|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Gıdaların Biyolojik Yöntemlerle Dayandırılması |
|
Dersin Kodu |
: |
GM-627 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ZERRİN ERGİNKAYA |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Gıdaların dayandırılmasında kullanacağı doğal yöntemleri bilir Gıdaların dayandırılmasında kullanılan klasik yöntemler ile yeni yaklaşımlar hakkında bilgi sahibi olur Hedeflediği doğal dayandırma yöntemlerinin gıdalarda kullanabilme becerisi kazanır Ekip çalışmasına uyum sağlama, meslek etiğine saygılı olma ve yaşam boyu öğrenme yetkinliği kazanır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
GM-627 Gıdaların Biyolojik Yöntemlerle Dayandırılması
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Gıdaların doğal yolla dayandırılmasında bakteriyofajlar, bakteriyosinler ve mikrobiyal enzimlerin kullanımı, bazı mikroorganizmaların sinerjik ve antagonistik etkilerinden yaralanma ile ilgili bilgi vermektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Gıdaların doğal yolla dayandırılmasında bakteriyofajlar, bakteriyosinler ve mikrobiyal enzimlerin kullanımı, bazı mikroorganizmaların sinerjik ve antagonistik etkilerinden, laktoperoksidaz sistemi, antikorlar, laktoferrin, hormonlar, antibiyotikler, uçucu yağlar, lizozim, avidin v.s. gibi hayvansal ve bitkisel gıdalarda doğal olarak bulunan koruyuculardan yararlanma. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Genel konular ve ders işleyişi hakkında bilgilendirme |
Kaynak taraması |
Düz anlatım |
|
2 |
Gıdaların dayandırılmasında kullanılan klasik yöntemleri |
Kaynak taraması |
Düz anlatım |
|
3 |
Bitkisel doğal antimikrobiyeller (organik asitler, uçucu yağlar, fenolik, pigment ve diğer bileşikler, phytoalexıns |
Kaynak taraması |
Düz anlatım |
|
4 |
Bitkisel doğal antimikrobiyeller (devam) |
Kaynak taraması |
Düz anlatım |
|
5 |
Hayvansal doğal antimikrobiyeller (fagozomlar, antibiyotik peptidler, demir, avidin, laktoperoksidaz sistemi (lps), lizozim, hormonlar |
Kaynak taraması |
Düz anlatım |
|
6 |
Hayvansal doğal antimikrobiyeller (devam) |
Kaynak taraması |
Düz anlatım |
|
7 |
Mikrobiyel antimikrobiyeller giriş |
Kaynak taraması |
Düz anlatım |
|
8 |
Mikrobiyel metabolitler |
Kaynak taraması |
Düz anlatım |
|
9 |
Ara sınav |
İlgili ders notları ve kitaplar |
Düz anlatım |
|
10 |
Bakteriosinler ve gıda sistemlerinde kullanımları |
Kaynak taraması |
Düz anlatım |
|
11 |
Mikrobiyel asitler |
Kaynak taraması |
Düz anlatım |
|
12 |
Bakteriyofajlar |
Kaynak taraması |
Düz anlatım |
|
13 |
Mikroorganizmaların sinerjik ve antagonistik etkileri |
Kaynak taraması |
Düz anlatım |
|
14 |
Mikrobiyel enzimler |
Kaynak taraması |
Düz anlatım |
|
15 |
Engeller teknolojisi |
Kaynak taraması |
Düz anlatım |
|
16/17 |
Yılsonu sınavı |
İlgili ders notları ve kitaplar |
Düz anlatım |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Davidson, M., Sofos, J. N., Branen, A. L.,2005.Antimicrobials in food. 3th. Taylor & Francis Group, LLC, p.680.
Salminen, S., Wright, A. and Ouwehand, A., 2004. Lactic Acid Bacteria: Microbiological and Functional Aspects. 3th Ed, CRC press, Marcel Dekker, Inc, New York
Lacroix, C., 2010. Protective cultures, antimicrobial metabolites and bacteriophages for food and beverage biopreservation, 1th Ed, Woodhead Publishing Limited, Cambridge, UK.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Gıda mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir |
4 |
|
2 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir |
3 |
|
3 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi´nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir |
3 |
|
4 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir |
3 |
|
5 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendsiliği alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir |
3 |
|
6 |
Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası ilişkiyi kavrayabilir |
4 |
|
7 |
Gıda mühendisliğinde uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinlerarası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilir ve yeni bilgi üretebilir |
4 |
|
8 |
Gıda ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilir
|
3 |
|
9 |
Gıda mühendisliği alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir |
4 |
|
10 |
Gıda mühendisliği alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir |
3 |
|
11 |
Gıda mühendisliği alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilir |
3 |
|
12 |
Gıda mühendisliği alanındaki edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir |
4 |
|
13 |
Gıda mühendisliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir |
4 |
|
14 |
Gıda mühendisliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir |
4 |
|
15 |
Gıda mühendisliği alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilir |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
15 |
15 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
15 |
15 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 143 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.72 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|