|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Yüksek Sıcaklık Süperiletkenliğine Giriş |
|
Dersin Kodu |
: |
FZ 419 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. BEKİR ÖZÇELİK Prof.Dr. BEKİR ÖZÇELİK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
İletkenlik ve iletkenlik mekanizmaları arasındaki ilişkinin farkına varır Üstün iletkenlik ve süperiletkenlik arasındaki farkları belirler. Meissner olayı, 1.tip ve 2. tip süperiletkenler,akı kuantumlanması ve Vorteks durumu kavramlarını tanımlar. Kritik Durum Modellerini tanımlar. Yüksek Sıcaklık Süperiletken ailelerini tanır. Yüksek Sıcaklık Süperiletkenlerinin fiziksel, elektriksel, magnetik, ısısal ve mekanik özelliklerinin tanımlar. Yüksek Sıcaklık Süperiletkenlerine yapılan katkılamanın öneminin farkına varır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Günümüz teknolojisinde kullanılan Yüksek Sıcaklık (HTc) süperiletkenliğinin fiziksel özelliklerini öğretmek.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
İletkenlik ve iletkenlik mekanizmalarına genel bir bakış, Üstün iletkenlik ve süperiletkenlik arasındaki ilişkinin incelenmesi, Süperiletkenliğin kaynağı,Meissner olayı, 1.tip ve 2. tip süperiletkenler, Akı kuantumlanması ve Vorteks durumu, Kritik Durum Modelleri, Yüksek Sıcaklık Süperiletken aileleri tanımak, Yüksek Sıcaklık Süperiletkenlerinin fiziksel özellikleri, elektriksel, magnetik, ısısal, mekanik özellikleri, Yüksek Sıcaklık Süperiletkenlerine katkılamanın etkileri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
İletkenlik ve iletkenlik mekanizmalarına genel bir bakış |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
2 |
Üstün iletkenlik ve süperiletkenlik arasındaki ilişkinin incelenmesi |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
3 |
Süperiletkenliğin kaynağı |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
4 |
Meissner olayı, 1.tip ve 2. tip süperiletkenler |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
5 |
Akı kuantumlanması ve Vorteks durumu |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
6 |
Kritik Durum Modelleri |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
7 |
Yüksek Sıcaklık Süperiletken aileleri |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
8 |
ARA SINAV |
Sınav |
Sınav |
|
9 |
Yüksek Sıcaklık Süperiletkenlerinin fiziksel özellikleri |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
10 |
Yüksek Sıcaklık Süperiletkenlerinin elektriksel özellikleri |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
11 |
Yüksek Sıcaklık Süperiletkenlerinin magnetik özellikleri |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
12 |
Yüksek Sıcaklık Süperiletkenlerinin ısısal özellikleri |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
13 |
Yüksek Sıcaklık Süperiletkenlerinin mekanik özellikleri |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
14 |
Yüksek Sıcaklık Süperiletkenlerine katkılamanın etkileri |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
15 |
Yüksek Sıcaklık Süperiletkenlerine katkılamanın etkileri |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
16/17 |
FİNAL SINAVI |
Sınav |
Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
C. Kittel, Katıhal Fiziğine Giriş, 6.Baskıdan çeviri, GÜVEN Kitap Yayın Dağılım LTD. ŞTİ, İstanbul, 1996.
Introduction to High Temperature Superconductivity, T.P.Sheahen
Introduction to Superconductivity, M.Tinkham
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. |
0 |
|
2 |
Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular. |
1 |
|
3 |
Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. |
0 |
|
4 |
Fizik Alanında deneyleri tasarlar. |
3 |
|
5 |
Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. |
2 |
|
6 |
Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
5 |
|
7 |
Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. |
4 |
|
8 |
Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular. |
1 |
|
9 |
Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. |
0 |
|
10 |
Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır. |
1 |
|
11 |
Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
4 |
|
12 |
Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. |
2 |
|
13 |
Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır. |
0 |
|
14 |
Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. |
5 |
|
15 |
Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. |
0 |
|
16 |
Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. |
1 |
|
17 |
Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır. |
2 |
|
18 |
Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 88 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|