|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Peynir Üretim Teknolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
GM-576 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MEHMET GÜVEN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Peynir üretimi aşamalarını bilir Yerli ve yabancı tip peynir çeşitlerini bilir Peynirin kalite özelliklerini ve kalite kontrolünü bilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Peynirin tarihçesinin ve Türkiyede ve dünyada peynirin durumunun tanıtılması. Peynir üretim aşamalarıyla illgili sağlam bir temel oluşturmak. Yerli, yabancı ve geleneksel peynirler konusumda bilgi vermek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Peynirin tarihçesi, dünyada ve Türkiyede peynir üretimi ve tüketimi, peynir üretim aşamaları; çiğ sütün kontrolü ve ön işlemler, standardizasyon ve pastörizasyon, starter kültürler ve peynir mayası ile pıhtılaştırma, pıhtının kesilmesi, pıhtıya uygulanan işlemler ve süzme, baskılama, tuzlama ve ambalajlama, depolama ve olgunlaştırma. Peynir kusurları. Yerli tip peynirler, yabancı tip peynirler, geleneksel peynir çeşitleri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Peynirin tarihçesi |
İlgili kitaplar |
Anlatım, soru-cevap |
|
2 |
Dünyada ve Türkiyede peynir üretimi ve tüketimi |
İlgili kitaplar |
Anlatım, soru-cevap |
|
3 |
Peynir üretim aşamaları: Çiğ sütün kontrolü ve ön işlemler |
İlgili kitaplar |
Anlatım, soru-cevap |
|
4 |
Peynir üretim aşamaları: Standardizasyon ve pastörizasyon |
İlgili kitaplar |
Anlatım, soru-cevap |
|
5 |
Peynir üretim aşamaları: Starter kültürler ve peynir mayası ile pıhtılaştırma |
İlgili kitaplar |
Anlatım, soru-cevap |
|
6 |
Peynir üretim aşamaları: Pıhtının kesilmesi, pıhtıya uygulanan işlemler ve süzme |
İlgili kitaplar |
Anlatım, soru-cevap |
|
7 |
Peynir üretim aşamaları: Baskılama, tuzlama ve ambalajlama |
İlgili kitaplar |
Anlatım, soru-cevap |
|
8 |
Peynir üretim aşamaları: Depolama ve olgunlaştırma |
İlgili kitaplar |
Anlatım, soru-cevap |
|
9 |
Peynir kusurları |
İlgili kitaplar |
Anlatım, soru-cevap |
|
10 |
Yerli tip peynirler |
İlgili kitaplar |
Anlatım, soru-cevap |
|
11 |
Yerli tip peynirler |
İlgili kitaplar |
Anlatım, soru-cevap |
|
12 |
Yabancı tip peynirler |
İlgili kitaplar |
Anlatım, soru-cevap |
|
13 |
Yabancı tip peynirler |
İlgili kitaplar |
Anlatım, soru-cevap |
|
14 |
Geleneksel peynir çeşitleri |
İlgili kitaplar |
Anlatım, soru-cevap |
|
15 |
Ara sınav |
İlgili kitaplar |
Yazılı sınav |
|
16/17 |
Final sınavı |
İlgili kitaplar |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Cheese Chemistry, Physics & Microbiology Vol.1 General Aspects. Patrick F. Fox editor. 1987, Elsevier Applied Science.
Cheese Chemistry, Physics & Microbiology Vol.2 Major Cheese Groups. Patrick F. Fox editor. 1987, Elsevier Applied Science.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
İnternet kaynakları
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Gıda mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir |
3 |
|
2 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir |
3 |
|
3 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi´nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir |
3 |
|
4 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir |
3 |
|
5 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendsiliği alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir |
5 |
|
6 |
Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası ilişkiyi kavrayabilir |
5 |
|
7 |
Gıda mühendisliğinde uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinlerarası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilir ve yeni bilgi üretebilir |
4 |
|
8 |
Gıda ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilir
|
4 |
|
9 |
Gıda mühendisliği alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir |
4 |
|
10 |
Gıda mühendisliği alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir |
4 |
|
11 |
Gıda mühendisliği alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilir |
3 |
|
12 |
Gıda mühendisliği alanındaki edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir |
4 |
|
13 |
Gıda mühendisliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir |
3 |
|
14 |
Gıda mühendisliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir |
2 |
|
15 |
Gıda mühendisliği alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilir |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
10 |
50 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 138 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|