|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Gıdalarda Kurutma Teknolojisi II |
|
Dersin Kodu |
: |
GM-640 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. ASİYE AKYILDIZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Su aktivitesi ve gıdaların stabilitesi arasındaki ilişkiyi bilir Sorpsiyon izotermlerinin çıkarılması hakkında bilgi sahibi olur Meyve ve sebzelerin kurutulması sırasında uygulanan teknolojileri bilir ve bu bilgileri sanayide kullanabilme becerisi kazanır Ekip çalışmasına uyum sağlama, meslek etiğine saygılı olma ve yaşam boyu öğrenme yetkinliği kazanır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı gıdaların kurutulması ile ilgili bilgi vermektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Giriş,Kurutma yöntemleri, Gıdaların su içeriği ve belirlenmesi, Su aktivitesi ve belirlenmesi, Su aktivitesi ve gıdaların stabilitesi arasındaki ilişki, Kurutma işlemleri, Sabit kuruma peryodu, Azalan kuruma peryodunda kapilarite teorisi, Azalan kuruma peryodunda evaporasyon ve kondensasyon teorisi, Luikov teorisi, Philip ve De Vries teorisi, Berger ve Pei teorisi, Strongin-Borde teorisi, Regula-Regime teorisi, Sorpsiyon olayı, Sorpsiyon izotermlerinin çıkarılması, Kurutma sırasında gıdalarda meydana gelen değişimler, Kurutulmuş gıdalarda bozulma nedenleri ve koruyucu önlemler |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Gıda Mühendisliği Bölüm derslik ve laboratuarları
|
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş |
kitap okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Kurutma yöntemleri |
kitap okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
3 |
Gıdaların su içeriği ve belirlenmesi |
kitap okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
4 |
Su aktivitesi ve belirlenmesi |
kitap okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
5 |
Su aktivitesi ve gıdaların stabilitesi arasındaki ilişki |
kitap okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
6 |
Kurutma işlemleri |
kitap okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
7 |
Sabit kuruma peryodu |
kitap okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
8 |
Ara sınav |
study for exam |
Ara sınav |
|
9 |
Azalan kuruma peryodunda kapilarite teorisi |
kitap okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
10 |
Azalan kuruma peryodunda evaporasyon ve kondensasyon teorisi |
kitap okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
11 |
Luikov teorisi, Philip ve De Vries teorisi, Berger ve Pei teorisi, Strongin-Borde teorisi, Regula-Regime teorisi |
kitap okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
12 |
Sorpsiyon olayı |
kitap okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
13 |
Sorpsiyon izotermlerinin çıkarılması |
kitap okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
14 |
Kurutma sırasında gıdalarda meydana gelen değişimler |
kitap okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
15 |
Kurutulmuş gıdalarda bozulma nedenleri ve koruyucu önlemler |
kitap okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
16/17 |
Yılsonu sınavı |
study for exam |
Yılsonu sınavı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
- Barbosa-Canovas, G., Vega-Mercado, H., 1996, Dehydration of Foods, International Thomson Publishing (Chapman&Hall),USA, 330p.
- Mujumdar, A.S., (2000), Drying Technology in Agriculture and Food Sciences, Science Pub., USA, UK
- Cemeroğlu, B., Karadeniz, F., Özkan, M., 2003. Meyve Ve Sebze İşleme Teknolojisi. Gıda Teknolojisi Derneği, Yayın No:28, Ankara, 690s.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Gıda mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir |
3 |
|
2 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir |
3 |
|
3 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi´nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir |
3 |
|
4 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir |
4 |
|
5 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendsiliği alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir |
5 |
|
6 |
Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası ilişkiyi kavrayabilir |
4 |
|
7 |
Gıda mühendisliğinde uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinlerarası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilir ve yeni bilgi üretebilir |
3 |
|
8 |
Gıda ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilir
|
4 |
|
9 |
Gıda mühendisliği alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir |
4 |
|
10 |
Gıda mühendisliği alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir |
4 |
|
11 |
Gıda mühendisliği alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilir |
3 |
|
12 |
Gıda mühendisliği alanındaki edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir |
4 |
|
13 |
Gıda mühendisliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir |
4 |
|
14 |
Gıda mühendisliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir |
3 |
|
15 |
Gıda mühendisliği alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilir |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
10 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
14 |
14 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
14 |
14 |
|
Toplam İş Yükü: | 146 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.84 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|