belirlenmesini öğrenmek Gıdalarda kusurların ve kötü kokunun kaynağını anlamak Paketleme, mikroorganizmalar, oksidasyon ve temizleme materyallerinden kaynaklanan kusurları ayıredebilmek Kusurları ve kötü kokuların kaynağını engellemek veya sınırlandırmak
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Lezzet gıdalarda duyusal kalitesini etkileyen en önemli kriterleden birisidir. Bir gıdanın lezzeti sahip olduğu tat, koku bileşenleri ve tekstür ile belirlenir. Bu dersin amacı gıdalarda oluşan kusurların ve kötü kokunun mekanzimalarını açıklamak ve bunları minimize etmenin yollarını öğretmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Gıdalarda kusurların ve kötü kokunun duyusal yöntemlerle tespiti, enstrumental analizler yardımıyla gıdalarda kusurların ve kötü kokunun belirlenmesi, amabalajlama metryallerinlerden kaynaklanan kusurlar, mikroorganizmalarda kaynaklanan kusurlar, okdidatif acılaşma, Maillar reaksiyonu sonucu oluşan kusurlar, temizleme ve dezenfeksiyon maddelerinde kaynakalanan kusurlar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Gıdalarda kusurlara ve kötü kokulara giriş |
Ders notu |
Anlatım, Projeksiyon Bilgisayar ve standart sınıf |
|
2 |
Kusurların tespitinde duyusal analiz metotları, sonuçların işlenmesi, analiz ve sunma |
Ders notu |
Anlatım, Projeksiyon Bilgisayar ve standart sınıf |
|
3 |
Kusurların tespitinde enstrümental analiz metotları, ekstraksiyon teknikleri |
Ders notu |
Anlatım, Projeksiyon Bilgisayar ve standart sınıf |
|
4 |
Paketleme materyallerinden bulaşan kusurlar
- gıda paketleme materyalleri
- kusur kaynakları
- kusurların engellenmesi |
Ders notu |
Anlatım, Projeksiyon Bilgisayar ve standart sınıf |
|
5 |
Miikrobiyel kusurlara giriş |
Ders notu |
Anlatım, Projeksiyon Bilgisayar ve standart sınıf |
|
6 |
Bakteri, Actinomissetler ve küflerden kaynaklanan kusurlar |
Ders notu |
Anlatım, Projeksiyon Bilgisayar ve standart sınıf |
|
7 |
Oksidatif acılaşmaya bağlı kusurlar |
Ders notu |
Anlatım, Projeksiyon Bilgisayar ve standart sınıf |
|
8 |
Otooksidayon, fotooksidasyon, lipoksijenaz ve ketonik acılaşma |
Ders notu |
Anlatım, Projeksiyon Bilgisayar ve standart sınıf |
|
9 |
Ara sınav |
Ders notu |
Yazılı |
|
10 |
Maillard reaksiyonundan kaynaklanan kusurlar ve kötü kokular |
Ders notu |
Anlatım, Projeksiyon Bilgisayar ve standart sınıf |
|
11 |
Gıda bişeneleri arasındaki etkileşimden kaynaklanan kötü kokular ve kusurlar |
Ders notu |
Anlatım, Projeksiyon Bilgisayar ve standart sınıf |
|
12 |
Bakterilerin gıda bileşenleri ve katkı maddeleri ile etkileşiminden kaynaklanan kötü kokular |
Ders notu |
Anlatım, Projeksiyon Bilgisayar ve standart sınıf |
|
13 |
Temizleme ve dezenfeksiyon materyallarinden bulaşan kusurlar |
Ders notu |
Anlatım, Projeksiyon Bilgisayar ve standart sınıf |
|
14 |
Gıdalarda kullanılan temizleme ve dezenfeksiyon materyalleri ve bunların güvenliğinin testi |
Ders notu |
Anlatım, Projeksiyon Bilgisayar ve standart sınıf |
|
15 |
Su ve gıdalarda temizleme ve dezenfeksiyon materyallerinin belirlenmesi |
Ders notu |
Anlatım, Projeksiyon Bilgisayar ve standart sınıf |
|
16/17 |
Final sınavı |
Ders notu |
Yazılı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
M.J. Saxby, 2001. Food Taints and Off-Flavours: Blackie Academics, USA.
Baigre, B. 2003. Taints and off-flavour in food. Woodhead Publishing, Cambridge, England
Gary Reineccius, 2005. Flavor Chemistry and Technology, Second Edition Taylor & Francis, - 520 sayfa
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
90 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
10 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Gıda mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir |
3 |
|
2 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir |
2 |
|
3 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi´nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir |
2 |
|
4 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir |
3 |
|
5 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendsiliği alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir |
4 |
|
6 |
Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası ilişkiyi kavrayabilir |
4 |
|
7 |
Gıda mühendisliğinde uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinlerarası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilir ve yeni bilgi üretebilir |
5 |
|
8 |
Gıda ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilir
|
3 |
|
9 |
Gıda mühendisliği alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir |
4 |
|
10 |
Gıda mühendisliği alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir |
4 |
|
11 |
Gıda mühendisliği alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilir |
3 |
|
12 |
Gıda mühendisliği alanındaki edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir |
2 |
|
13 |
Gıda mühendisliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir |
3 |
|
14 |
Gıda mühendisliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir |
4 |
|
15 |
Gıda mühendisliği alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilir |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
12 |
8 |
96 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 144 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|