|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Aroma Biyoteknolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
GM-632 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. TURGUT CABAROĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Fermantasyon yoluyla oluşan aroma maddelerini bilir Mikrobiyal ve enzimatik yolla oluşan aromaları bilir Biyodönüşümle aroma üretim aşamalarını uygular Meslek etiğine saygılı olma ve yaşam boyu öğrenme yetkinliği kazanır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Gıdalarda değişik fermantasyonlar sırasında oluşan aroma maddeleri, mikroorganizmaların ve enzimlerin aroma oluşumuna etkisi, mikrobiyal ve enzim kaynaklı aroma maddelerinin oluşum mekanizmaları ve üretimi konularında bilgi verilmesi |
|
Dersin İçeriği |
: |
Aroma maddelerinin sınıflandırılması, fonksiyonları ve biyoaktiviteleri; Aroma oluşumunda enzimlerin rolü; Fermente ürünlerde (özellikle şarap, bira ve yüksek alkollü içkilerde) aroma maddelerinin (esterler, alkoller, terpenler, asitler, karbonil bileşikleri, azotlu bileşikler, fenoller, norizoprenoidler, laktonlar, aminler, asetaller ve kükürtlü bileşikler) oluşum mekanizmaları ve oluşumlarında rol oynayan mikroorganizmalar (mayalar, bakteriler ve küfler); Aroma ön bileşikleri (precursors) ve enzimatik yolla gıdalarda aromanın artırılması; Biyoteknolojik yollarla (mikrobiyel-De Novo sentezi- ve biyodönüşüm) bazı aroma maddelerinin üretimi ve bu konudaki endüstriyel uygulamalar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Fermente gıdalarda mikrobiyal kaynaklı aroma maddeleri |
Ders kitabı |
Sözlü Anlatım |
|
2 |
Şarapta aroma maddeleri |
Ders kitabı |
Sözlü Anlatım |
|
3 |
Şarap aromasında mayaların rolü |
Ders kitabı |
Sözlü Anlatım |
|
4 |
Şarap aromasında bakterilerin rolü |
Ders kitabı |
Sözlü Anlatım |
|
5 |
Asil küf gelişmiş üzümlerden üretilen şaraplarda aroma |
Ders kitabı |
Sözlü Anlatım |
|
6 |
Birada aroma maddeleri |
Ders kitabı |
Sözlü Anlatım |
|
7 |
Ara sınav |
Ders kitabı |
Yazılı |
|
8 |
Salamura zeytinde aroma maddeleri ve laktik asit bakterilerinin rolü |
Ders kitabı |
Sözlü Anlatım |
|
9 |
Sirkede aroma maddeleri |
Ders kitabı |
Sözlü Anlatım |
|
10 |
Diğer fermente gıdalarda aroma maddeleri |
Ders kitabı |
Sözlü Anlatım |
|
11 |
Enzimatik yolla gıdaların aroma potansiyelinin artırılması |
Ders kitabı |
Sözlü Anlatım |
|
12 |
Fermantasyon yoluyla (De novo sentezi) aroma maddesi üretimi |
Ders kitabı |
Sözlü Anlatım |
|
13 |
Mikrobiyal biyodönüşümle aroma maddeleri üretimi |
Ders kitabı |
Sözlü Anlatım |
|
14 |
Mikrobiyal biyodönüşümle aroma maddeleri üretimi |
Ders kitabı |
Sözlü Anlatım |
|
15 |
Enzimatik biyodönüşümle aroma maddeleri üretimi |
Ders kitabı |
Sözlü Anlatım |
|
16/17 |
Yıl sonu sınavı |
Ders kitabı |
Yazılı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Maarse, H., 1991, Volatile Compounds in Food and Beverages,
Cabaroğlu T., Yılmaztekin M., 2010. Aroma biyoteknolojisi, İç: Gıda Biyoteknoloji, Ed.: Necla ARAN, 1. Baskı, Nobel Yayıncılık, Ankara.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Gıda mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir |
5 |
|
2 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir |
4 |
|
3 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi´nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir |
0 |
|
4 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir |
2 |
|
5 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendsiliği alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir |
5 |
|
6 |
Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası ilişkiyi kavrayabilir |
4 |
|
7 |
Gıda mühendisliğinde uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinlerarası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilir ve yeni bilgi üretebilir |
3 |
|
8 |
Gıda ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilir
|
3 |
|
9 |
Gıda mühendisliği alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir |
4 |
|
10 |
Gıda mühendisliği alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir |
2 |
|
11 |
Gıda mühendisliği alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilir |
3 |
|
12 |
Gıda mühendisliği alanındaki edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir |
3 |
|
13 |
Gıda mühendisliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir |
3 |
|
14 |
Gıda mühendisliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir |
2 |
|
15 |
Gıda mühendisliği alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilir |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
15 |
30 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
14 |
14 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
14 |
14 |
|
Toplam İş Yükü: | 142 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|