|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Gıda Güvenliği Yönetim Sistemleri |
|
Dersin Kodu |
: |
SAİ-536 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. FATİH ÖZOĞUL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
HACCP, IFS, BRC standartları hakkında bilgi edinilir ISO 22000:2005 gıda güvenliği yönetim standardını öğrenir ve uygular Sistem içinde standartların özetini, genel şartları, dokümantasyon şartları, yönetimin sorumluluğunu ve gıda güvenliği politikasını öğrenir Sorumluluk ve yetki, acil durum hazırlığı ve yönetimin gözden geçirmesi hakkında bilgi edinir İyi üretim uygulamaları (GMP) ve iyi hijyen uygulamalarını (GHP) içeren ön koşul programlarını öğrenir Gıda sektörüne sistemin kurulması için danışmanlık yapar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
HACCP, IFS, BRC ve bu standartlara dayalı olan ISO 22000:2005 gıda güvenliği yönetim standartları, Gıda Güvenliği Yönetim Sisteminde, standartların özeti, genel şartlar, dokümantasyon şartları, yönetimin sorumluluğu, gıda güvenliği politikası, gıda güvenliği yönetim sistemi planlaması, sorumluluk ve yetki, acil durum hazırlığı, yönetimin gözden geçirmesi, İyi Üretim Uygulamaları (GMP) ve İyi Hijyen Uygulamaları (GHP) içeren ön koşul programları, tehlike analizi, kontrol sistemleri ve ölçütleri, HACCP planının oluşturulması, doğrulama planı, izlenebilirlik sistemi, gıda güvenliği yönetim sisteminin geçerli kılınması, doğrulanması ve geliştirilmesi, izleme ve ölçmenin kontrolü, gıda güvenliği yönetim sistemi doğrulaması hakkında bilgi verilecektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Gıda güvenliği, tehlikeli maddelerin sınıflandırılması,iyi üretim uygulamaları (GMP), iyi hijyen uygulamaları (GHP) vb., ön koşul programları, tehlike analizi, kontrol sistemleri ve ölçütleri, HACCP planının oluşturulması, izlenebilirlik sistemi, gıda güvenliği yönetim sisteminin geçerli kılınması, doğrulanması ve geliştirilmesi, izleme ve ölçmenin kontrolü, HACCP sistemi, IFS, BRC standartları, ISO 22000:2005 gıda güvenliği yönetim sistemi, ISO 22000:2005 gıda güvenliği yönetim sisteminde standartların özeti, genel şartlar, dokümantasyon şartları, yönetimin sorumluluğu, gıda güvenliği politikası, gıda güvenliği yönetim sistemi planlaması, sorumluluk ve yetki, acil durum hazırlığı, ISO 22000:2005 gıda güvenliği yönetim sistemi el kitabı |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Su Ürünleri Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Gıda Güvenliği |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, tartışma, görsel sunum |
|
2 |
Tehlikeli maddelerin sınıflandırılması |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, tartışma, görsel sunum |
|
3 |
İyi üretim uygulamaları (GMP), iyi hijyen uygulamaları (GHP) vb. |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, tartışma, görsel sunum |
|
4 |
Ön koşul programları |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, tartışma, görsel sunum |
|
5 |
Tehlike analizi, kontrol sistemleri ve ölçütleri |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, tartışma, görsel sunum |
|
6 |
HACCP planının oluşturulması, izlenebilirlik sistemi |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, tartışma, laboratuvar uygulaması, görsel sunum |
|
7 |
Gıda güvenliği yönetim sisteminin geçerli kılınması, doğrulanması ve geliştirilmesi, izleme ve ölçmenin kontrolü |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, tartışma, görsel sunum |
|
8 |
Ara sınav |
Sınav hazırlığı |
|
|
9 |
HACCP sistemi |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, tartışma, görsel sunum |
|
10 |
IFS ve BRC standartları |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, tartışma, görsel sunum |
|
11 |
ISO 22000:2005 gıda güvenliği yönetim sistemi: Standartların özeti |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, tartışma, laboratuvar uygulaması, görsel sunum |
|
12 |
ISO 22000:2005 gıda güvenliği yönetim sistemi: Genel şartlar, dokümantasyon şartları ve yönetimin sorumluluğu |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, tartışma, laboratuvar uygulaması, görsel sunum |
|
13 |
ISO 22000:2005 gıda güvenliği yönetim sistemi: Gıda güvenliği politikası, gıda güvenliği yönetim sistemi planlaması |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, tartışma, görsel sunum |
|
14 |
ISO 22000:2005 gıda güvenliği yönetim sistemi: Sorumluluk ve yetki, acil durum hazırlığı |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, tartışma, görsel sunum |
|
15 |
ISO 22000:2005 gıda güvenliği yönetim sistemi: El kitabı |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, tartışma, görsel sunum |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Sınav hazırlığı |
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Pearson, A.M., Dutson, T.R (1999). HACCP in Meat, Poultry and Fish Processing. Aspen Publishers
Arvanitoyannis, I. S., (2009). HACCP and ISO 22000: Application to Foods of Animal Origin. John Wiley & Sons
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Su ürünleri avlama ve işleme teknolojisi konularında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak edindiği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. |
5 |
|
2 |
Uzmanlaştığı alanın ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar. |
4 |
|
3 |
Su ürünleri avlama ve işleme teknolojisi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgiyi farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur ve yorumlar |
4 |
|
4 |
Uzmanlık alanında karşılaştığı sorunları uygun bilimsel yöntemleri kullanarak ve neden sonuç ilişkisi kurarak çözümler |
5 |
|
5 |
Su ürünleri avlama ve işleme teknolojisi alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve sonuçlarını değerlendirir. |
4 |
|
6 |
Uzmanlık alanıyla ilgili beklenen ya da öngörülmeyen sorunlara yönelik çözüm yöntemi belirler ve sorumluluk alarak çözüm üretir. |
4 |
|
7 |
Uzmanlık alanıyla ilgili kaynaklara ulaşır, bu kaynaklardan yararlanır, edindiği bilgi ve beceriyi eleştirel olarak değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. |
4 |
|
8 |
Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum geliştirir. |
5 |
|
9 |
Alanındaki güncel bilgileri veya çalışmalarını yazılı görsel ve sözlü olarak sunabilir. |
4 |
|
10 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel gözle irdeler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir. |
3 |
|
11 |
Bir yabancı dilde sözlü yazılı iletişim kurabilir. |
3 |
|
12 |
Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile iletişim teknolojilerini etkin şekilde kullanabilir. |
4 |
|
13 |
Uzmanlık alanıyla ilgili verilerin toplanması, değerlendirilmesi, yorumlanması ve yayınlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir, denetler ve bu değerleri öğretir. |
3 |
|
14 |
Uzmanlık alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planı geliştirebilir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri kapsamında değerlendirebilir. |
4 |
|
15 |
Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
25 |
75 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 149 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|