|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Çoklu Zeka Kuramları |
|
Dersin Kodu |
: |
SÖ 763 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. AYTEN İFLAZOĞLU SABAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
İnsan beyni, zekâ, IQ ve tekli zekâ anlayışını tanımlama Zeka kuramları ve Zekanın özelliklerini açıklama Zeka ve bireysel farklılıklar arasındaki ilişkileri açıklama Çoklu zekâ kuramını tanımlar Çoklu zeka alanlarının gelişimini etkileyen faktörleri açıklar Çoklu zeka alanlarını belirleme yollarını açıklar ve uygun ölçme yollarını kullanır Eğitimde çoklu zeka kuramının yerini değerlendirir Sınıf ortamını çoklu zeka kuramı ilkeleri doğrultusunda düzenler
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, zeka, zeka kuramları ve çoklu zeka kuramı hakkında bilgi vermektir. Derste ayrıca çoklu zeka kuramına göre eğitim planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesinin nasıl yapılacağı üzerinde de durulacaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bireysel farklılıklar ve zeka, çoklu zeka kuramından önceki zeka kuramları, çeşitli zeka alanları ve çoklu zeka kuramını tanımlanması, zeka alanlarının belirlenmesi, çoklu zeka kuramı ve programa uygulanması, düşündüğümüzden de zekiyiz, çoklu zeka alanlarını dikkate alarak eğitim yapma |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Eğitim Fakültesi Derslikleri
|
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş, Dersin İçerik, Amaç ve Gerekliliklerinin Tanıtılması |
Yok |
Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma |
|
2 |
Zeka, Akıl, Yetenek, Beceri |
Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması |
Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma, araştırma-inceleme |
|
3 |
Zeka, Akıl, Yetenek, Beceri |
Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması |
Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma, araştırma-inceleme |
|
4 |
Zeka kuramlarının incelenmesi ve çoklu zeka kuramının kuramsal temelleri |
Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması |
Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma, araştırma-inceleme |
|
5 |
Çoklu zeka kuramının kuramsal temelleri |
Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması |
Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma, araştırma-inceleme |
|
6 |
Sözel dilsel ve Görsel-uzamsal zeka alanları |
Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması, sunum hazırlama |
Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma, proje çalışması |
|
7 |
Müziksel-ritmik ve bedensel-kinestetik zeka alanları |
Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması, sunum hazırlama |
Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma, proje çalışması |
|
8 |
Ara sınav |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
9 |
Matematiksel-mantıksal ve Sosyal zeka alanları |
Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması, sunum hazırlama |
Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma, proje çalışması |
|
10 |
İçsel zeka ve doğa zeka alanları |
Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması, sunum hazırlama |
Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma, proje çalışması |
|
11 |
Çoklu zeka alanlarına yönelik bir farkındalık programının hazırlanması |
Hazırlık programıda yer verielcek etkinliklere karar verme |
Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma, problem çözme yöntemi |
|
12 |
Çoklu zeka alanlarına yönelik bir farkındalık programının uygulanması ve değerlendirilmesi |
Farkındalık programını uygulama ve değerlendirme |
Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma, problem çözme yöntemi |
|
13 |
Çoklu zeka alanlarının belirlenmesine yönelik yapılan çalışmaların incelenmesi |
Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması, sunum hazırlama |
Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma, problem çözme yöntemi |
|
14 |
Çoklu zeka kuramı temel alınarak yapılmış yüksek lisans ya da doktora tezlerinin ve bir makalenin incelenerek sunulması |
Tez ya da makalelerin incelenmesi ve sunum hazırlanması |
Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma, problem çözme yöntemi |
|
15 |
Dersin değerlendirilmesi |
Görüş ve önerilerin yazılması |
Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma, problem çözme yöntemi |
|
16/17 |
Dönem sonu sınavı |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Armstrong, T. (2000). Multiple Intelligences in the Classroom. Second Edition. Alexandria, Virginia USA: Association for Supervision and Curriculum Development.
Gardner, H. (1993). Multiple intelligences: The theory in practice. New York: Basic Books.
Shearer, B. (1996). The MIDAS: Multiple intelligences developments assesment scales. A professional manual. Columbus, OH: Orginal Works. Available from the author, 519 S. Depeyster St., Kent, OH 44240.
Teele, S. (2000). Rainbows of intelligence: Exploring how students learn. California: Corwin Pres, Inc.
Gardner, H. (2004). Zihin Çerçeveleri: Çoklu Zeka Kuramı (Çev. Ebru Kılıç). İstanbul: Melisa Matbaacılık.
Armstrong, T. (1999). 7 Kinds of Smart: İdentifying and Developing Your Multiple Intelligences. Revised and updated edition. USA: Penguin Putnam Inc.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Gürel, E. ve Merba, T. (2010). Çoklu zekâ kuramı: Tekli zekâ anlayışından çoklu zekâ yaklaşımına (Multiple intelligence theory: From unitary intelligence conception to multiple intelligence Approach). Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi (The Journal of International Social Research), 3 (11),
Saban, A.(2001). Çoklu zeka teorisi ve eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
Selçuk, Z. Kayılı, H. ve Okut, L. (2004). Çoklu Zeka Uygulamaları. Ankara: Maya-Gen Eğitim Yayınları
Gardner, H. (1999). Çoklu Zeka:Görüşmeler ve Makaleler. (Ed) Vickers C.J., (Çev) Tüzel, M. İstanbul: Enka Okulları BZD Yayıncılık.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
3 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. |
0 |
|
2 |
İlköğretim 1.-4. sınıf programlarını ve dayandıkları temel ilkeleri ifade eder. |
4 |
|
3 |
İlköğretim 1.-4. sınıf kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar. |
4 |
|
4 |
Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini açıklar. |
5 |
|
5 |
Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. |
0 |
|
6 |
İlköğretim 1.-4. sınıf konu alanlarının (Sosyal Bilgiler, Türkçe, Fen Bilgisi, Matematik gibi) öğretim ilkelerini uzmanlık düzeyinde açıklar. |
4 |
|
7 |
Sınıf öğretmenliği alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirerek kullanır. |
0 |
|
8 |
Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. |
0 |
|
9 |
Ulusal ve uluslararası düzeydeki sınıf öğretmenliğine yönelik uygulamaları eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar. |
4 |
|
10 |
Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. |
0 |
|
11 |
Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular. |
5 |
|
12 |
Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. |
0 |
|
13 |
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. |
3 |
|
14 |
Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. |
0 |
|
15 |
Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. |
0 |
|
16 |
Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder. |
0 |
|
17 |
Sınıf öğretmenliği alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. |
0 |
|
18 |
Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
2 |
|
19 |
Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyü dillerinden birisini kullanır. |
3 |
|
20 |
Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
8 |
104 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
5 |
5 |
25 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
4 |
16 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
3 |
3 |
9 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
3 |
3 |
9 |
|
Toplam İş Yükü: | 163 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 7 |
|
|
|