Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Beslenmede Lipidlerin Önemi, Lipid Kimyası ve Metabolizması

Dersin Kodu : GM-523

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. CAHİDE YAĞMUR

Dersin Öğrenme Kazanımları : . Lipid kimyasını bilir.
. Gıdalardaki lipidlerin yapısında oluşabilecek değişimler ile bunun gıda kalitesine ve insan sağlığına etkilerini bilir.
Gıdaların kalite ve güvenliğini etkileyen lipidlerin yapısındaki kimyasal ve biyokimyasal reaksiyonların gıda formülasyonu,işlenmesi ve depolama sürecinde uygulamaya alınması ve kullanılmasını bilir.
Lipidlerin insan vücudunda kullanılmasını bilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Lipidlerin kimyası,gıdalardaki lipidlerin yapısındaki değişimler ile bunun gıda kalitesine ve insan sağlığına etkileri;lipidlerin metabolizması, bunu etkileyen faktörler ile ilgili bilgi vermektir.

Dersin İçeriği : Lipid kimyası, lipitlerin yapısındaki değişimler ve gıda kalitesi ile insan sağlığına etkileri, lipid metabolizması

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : sınıf dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Lipitlerin tanımı,özellikleri,önemi, Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler : Düz anlatım, tartışma,
2 Lipitlerin sınıflandırılması. Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler : Düz anlatım, tartışma,
3 Basit Lipitler ve bileşenleri Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler : Düz anlatım, tartışma,
4 Yağ asitlerinin adlandırılması ve sınıflandırılması Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler : Düz anlatım, tartışma,
5 Yağ asitlerinin türleri, bulunduğu kaynaklar ve özellikleri Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler : Düz anlatım, tartışma,
6 Yağ asitlerinde izomerizasyon Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler : Düz anlatım, tartışma,
7 Yağ ve yağ asitlerinde meydana gelen değişmeler; Oksidasyon,hidroliz Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler : Düz anlatım, tartışma,
8 Ara sınav Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler : Düz anlatım, tartışma,
9 Çeşitli yemeklik yağları karekterize eden konstantlar;fiziksel konstantlar Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler : Düz anlatım, tartışma,
10 Çeşitli yemeklik yağları karekterize eden konstantlar: kimyasal konstantlar Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler : Düz anlatım, tartışma,
11 Yağların bozulmalarında kullanılan önemli ölçütler Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler : Düz anlatım, tartışma,
12 Gıdalardaki lipidlerin yapısındaki değişimler Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler : Düz anlatım, tartışma,
13 Değişimlerin gıda kalitesine ve insan sağlığına etkileri Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler : Düz anlatım, tartışma,
14 Lipitlerin sindirim, emilim ve metabolizması Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler : Düz anlatım, tartışma,
15 Lipit emilim ve metabolizma bozuklukluğu hastalıkları ve etkileyen faktörler Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler : Düz anlatım, tartışma,
16/17 Yıl sonu sınavı Tekrar Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  -Bender D.A. 2002.Introduction to Nutrition and Metabolism.Taylor & Francis Inc,London.
 - Saldamlı, İ., 1998. Gıda Kimyası, Hacettepe Üniveristesi Yayınları, Ankara.
 - Fennema, O.R., 1985. Food Chemistry, Marcel Dekker, New York.
 -Demirci, M., 2003. Gıda Kimyası, Rebel Yayıncılık, Tekirdağ.
 - Spallholz, J.E. , Boylan, L.M., Drishell, J., A. , 1999. Nutrition, Chemistry and Biology, CRC Press, New York.
 Baysal, A. , 2006. Beslenme, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.
 - Aksoy, M. , 2000. Beslenme Biyokimyası, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.
 - Demirci, M., 2003. Beslenme, Rebel Yayıncılık, Tekirdağ.
 Martha, H., Stipanuk, 2000. Biochemical and Physiological Aspects of Human Nutrition
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 70
    Ödev/Proje/Diğer 1 30
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Gıda mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir 3
2 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir 3
3 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi´nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir 3
4 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir 3
5 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendsiliği alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir 4
6 Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası ilişkiyi kavrayabilir 5
7 Gıda mühendisliğinde uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinlerarası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilir ve yeni bilgi üretebilir 5
8 Gıda ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilir 4
9 Gıda mühendisliği alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir 3
10 Gıda mühendisliği alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir 3
11 Gıda mühendisliği alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilir 4
12 Gıda mühendisliği alanındaki edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir 5
13 Gıda mühendisliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir 3
14 Gıda mühendisliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir 4
15 Gıda mühendisliği alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilir 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 12 12
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 14 14
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 14 14
Toplam İş Yükü: 138
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.52
Dersin AKTS Kredisi: 6