Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Şarap Kimyası

Dersin Kodu : GM-583

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. TURGUT CABAROĞLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : Şarap kimyasını bilir
Şarap kalitesi ve kimyası arasındaki ilişkiyi kavrar
Şarap kalitesini geliştirmek için öğrendiği bilgiyi kullanır
Meslek etiğine saygılı olma ve yaşam boyu öğrenme yetkinliği kazanır

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Şarapların bileşiminde yer alan ve kalite üzerinde önemli rol oynayan maddelerin yapısı, oluşumu, miktarları, kalite açısından önemleri konularında bilgi vermek ve bazı önemli biyokimyasal reaksiyonların mekanizmasını öğretmek.

Dersin İçeriği : Üzüm ve şıranın bileşimi (organik asitler, renk maddeleri, tanenler, azotlu maddeler, mineral maddeler, aroma maddeleri, vitaminler ve enzimler). Fermantasyon kimyası. Şıra ve şarabın kimyasal bileşim yönden karşılaştırılması. Şıra ve şaraptaki kolloidler. Oksido-redüksiyon sistemleri. Şarapçılıkta kükürtdioksit. Şarabın olgunlaşması. Şarapta hata ve hastalıklar.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Organik asitler Ön okuma ve araştırma Sözlü anlatım ve tartışma
2 Etil alkol, poliol, gliserol Ön okuma ve araştırma Sözlü anlatım ve tartışma
3 Uçucu bileşikler Ön okuma ve araştırma Sözlü anlatım ve tartışma
4 Karbonhidratlar Ön okuma ve araştırma Sözlü anlatım ve tartışma
5 Kurumadde Ön okuma ve araştırma Sözlü anlatım ve tartışma
6 Mineral maddeler Ön okuma ve araştırma Sözlü anlatım ve tartışma
7 Ara sinav Genel tekrar Yazılı
8 Fenol bileşikleri Ön okuma ve araştırma Sözlü anlatım ve tartışma
9 Renkli fenol bileşikleri - antosiyaninler Ön okuma ve araştırma Sözlü anlatım ve tartışma
10 Renksiz fenol bileşikleri - tanenler Ön okuma ve araştırma Sözlü anlatım ve tartışma
11 Aroma maddeleri Ön okuma ve araştırma Sözlü anlatım ve tartışma
12 Çeşit aroması ve fermantasyon öncesi aroma Ön okuma ve araştırma Sözlü anlatım ve tartışma
13 Azotlu bileşikler Ön okuma ve araştırma Sözlü anlatım ve tartışma
14 Şarapta kolloidal yapı ve berraklaşma Ön okuma ve araştırma Sözlü anlatım ve tartışma
15 Oksidasyon-reduksiyon Ön okuma ve araştırma Sözlü anlatım ve tartışma
16/17 Yılsonu sınavı Çalışma Yazılı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  P. Ribéreau-Gayon, Y. Glories, A. Maujean, D. Dubourdieu, 2006, Handbook of Enology: The Chemistry of Wine Stabilization and Treatments Volume 2, John Wiley & Sons, Ltd
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 3 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Gıda mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir 2
2 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir 3
3 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi´nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir 0
4 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir 3
5 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendsiliği alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir 5
6 Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası ilişkiyi kavrayabilir 4
7 Gıda mühendisliğinde uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinlerarası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilir ve yeni bilgi üretebilir 3
8 Gıda ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilir 3
9 Gıda mühendisliği alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir 2
10 Gıda mühendisliği alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir 3
11 Gıda mühendisliği alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilir 3
12 Gıda mühendisliği alanındaki edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir 3
13 Gıda mühendisliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir 2
14 Gıda mühendisliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir 1
15 Gıda mühendisliği alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilir 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 12 36
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 14 14
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 14 14
Toplam İş Yükü: 148
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.92
Dersin AKTS Kredisi: 6