|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Su Ürünleri Gıda Enzimolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
SAİ-539 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. YASEMEN YANAR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Enzimler, kimyasal yapıları, temel özellikleri ve önemini açıklar Su ürünlerinde bulunan doğal enzimleri sıralar Su ürünlerinde bulunan enzimlerin renk, görünüm, tekstür ve lezzet ile olan ilişkisini kavrar Enzimlerin su ürünleri işleme endüstrisinde işlem yardımcıları olarak kullanımlarını açıklar Su Ürünlerinin kalite kontrolünde enzimlerin yeri ve önemini açıklar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Enzimi tanımlayabilmek kimyasal yapıları ve temel özelliklerini öğrenmek, su ürünlerinde doğal olarak bulunan enzimlerin, su ürünlerinin rengi, görünümü, tekstür ve lezzeti ile olan ilişkilerini kavrayabilmek , Su ürünleri işleme ve kalite kontrolde enzimlerin kullanımı hakkında yorum yapabilmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste enzimin tanımı ve önemi, kimyasal yapıları ve temel özellikleri öğretilmekte, su ürünlerinde bulunan doğal enzimler ile bu enzimlerin su ürünlerinin rengi, görünümü, tekstür ve lezzeti ile olan ilişkileri öğretilmekte ve tartışılmaktadır, su ürünleri işleme ve kalite kontrolde enzimlerin kullanımıları ve İşlem yardımcısı olarak enzimler tartışılmaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Enzimin tanımı, genel özellikleri, sınıflandırılması, çalışmalarına etki eden faktörler |
- |
Düz anlatım |
|
2 |
Gıda sanayiinde enzimlerin rolü |
Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması |
Düz anlatım, gösterim |
|
3 |
Su ürünleri enzimleri (Proteaz, lipaz, transglutaminaz vb.) |
Ders notları ve ilgili kaynakların okunması, makale taraması |
Düz anlatım, Gösterim |
|
4 |
Balık ve kabuklu işleme atıklarından izole edilen enzimler. |
Ders notları ve ilgili kaynakların okunması, ödev hazırlığı |
Düz anlatım, konu ile ilgili tartışma |
|
5 |
Su ürünleri enzimlerinin gıda endüstrisinde kullanım olanakları |
Ders notları ve ilgili kaynakların okunması |
Düz anlatım, Gösterim |
|
6 |
Su ürünleri işleme teknolojisinde işlem yardımcıları olarak enzimler |
Ders notları ve ilgili kaynakların okunması |
Düz anlatım, Gösterim |
|
7 |
Su Ürünlerinin Kalite kontrolünde enzimlerin yeri ve önemi ; |
Ders notları ve ilgili kaynakların okunması |
Düz anlatım, konu ile ilgili tartışma |
|
8 |
ARA SINAV |
Ara sınav için hazırlık |
Ara sınav |
|
9 |
Kalite göstergesi ve analitik amaçlı enzimler; Biyosensörler |
Ders notları ve ilgili kaynakların okunması |
Düz anlatım, Gösterim |
|
10 |
Proteazlar ve su ürünlerinde işlem yardımcıları olarak kullanımları |
Ders notları ve ilgili kaynakların okunması |
Düz anlatım, konu ile ilgili tartışma |
|
11 |
Transglutaminazların kullanımı |
Ders notları ve ilgili kaynakların okunması |
Düz anlatım, konu ile ilgili tartışma |
|
12 |
Transglutaminazlar ve Su Ürünleri Tekstürüne Etkileri |
Ders notları ve ilgili kaynakların okunması, ödev hazırlığı |
Düz anlatım, konu ile ilgili tartışma |
|
13 |
Lipazların EPA ve DHA ekstraksiyonunda Kullanımı |
Ders notları ve ilgili kaynakların okunması, makale taraması |
Düz anlatım, konu ile ilgili tartışma |
|
14 |
İşlenmiş ürünlerde tür tayininde enzimatik yöntemler, Donmuş-çözülmüş balık ürünlerinin tayininde enzimlerin kullanımı |
Ders notları ve ilgili kaynakların okunması, makale taraması |
Düz anlatım, konu ile ilgili tartışma |
|
15 |
Taze balık kalitesinin tayininde direkt enzimatik yöntemler: K-değeri, TMA analizi vb. |
Ders notları ve ilgili kaynakların okunması, makale taraması |
Düz anlatım, konu ile ilgili tartışma |
|
16/17 |
FİNAL |
Final sınavı için hazırlık |
Final Sınavi |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Yanar, Y. Su Ürünleri Enzimleri, Ders Notları
Enzymes in Food Technology, A John Wiley & Sons, Ltd., Publication, 2010
Seafood Enzymes Utilization and Influence on Postharvest Seafood, Edited by Norman Haard and Benjamin K. Simpson, Marcel Dekker, Inc. Newyork. 2000
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
30 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
70 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Su ürünleri avlama ve işleme teknolojisi konularında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak edindiği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. |
5 |
|
2 |
Uzmanlaştığı alanın ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar. |
4 |
|
3 |
Su ürünleri avlama ve işleme teknolojisi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgiyi farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur ve yorumlar |
4 |
|
4 |
Uzmanlık alanında karşılaştığı sorunları uygun bilimsel yöntemleri kullanarak ve neden sonuç ilişkisi kurarak çözümler |
4 |
|
5 |
Su ürünleri avlama ve işleme teknolojisi alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve sonuçlarını değerlendirir. |
3 |
|
6 |
Uzmanlık alanıyla ilgili beklenen ya da öngörülmeyen sorunlara yönelik çözüm yöntemi belirler ve sorumluluk alarak çözüm üretir. |
3 |
|
7 |
Uzmanlık alanıyla ilgili kaynaklara ulaşır, bu kaynaklardan yararlanır, edindiği bilgi ve beceriyi eleştirel olarak değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. |
5 |
|
8 |
Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum geliştirir. |
2 |
|
9 |
Alanındaki güncel bilgileri veya çalışmalarını yazılı görsel ve sözlü olarak sunabilir. |
5 |
|
10 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel gözle irdeler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir. |
2 |
|
11 |
Bir yabancı dilde sözlü yazılı iletişim kurabilir. |
3 |
|
12 |
Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile iletişim teknolojilerini etkin şekilde kullanabilir. |
4 |
|
13 |
Uzmanlık alanıyla ilgili verilerin toplanması, değerlendirilmesi, yorumlanması ve yayınlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir, denetler ve bu değerleri öğretir. |
4 |
|
14 |
Uzmanlık alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planı geliştirebilir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri kapsamında değerlendirebilir. |
3 |
|
15 |
Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
18 |
36 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
12 |
12 |
|
Toplam İş Yükü: | 142 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|