|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Reçel, Marmelat ve Jele yapım tekniği |
|
Dersin Kodu |
: |
GM-517 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HASAN FENERCİOĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
İlgili endüstrinin deneyimli personel gereksinimini karşılamak Konu ile ilgili yeni yatırımlara yol açmak Ev koşullarında da söz konusu ürünlerin üretimini sağlayacak birey/toplum beslenmesine katkı sağlamak Ekip çalışmasına uyum sağlama, meslek etiğine saygılı olma ve yaşam boyu öğrenme yetkinliği kazanır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı gıda endüstrisinin önemli bir dalının ürünleri olan reçel, marmelat ve jele üretimi hakkında kişilere bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Pektin üretiminin ve kullanımının tarihçesi, Gıdaların şeker içeriklerinin yükseltilmesi ile korunmasının prensipleri, koruyucular ile ilgili standartlar, çeşitli meyve reçelleri, marmeratları ve jellerinin yapılış metotları, üretimin önemli noktaları |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Bölüm Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Genel Tanımlar |
Ders materyalindeki konuları okuma |
Düz anlatım, tartışma, |
|
2 |
Gıdalarda Su Aktivitesinin Önemi; Su Aktivitesi Değerini Azaltma Yöntemleri |
Ders materyalindeki konuları okuma |
Düz anlatım, tartışma, |
|
3 |
Meyvelere Uygulanan Ön İşlemler |
Ders materyalindeki konuları okuma |
Düz anlatım, tartışma, |
|
4 |
Pektin; Pektin Jeli Oluşumu; Pektinin Teknolojik Özellikleri |
Ders materyalindeki konuları okuma |
Düz anlatım, tartışma, |
|
5 |
Pektinin Kullanma Yöntemleri |
Ders materyalindeki konuları okuma |
Düz anlatım, tartışma, |
|
6 |
Reçete Hazırlama; Pektin, Şeker, Asit, Su ve Diğer Maddeler |
Ders materyalindeki konuları okuma |
Düz anlatım, tartışma, |
|
7 |
Pişirme Tekniği; Açık Kazanda Pişirme, Vakum Altında Pişirme |
Ders materyalindeki konuları okuma |
Düz anlatım, tartışma, |
|
8 |
Arasınav |
|
|
|
9 |
Ürünün Soğutulması, Ambalajlanması ve Depolanması |
Ders materyalindeki konuları okuma |
Düz anlatım, tartışma, |
|
10 |
Reçel Marmelat ve Jele ile ilgili Kalite Kriterleri |
Ders materyalindeki konuları okuma |
Düz anlatım, tartışma, |
|
11 |
Marmelat Üretim Denemeleri |
Ders materyalindeki konuları okuma |
Düz anlatım, tartışma, |
|
12 |
Marmelat Üretim Denemeleri |
Ders materyalindeki konuları okuma |
Düz anlatım, tartışma, |
|
13 |
Jele Üretim Denemeleri |
Ders materyalindeki konuları okuma |
Düz anlatım, tartışma, |
|
14 |
Düşük Kalorili(Diyet) Reçel Üretimi |
Ders materyalindeki konuları okuma |
Düz anlatım, tartışma, |
|
15 |
Şeker İçeriği Arttırılan Ürünlerde Üretim Hataları ve Bozulmalar |
Ders materyalindeki konuları okuma |
Düz anlatım, tartışma, |
|
16/17 |
Yılsonu sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Cemeroğlu, B., (2009) (Ed). Meyve Sebze İşleme Teknolojisi Cilt 2 (Reçel, Marmelat Üretim Teknolojileri). Gıda Teknolojisi Derneği Yayınları No:39, Ankara Üniversitesi
Anon ( ). Handbook for The Fruit Processing Industry. A/S Kobenhavns pectin fabrik, DK-4623 Lille Skensved, Denmark.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Gıda mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir |
3 |
|
2 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir |
3 |
|
3 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi´nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir |
4 |
|
4 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir |
1 |
|
5 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendsiliği alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir |
4 |
|
6 |
Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası ilişkiyi kavrayabilir |
4 |
|
7 |
Gıda mühendisliğinde uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinlerarası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilir ve yeni bilgi üretebilir |
3 |
|
8 |
Gıda ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilir
|
4 |
|
9 |
Gıda mühendisliği alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir |
2 |
|
10 |
Gıda mühendisliği alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir |
3 |
|
11 |
Gıda mühendisliği alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilir |
4 |
|
12 |
Gıda mühendisliği alanındaki edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir |
4 |
|
13 |
Gıda mühendisliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir |
3 |
|
14 |
Gıda mühendisliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir |
3 |
|
15 |
Gıda mühendisliği alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilir |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
15 |
15 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
20 |
20 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 139 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.56 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|