|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Eğitim Araştırmalarında Nitel Araştırma Yöntemleri |
|
Dersin Kodu |
: |
SÖ 752 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUZAFFER SENCER BULUT ÖZSEZER |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Nicel ve nitel araştırma yöntemleri arasındaki farkı anlar Nitel araştırma yöntemleri hakkında öğrendiklerini araştırma sürecinde kullanabilir Kendi nitel araştırma sürecini başlatabilir Kendi araştırmasına uygun nitel veri toplayabilir Kendi araştırmasına uygun nitel veriyi analiz edebilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bilimsel araştırma yöntemlerinden biri olan nitel araştırmanın,felsefi temellerinin neler olduğunu, nitel araştırma türlerini , nitel araştırmada veri toplama tekniklerini ve analiz yapmayı öğretmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kurs nitel araştırma yöntemlerinin anlaşılabilmesi için araştırmanın felsefi temelleri hakkındabilg verir, nitel aaştırma desenleri, metedolojisi, teknikleri, veri topama ve analizi konularını içerir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Eğitim fakültesi derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Bilim felsefesi ve temel meseleler |
yok |
Konu anlatımı ve tartışma |
|
2 |
Nitel araştırmanın bilimsel araştırma geleneği içindeki yeri |
Bir olayı empatik bakış açısıyla değerlendirerek yazma |
Beyin fırtınası, group tartışması soru ve cevap |
|
3 |
Nitel araştırma türleri |
Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma |
Konu anlatımı, beyin fırtınası, group tartışması, soru ve cevap |
|
4 |
Nitel araştırma türleri |
Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma |
Konu anlatımı, beyin fırtınası, group tartışması, soru ve cevap |
|
5 |
Nitel araştırma türleri |
Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma |
Konu anlatımı, beyin fırtınası, group tartışması, soru ve cevap |
|
6 |
Nitel araştırma süreci |
Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma |
Konu anlatımı, beyin fırtınası, group tartışması, soru ve cevap |
|
7 |
Nitel araştırmada örneklem, güvenirlik ve genelleme |
Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma |
Konu anlatımı, beyin fırtınası, group tartışması, soru ve cevap |
|
8 |
Vize |
Sınava çalışma |
Yazılı sınav |
|
9 |
Görüşme odak görüşme |
Nitel bir araştırma için görüşme sorusu hazırlama ve görüşme yapma |
Konu anlatımı, beyin fırtınası, group tartışması, soru ve cevap |
|
10 |
Gözlem |
Nitel bir araştırma için gözlem formu hazırlama ve gözlem yapma |
Konu anlatımı, beyin fırtınası, group tartışması, soru ve cevap |
|
11 |
Doküman inceleme |
Nitel bir araştırma için doküman inceleme |
Konu anlatımı, beyin fırtınası, group tartışması, soru ve cevap |
|
12 |
Nitel veri analizi |
Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma |
Konu anlatımı, beyin fırtınası, group tartışması, soru ve cevap |
|
13 |
Nitel veri analizi |
Daha önce yapılmış olan görüşme, gözlem ve doküman inceleme çalışmalarından elde edilmiş verileri analiz etme |
beyin fırtınası, group tartışması, soru ve cevap |
|
14 |
Nitel olarak hazırlanmış makale ve araştırma raporlarını inceleme |
Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma |
beyin fırtınası, group tartışması, soru ve cevap |
|
15 |
Araştırma raporu hazırlama ve genel değerlendirmeler yaparak olası nitel araştırma projesi oluşturma |
Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma |
beyin fırtınası, group tartışması, soru ve cevap |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava çalışma |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Ekiz, Durmuş (2003) Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş, Anı yayıncılık Ankara
Maykut, Pamela & Morehouse, R (1994) Beginning qualitative research The falmer press London
Yıldırım, Ali ve Şimşek, Hasan (2011) Sosyal bilimlerde Nitel araştırma yöntemleri, Seçkin yayıncılık Ankara
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. |
5 |
|
2 |
İlköğretim 1.-4. sınıf programlarını ve dayandıkları temel ilkeleri ifade eder. |
0 |
|
3 |
İlköğretim 1.-4. sınıf kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar. |
0 |
|
4 |
Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini açıklar. |
0 |
|
5 |
Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. |
4 |
|
6 |
İlköğretim 1.-4. sınıf konu alanlarının (Sosyal Bilgiler, Türkçe, Fen Bilgisi, Matematik gibi) öğretim ilkelerini uzmanlık düzeyinde açıklar. |
0 |
|
7 |
Sınıf öğretmenliği alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirerek kullanır. |
3 |
|
8 |
Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. |
4 |
|
9 |
Ulusal ve uluslararası düzeydeki sınıf öğretmenliğine yönelik uygulamaları eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar. |
3 |
|
10 |
Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. |
5 |
|
11 |
Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular. |
0 |
|
12 |
Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. |
5 |
|
13 |
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. |
3 |
|
14 |
Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. |
3 |
|
15 |
Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. |
3 |
|
16 |
Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder. |
0 |
|
17 |
Sınıf öğretmenliği alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. |
5 |
|
18 |
Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
3 |
|
19 |
Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyü dillerinden birisini kullanır. |
4 |
|
20 |
Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
9 |
36 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 158 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.32 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|