Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Eğitim Araştırmalarında Nitel Araştırma Yöntemleri

Dersin Kodu : SÖ 752

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz ve Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUZAFFER SENCER BULUT ÖZSEZER

Dersin Öğrenme Kazanımları : Nicel ve nitel araştırma yöntemleri arasındaki farkı anlar
Nitel araştırma yöntemleri hakkında öğrendiklerini araştırma sürecinde kullanabilir
Kendi nitel araştırma sürecini başlatabilir
Kendi araştırmasına uygun nitel veri toplayabilir
Kendi araştırmasına uygun nitel veriyi analiz edebilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bilimsel araştırma yöntemlerinden biri olan nitel araştırmanın,felsefi temellerinin neler olduğunu, nitel araştırma türlerini , nitel araştırmada veri toplama tekniklerini ve analiz yapmayı öğretmek.

Dersin İçeriği : Kurs nitel araştırma yöntemlerinin anlaşılabilmesi için araştırmanın felsefi temelleri hakkındabilg verir, nitel aaştırma desenleri, metedolojisi, teknikleri, veri topama ve analizi konularını içerir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Eğitim fakültesi derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Bilim felsefesi ve temel meseleler yok Konu anlatımı ve tartışma
2 Nitel araştırmanın bilimsel araştırma geleneği içindeki yeri Bir olayı empatik bakış açısıyla değerlendirerek yazma Beyin fırtınası, group tartışması soru ve cevap
3 Nitel araştırma türleri Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma Konu anlatımı, beyin fırtınası, group tartışması, soru ve cevap
4 Nitel araştırma türleri Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma Konu anlatımı, beyin fırtınası, group tartışması, soru ve cevap
5 Nitel araştırma türleri Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma Konu anlatımı, beyin fırtınası, group tartışması, soru ve cevap
6 Nitel araştırma süreci Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma Konu anlatımı, beyin fırtınası, group tartışması, soru ve cevap
7 Nitel araştırmada örneklem, güvenirlik ve genelleme Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma Konu anlatımı, beyin fırtınası, group tartışması, soru ve cevap
8 Vize Sınava çalışma Yazılı sınav
9 Görüşme odak görüşme Nitel bir araştırma için görüşme sorusu hazırlama ve görüşme yapma Konu anlatımı, beyin fırtınası, group tartışması, soru ve cevap
10 Gözlem Nitel bir araştırma için gözlem formu hazırlama ve gözlem yapma Konu anlatımı, beyin fırtınası, group tartışması, soru ve cevap
11 Doküman inceleme Nitel bir araştırma için doküman inceleme Konu anlatımı, beyin fırtınası, group tartışması, soru ve cevap
12 Nitel veri analizi Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma Konu anlatımı, beyin fırtınası, group tartışması, soru ve cevap
13 Nitel veri analizi Daha önce yapılmış olan görüşme, gözlem ve doküman inceleme çalışmalarından elde edilmiş verileri analiz etme beyin fırtınası, group tartışması, soru ve cevap
14 Nitel olarak hazırlanmış makale ve araştırma raporlarını inceleme Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma beyin fırtınası, group tartışması, soru ve cevap
15 Araştırma raporu hazırlama ve genel değerlendirmeler yaparak olası nitel araştırma projesi oluşturma Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma beyin fırtınası, group tartışması, soru ve cevap
16/17 Final sınavı Sınava çalışma Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Ekiz, Durmuş (2003) Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş, Anı yayıncılık Ankara
 Maykut, Pamela & Morehouse, R (1994) Beginning qualitative research The falmer press London
 Yıldırım, Ali ve Şimşek, Hasan (2011) Sosyal bilimlerde Nitel araştırma yöntemleri, Seçkin yayıncılık Ankara
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 50
    Ödev/Proje/Diğer 4 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. 5
2 İlköğretim 1.-4. sınıf programlarını ve dayandıkları temel ilkeleri ifade eder. 0
3 İlköğretim 1.-4. sınıf kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar. 0
4 Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini açıklar. 0
5 Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. 4
6 İlköğretim 1.-4. sınıf konu alanlarının (Sosyal Bilgiler, Türkçe, Fen Bilgisi, Matematik gibi) öğretim ilkelerini uzmanlık düzeyinde açıklar. 0
7 Sınıf öğretmenliği alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirerek kullanır. 3
8 Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. 4
9 Ulusal ve uluslararası düzeydeki sınıf öğretmenliğine yönelik uygulamaları eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar. 3
10 Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. 5
11 Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular. 0
12 Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 5
13 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. 3
14 Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. 3
15 Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. 3
16 Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder. 0
17 Sınıf öğretmenliği alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. 5
18 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 3
19 Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyü dillerinden birisini kullanır. 4
20 Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 4 9 36
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 158
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.32
Dersin AKTS Kredisi: 6