|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Aroma Maddeleri Analiz Yöntemleri |
|
Dersin Kodu |
: |
GM-661 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. SERKAN SELLİ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Gıdalarda Aroma Maddeleri Hakkında Genel Bilgiye Sahip Olmak Aroma Maddeleri Ekstraksiyon Yöntemleri (Sıvı-sıvı, katı faz, katı faz mikroekstraksiyon, buhar distilasyonu gibi) Öğrenmek Aromatik ekstraktarın duyusal olarak temsili testlerle değerlendirlilmesi Aroma Analizleri için GC ve GC-MS kullanmayı öğrenmek Aroma maddelerinin miktarlarını hassas bir şekilde hesaplamak
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Aroma maddeleri gıdalarda kaliteyi ve yüketici tercihini etkileyen önemli kalite parametrelerinden birisidir. Gıdalarda aroma karakterizasyonunun başarısı, temelde aroma maddelerinin gıda matriksinden izolasyonunda kullanılan ekstraksiyon yöntemine bağlıdır. Bu yüzden ekstraksiyon yöntemi çalışılan ürünün özelliklerini yansıtan yani temsili (representatif) aromatik ekstrak veren yöntem olmalıdır. Bu yüzden bu dersin amacını ayrıntılı bir şekilde aroma analiz teknikleri anlatmak oluşturmaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Gıdalarda Aroma Maddeleri, Aroma Maddeleri Analizlerine Giriş, Aroma Maddeleri Analizlerinde Kullanılan Ekstraksiyon Teknikleri, Aromatik Ektraktların Temsili Testlerle Güvenilirliliğin Saptanması, Gc ve GC-MS Analizleri, Aroma Maddelerinin Miktarlarının Saptanması, GC-MS-Olfaktometrik Analizler |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Gıdalarda Aroma Maddeleri |
Ders notu |
Anlatım, Laboratuvar çalışması, bilgisayar ve projektör |
|
2 |
Gıdalarda Aroma Maddeleri Analizlerine Giriş |
Ders notu |
Anlatım, Laboratuvar çalışması, bilgisayar ve projektör |
|
3 |
Aroma Maddeleri Ektraksiyon Teknikleri |
Ders notu |
Anlatım, Laboratuvar çalışması, bilgisayar ve projektör |
|
4 |
Sıvı-sıvı ektraksiyon, Katı faz ekstraksiyon, Katı faz mikro ekstraksiyon tekniği |
Ders notu |
Anlatım, Laboratuvar çalışması, bilgisayar ve projektör |
|
5 |
Mikrodalga ile ekstraksiyon, dinamik ve statik tepe boşluğu ekstraksiyon teknikleri |
Ders notu |
Anlatım, Laboratuvar çalışması, bilgisayar ve projektör |
|
6 |
Buharlı damıtma ekstraksiyon, Reçine ekstraksiyon, Purge ve trap ekstraksiyon |
Ders notu |
Anlatım, Laboratuvar çalışması, bilgisayar ve projektör |
|
7 |
Çözgen yardımıyla flavor evaporasyonu ve döner bar sorptif ekstraksiyon |
Ders notu |
Anlatım, Laboratuvar çalışması, bilgisayar ve projektör |
|
8 |
Ara sınav |
Ders notu |
Yazılı |
|
9 |
Aroma Maddeleri Ekstraksiyon Yönteminin Temsili Testlerle Kontrolü |
Ders notu |
Anlatım, Laboratuvar çalışması, bilgisayar ve projektör |
|
10 |
Temsili Test Teknikleri
- Benzerlik testi
- Yoğunluk testi
- Tanımlayıcı test |
Ders notu |
Anlatım, Laboratuvar çalışması, bilgisayar ve projektör |
|
11 |
Aroma Madderi Analizleri için GC ve GC-MS Cihazllarının kullanımı |
Ders notu |
Anlatım, Laboratuvar çalışması, bilgisayar ve projektör |
|
12 |
Aroma Maddeleri GC-MS de Tanımlama Yöntemleri
- Standart madde kullanımı
- MS kütüphanesi
- Kovats indeks verileri |
Ders notu |
Anlatım, Laboratuvar çalışması, bilgisayar ve projektör |
|
13 |
Aroma maddeleri miktarının hesaplanması |
Ders notu |
Anlatım, Laboratuvar çalışması, bilgisayar ve projektör |
|
14 |
Aroma-Aktif bileşikler ve olfaktometri |
Ders notu |
Anlatım, Laboratuvar çalışması, bilgisayar ve projektör |
|
15 |
Aroma Aktif bileşikleri belirleme yöntemleri |
Ders notu |
Anlatım, Laboratuvar çalışması, bilgisayar ve projektör |
|
16/17 |
Final sınavı |
Ders notu |
Yazılı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Joslyn, M. A., 1970.Methods in food analysis. Physical, chemical and instrumental methods of analysis, New York, USA.
Hışıl, Y. 2006. Enstrümental Analiz, Ege Üniversitesi Yayınları, İzmir
Marsili, R. 1996. Techniques for Analyzing Food Aroma. CRC Press 400 sayfa.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
90 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
10 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Gıda mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir |
5 |
|
2 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir |
3 |
|
3 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi´nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir |
2 |
|
4 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir |
3 |
|
5 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendsiliği alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir |
4 |
|
6 |
Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası ilişkiyi kavrayabilir |
2 |
|
7 |
Gıda mühendisliğinde uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinlerarası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilir ve yeni bilgi üretebilir |
4 |
|
8 |
Gıda ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilir
|
5 |
|
9 |
Gıda mühendisliği alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir |
4 |
|
10 |
Gıda mühendisliği alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir |
3 |
|
11 |
Gıda mühendisliği alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilir |
2 |
|
12 |
Gıda mühendisliği alanındaki edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir |
4 |
|
13 |
Gıda mühendisliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir |
2 |
|
14 |
Gıda mühendisliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir |
2 |
|
15 |
Gıda mühendisliği alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilir |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
12 |
8 |
96 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 144 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|