Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Gıdalarda Aroma Maddeleri

Dersin Kodu : GM-567

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. TURGUT CABAROĞLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : Gıdalarda aroma maddelerinin kaynaklarını bilir
Gıdalarda aroma kusurları ve kötü kokuları bilir
Gıdalarda aromatik kaliteyi değerlendirme yetisi kazanır
Meslek etiğine saygılı olma ve yaşam boyu öğrenme yetkinliği kazanır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Gıdalarda önemli bir kalite kriteri olan aroma maddelerinin özellikleri, farklı gıda gruplarında oluşumu, yapıları, kaynakları, proses sırasında değişimleri, aroma kusurları ve aroma mevzuatı konularında bilgi vermek

Dersin İçeriği : Aroma maddelerinin genel özellikleri; algılanma eşiği; gıda aromalarının gruplandırılması; aroma kimyası; proses sırasında açığa çıkan aroma maddeleri; meyve, sebze, baharat ve içeceklerde aroma maddeleri, aroma aktif bileşikleri; gıdalarda istenmeyen aromalar; aroma maddelerinin gıdalarda kullanımı; aroma maddelerinde kalite kontrol.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Gıda Mühendisliği Bölümü Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Aroma kimyası Dersnotu sözlü, tartışma
2 Aroma maddelerinin özellikleri Dersnotu sözlü, tartışma
3 Gıdalarda aromanın oluşumu- meyvelerde Dersnotu sözlü, tartışma
4 Gıdalarda aromanın oluşumu - sebzelerde Dersnotu sözlü, tartışma
5 Gıdalarda glikozid yapılı aroma maddeleri Dersnotu sözlü, tartışma
6 İşleme sırasında aroma maddelerinin değişimi - maillard reaksiyonu Ders notu sözlü, tartışma
7 Ara sınav Ders notu yazılı
8 Lipidlerden oluşan aromalar Ders notu Sözlü, tartışma
9 Fermantasyon yoluyla oluşan aromalar Ders notu Sözlü, tartışma
10 Gıdalarda kötü kokular Ders notu Sözlü, tartışma
11 Gıdalarda aroma kusurları Ders notu Sözlü, tartışma
12 Aroma verici maddeler Ders notu Sözlü, tartışma
13 Prosesle oluşturulan aroma vericiler Der notu Sözlü, tartışma
14 Aroma hileleri ve kalite kontrol Dersnotu sözlü, tartışma
15 Aroma ile ilgili yasal düzenlemeler ve etiketleme Dersnotu sözlü, tartışma
16/17 Yıl sonu sınavı Dersnotu yazılı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Reineccius G., 2006, Flavor Chemistry and Technology, Taylor&francis, London. Bayrak, A. 2009. Gıda Aromaları, Gıda Teknolojisi Derneği, Ankara.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 2 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Gıda mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir 3
2 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir 2
3 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi´nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir 0
4 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir 1
5 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendsiliği alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir 5
6 Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası ilişkiyi kavrayabilir 3
7 Gıda mühendisliğinde uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinlerarası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilir ve yeni bilgi üretebilir 2
8 Gıda ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilir 3
9 Gıda mühendisliği alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir 3
10 Gıda mühendisliği alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir 3
11 Gıda mühendisliği alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilir 2
12 Gıda mühendisliği alanındaki edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir 2
13 Gıda mühendisliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir 3
14 Gıda mühendisliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir 1
15 Gıda mühendisliği alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilir 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 20 40
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 14 14
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 14 14
Toplam İş Yükü: 152
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.08
Dersin AKTS Kredisi: 6