|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Matematik Öğretiminde Çağdaş Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları |
|
Dersin Kodu |
: |
SÖ 782 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. AYTEN PINAR BAL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Matematik Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin önemini kavrar Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramları öğrenir Matematik eğitiminde ölçme ve değerlendirme modelleri öğrenir Matematik eğitiminde kullanılan ölçme araçlarında bulunması istenen nitelikleri (güvenirlik, geçerlik, kullanışlılık) öğrenir Matematik eğitiminde geleneksel yaklaşımlara dayalı olan araçları öğrenir (yazılı sınavlar, kısa yanıtlı sınavlar, doğru-yanlış tipi testler, çoktan seçmeli testler, eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar, ödevler), Matematik eğitiminde alternatif yaklaşımlara dayalı olan araçları öğrenir (gözlem, görüşme, performans değerlendirme, öğrenci ürün dosyası, araştırma kağıtları, araştırma projeleri, akran değerlendirme, öz değerlendirme, tutum ölçekleri)
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin genel amacı, öğretim programlarında yer alan ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarının tarihsel süreç içerisinde irdelenmesi ve gelenekselden çağdaşa ölçme tekniklerinin karşılaştırılmasıdır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin önemi,
Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramlar,
Ölçme ve değerlendirmede değişik değerlendirme modelleri,
Matematik eğitiminde kullanılan ölçme araçlarında bulunması istenen nitelikler (güvenirlik, geçerlik, kullanışlılık),
Matematik eğitiminde geleneksel yaklaşımlara dayalı olan araçlar (yazılı sınavlar, kısa yanıtlı sınavlar, doğru-yanlış tipi testler, çoktan seçmeli testler, eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar, ödevler),
Matematik eğitiminde alternatif yaklaşımlara dayalı olan araçlar (gözlem, görüşme, performans değerlendirme, öğrenci ürün dosyası, araştırma kağıtları, araştırma projeleri, akran değerlendirme, öz değerlendirme, tutum ölçekleri)
Matematik öğretim programları kapsamında ulusal ve uluslararası alanda yapılan değerlendirme sınavlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi (TIMSS, PISA, SBS, ÖSS vs. ) |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Yüksek lisans dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Eğitimde ölçme ve değerlendirme |
Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması |
Tartışma-Soru-cevap |
|
2 |
Ölçme ve değerlendirmenin önemi |
Önerilen kaynaklardan konunun okunması |
Tartışma-Soru-cevap |
|
3 |
Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramlar, |
Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması |
Tartışma-Soru-cevap |
|
4 |
Matematik eğitiminde farklı değerlendirme modelleri |
Önerilen kaynaklardan konunun okunması |
Tartışma-Soru-cevap |
|
5 |
Matematik eğitiminde kullanılan ölçme araçları ve nitelikleri (güvenirlik) |
Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması |
Tartışma-Soru-cevap |
|
6 |
Matematik eğitiminde kullanılan ölçme araçları ve nitelikleri (geçerlik, kullanışlılık) |
Önerilen kaynaklardan konunun okunması |
Tartışma-Soru-cevap |
|
7 |
Matematik öğretim programları kapsamında ulusal ve uluslararası alanda yapılan değerlendirme sınavlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi (TIMSS, PISA, SBS, ÖSS vs. ) |
Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması |
Tartışma-Soru-cevap |
|
8 |
Ara sınav |
Önerilen kaynaklardan konuların okunması |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Matematik eğitiminde geleneksel yaklaşımlara dayalı olan araçlar (yazılı sınavlar, kısa yanıtlı sınavlar) |
Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması; Örnek uygulamalar hazırlama |
Tartışma-Soru-cevap |
|
10 |
Matematik eğitiminde geleneksel yaklaşımlara dayalı olan araçlar (doğru-yanlış tipi testler, çoktan seçmeli testler) |
Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması; Örnek uygulamalar hazırlama |
Tartışma-Soru-cevap |
|
11 |
Matematik eğitiminde geleneksel yaklaşımlara dayalı olan araçlar (eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar, ödevler), |
Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması; Örnek uygulamalar hazırlama |
Tartışma-Soru-cevap |
|
12 |
Matematik eğitiminde alternatif yaklaşımlara dayalı olan araçlar (gözlem, görüşme) |
Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması; Örnek uygulamalar hazırlama |
Tartışma-Soru-cevap |
|
13 |
Matematik eğitiminde alternatif yaklaşımlara dayalı olan araçlar ( performans değerlendirme) |
Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması; Örnek uygulamalar hazırlama |
Tartışma-Soru-cevap |
|
14 |
Matematik eğitiminde alternatif yaklaşımlara dayalı olan araçlar (gözlem, görüşme, performans değerlendirme, öğrenci ürün dosyası, araştırma kağıtları, araştırma projeleri) |
Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması; Örnek uygulamalar hazırlama |
Tartışma-Soru-cevap |
|
15 |
Matematik eğitiminde alternatif yaklaşımlara dayalı olan araçlar (akran değerlendirme, öz değerlendirme, tutum ölçekleri) |
Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması |
Tartışma-Soru-cevap |
|
16/17 |
Final sınavı |
Önerilen kaynaklardan konuların okunması |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Atkin, J. M., Black, P., Coffey, J. (2001). Classroom Assessment and the National Science Education Standards, Washington, DC: National Academies Press.
Burke, K. (1999). How to Authentics Learning (3rd Ed). Arlington Heights, İllinois: Skyligth Professional Development Ons Elawer, Corna.
Mcmillian, (2004). Classroom Assessment Principles and Practice for Effective Instruction, Boston: Pearson Education.
English, L. D. (2002). Handbook of International Research in Mathemetics Education, London: Lawrence Erlbaum Assocıates Publisers.
Heddens, J. W. , Speer, W. R. (2006). Today’s Mathematics: Concepts, Methods and Instructional Activities (11th Ed.), Hoboken NJ: John Wiley and Sons, Inc
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. |
0 |
|
2 |
İlköğretim 1.-4. sınıf programlarını ve dayandıkları temel ilkeleri ifade eder. |
4 |
|
3 |
İlköğretim 1.-4. sınıf kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar. |
3 |
|
4 |
Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini açıklar. |
0 |
|
5 |
Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. |
0 |
|
6 |
İlköğretim 1.-4. sınıf konu alanlarının (Sosyal Bilgiler, Türkçe, Fen Bilgisi, Matematik gibi) öğretim ilkelerini uzmanlık düzeyinde açıklar. |
0 |
|
7 |
Sınıf öğretmenliği alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirerek kullanır. |
5 |
|
8 |
Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. |
0 |
|
9 |
Ulusal ve uluslararası düzeydeki sınıf öğretmenliğine yönelik uygulamaları eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar. |
0 |
|
10 |
Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. |
0 |
|
11 |
Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular. |
3 |
|
12 |
Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. |
0 |
|
13 |
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. |
0 |
|
14 |
Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. |
0 |
|
15 |
Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. |
4 |
|
16 |
Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder. |
4 |
|
17 |
Sınıf öğretmenliği alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. |
4 |
|
18 |
Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
3 |
|
19 |
Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyü dillerinden birisini kullanır. |
0 |
|
20 |
Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
10 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
15 |
15 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 153 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.12 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|