|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Beslenmede Proteinlerin Önemi, Protein Kimyası ve Metabolizması |
|
Dersin Kodu |
: |
GM-642 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. CAHİDE YAĞMUR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Protein kimyasını bilir.Gıdalardaki proteinlerin proseste uğradığı değişiklikler ile bunun gıda kalitesine etkisini bilir. Gıdalardaki proteinlerin kalite ve sindirilebilirliğini etkileyen faktörleri bilir. Proteinlerin kimyasal ve biyokimyasal reaksiyonlarıyla ilgili gıdaların kalitesini etkileyen etmenleri bilir ve bunların gıda formülasyonu,işlenmesi ve depolama sürecinde uygulamaya alınması ve kullanılmasını bilir. .Proteinlerin insan vücudunda kullanılmasını ve gereksinim düzeylerinin belirlenmesini bilir. Aminoasitlerin temel özellikleri ve işlevlerini , gıdaların biyolojik değerlerinin artırılmasında kullanılan aminoasitleri ve metabolizmalarını bilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Proteinlerin organizmadaki önemi ve işlevleri; sınıflandırılması, yapıları ve özellikleri;proteinlerin proseste uğradığı değişiklikler;proteinlerin kalitesi ve sindirilebilirliği;protein dengesi ve gereksinimi;plazma proteinleri; Amino asitlerin genel yapıları ve sınıflandırılması,özellikleri,bazı aminoasitlerin temel özellikleri ve işlevleri,gıdaların biyolojik değerlerinin artırılmasında kullanılan aminoasitler;amino asitlerin emilimi ve taşınması, aminoasitlerin azot gruplarının metabolizması, karbon iskeletlerinin metabolizması;elzem olmayan amino asitlerin sentezi, amino asitlerin bazı özel ürünlere dönüşümleri konularında bilgi vermektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Proteinlerin fiziksel,fizikokimyasal ve kimyasal özellikleri,Proteinlerin proseste uğradığı değişiklikler,Aminoasitlerin fiziksel, fizikokimyasal ve kimyasal özellikleri,metabolizması. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Proteinlerin işlevleri,özellikleri,önemi. |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Düz anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
|
|
2 |
Proteinlerin yapıları. |
|
|
|
3 |
Proteinlerin yapısında yer alan interaksiyonlar ve bağlanmalar |
|
|
|
4 |
Proteinlerin sınıflandırılmaları |
|
|
|
5 |
Proteinlerin fiziksel,fizikokimyasal ve kimyasal özellikleri |
|
|
|
6 |
Proteinlerin proseste uğradığı değişiklikler |
|
|
|
7 |
Proteinlerin kalitesi ve sindirilebilirliği |
|
|
|
8 |
Ara sınav |
Tekrar |
Yazılı sınav |
|
9 |
Protein dengesi ve gereksinimi |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Düz anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
|
|
10 |
Aminoasitlerin genel yapısı ve sınıflandırılması |
|
|
|
11 |
Aminoasitlerin fiziksel, fizikokimyasal ve kimyasal özellikleri |
|
|
|
12 |
Bazı aminoasitlerin temel özellikleri ve işlevleri Gıdaların biyolojik değerinin arttırılmasında kullanılan aminoasitler |
|
|
|
13 |
Gıdaların biyolojik değerinin arttırılmasında kullanılan aminoasitler |
|
|
|
14 |
Aminoasitlerin emilimi,taşınması,metabolizması |
|
|
|
15 |
Aminoasit metabolizma bozuklukları |
|
|
|
16/17 |
Yılsonu sınavı |
Tekrar |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Baysal, A. , 2006. Beslenme, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.
Aksoy, M. , 2000. Beslenme Biyokimyası, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.
Demirci, M., 2003. Beslenme, Rebel Yayıncılık, Tekirdağ.
- Martha, H., Stipanuk, 2000. Biochemical and Physiological Aspects of Human Nutrition
Bender D.A. 2002.Introduction to Nutrition and Metabolism.Taylor & Francis Inc,London.
Saldamlı, İ., 1998. Gıda Kimyası, Hacettepe Üniveristesi Yayınları, Ankara.
Fennema, O.R., 1985. Food Chemistry, Marcel Dekker, New York.
-Demirci, M., 2003. Gıda Kimyası, Rebel Yayıncılık, Tekirdağ.
- Spallholz, J.E. , Boylan, L.M., Drishell, J., A. , 1999. Nutrition, Chemistry and Biology, CRC Press,
New York.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Gıda mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir |
3 |
|
2 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir |
3 |
|
3 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi´nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir |
3 |
|
4 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir |
3 |
|
5 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendsiliği alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir |
4 |
|
6 |
Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası ilişkiyi kavrayabilir |
3 |
|
7 |
Gıda mühendisliğinde uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinlerarası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilir ve yeni bilgi üretebilir |
3 |
|
8 |
Gıda ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilir
|
3 |
|
9 |
Gıda mühendisliği alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir |
3 |
|
10 |
Gıda mühendisliği alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir |
3 |
|
11 |
Gıda mühendisliği alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilir |
3 |
|
12 |
Gıda mühendisliği alanındaki edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir |
4 |
|
13 |
Gıda mühendisliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir |
3 |
|
14 |
Gıda mühendisliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir |
3 |
|
15 |
Gıda mühendisliği alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilir |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
12 |
12 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
14 |
14 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
14 |
14 |
|
Toplam İş Yükü: | 138 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|