|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Su Ürünlerinde Pigmentasyon |
|
Dersin Kodu |
: |
SY-513 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. MAHMUT YANAR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Pigment ve karotenoyit çeşitlerini ve bilir ve açıklar Balıkların pigmentasyonu için, alabalık, karides, mercan ve japon balıkları diyetleri hazırlar. Organik balık yetiştiriciliğinde doğal pigment kaynakları kullanarak balıkların pigmentasyonunu sağlar. Ticari balık çiftliklerinde balıklardaki renk sorununa çözümler üretir Karotenoyitlerin ektraksiyonunu ve analizlerini yapar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Pigment çeşitleri, karotenoyit pigmentleri ve balıklardaki metabolizması, karotenoyitlerin balıkların pigmentasyonu amacıyla su ürünleri yetiştiriciliğinde kullanılmaları konusunda öğrenciye bilgi kazandırmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Pigment çeşitleri; karotenoyit pigmentlerinin tanımı ve balıklardaki metabolizması; karotenoyitlerin başta balık olmak üzere, karides, yengeç ve diğer su ürünlerinin renklenmesi üzerindeki etkileri; bitkisel ve hayvansal karatenoyit kaynakları ve bunların balık yetiştiriciliğinde kullanılmaları; pigmentasyonda çevresel etmenler ve bunların optimizasyonu; karotenoyitlerin biyolojik fonksiyonları ve insan sağlığı üzerindeki etkileri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Su ürünleri fakültesi derslikleri ve su ürünleri yetiştiricilik laboratuvarı. |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin tüm içeriği konusunda bir bilgi verilmesi |
öğrenci ders notu ile gelir. |
Düz anlatım |
|
2 |
Canlılarda ve balıklarda pigmentasyon konusunda genel bilgiler |
ders notu okuma |
Düz anlatım |
|
3 |
Pigmentlerin sınıflandırılması ve genel özellikleri |
Ders notu okuma |
Düz anlatım, gösterim |
|
4 |
Karotenoyitlerin kimyasal yapıları ve metabolizması |
Ders notu okuma |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
5 |
Karotenoyitlerin balık yetiştiriciliğinde renklendirici olarak kullanılmaları |
Ders notu ve önerilen kaynakları okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
6 |
Alabalıklarda pigmentasyon ve karotenoyit kullanılması |
Ders notu ve önerilen kaynakları okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
7 |
Japon balıklarında pigmentasyon ve karotenoyit kullanılması |
Web´ten kaynak taraması ve ev ödevi hazırlığı |
Düz anlatım, tartışma |
|
8 |
Ara sınav, soruların yanıtlarının tartışılması |
ara sınava hazırlık |
sözlü sınav ve tartışma |
|
9 |
Ara sınav, soruların yanıtlarının tartışılması |
ara sınava hazırlık |
sözlü sınav ve tartışma |
|
10 |
Karotenoyitlerin dokulardaki birikimi |
web´ten kaynak taraması ve ev ödevi hazırlığı |
Düz anlatım, tartışma |
|
11 |
Karotenoyitlerin biyolojik işlevleri |
Web´ten kaynak taraması ve ev ödevi hazırlığı |
Düz anlartım, tartışma |
|
12 |
Karotenoyit içeren sentetik ve doğal kaynaklar |
Web´ten kaynak taraması ve ev ödevi hazırlığı |
Düz anlatım, tartışma, gösterim. |
|
13 |
Organik balık yetiştiriciliğinde doğal renklenme sağlanması ve dokudaki karotenoyitlerin ekstraksiyonu ve analizi |
Web´ten kaynak taraması ve ev ödevi hazırlığı |
Düz anlatım, tartışma |
|
14 |
Ev ödevlerinin değerlendirilmesi ve tartışılması |
Ev ödevi hazırlığı |
Tartışma |
|
15 |
Ev ödevlerinin değerlendirilmesi ve tartışılması |
Ev ödevi hazırlığı |
Tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Final sınavına hazırlık |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Pigmentasyon konusunda son yıllarda yayınlanan makale ve yayınlar.
Dersi veren öğretim üyesi tarafından hazırlanan "su ürünlerinde pigmentasyon" başlıklı ders notu
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
30 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
70 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanıyla ilgili gelişmeleri yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır. |
3 |
|
2 |
Uzmanlaştığı konu ile ilgili olarak yazılı ve sözlü iletişimler kurar, toplantıları, seminerleri takip eder. |
3 |
|
3 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
1 |
|
4 |
Uzmanı olduğu alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
2 |
|
5 |
Su Ürünleri Yetiştiriciliği ve Hastalıklar alanındaki kurumsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. |
5 |
|
6 |
Uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası etkileşimi kavrar |
2 |
|
7 |
Su Ürünleri Yetiştiriciliği ve Hastalıklar alanında uzmanlaştığı konularla ilgili kullanılan metot ve teknikleri değerlendirme ve ölçme için yeterli bilgiye sahip olur. |
4 |
|
8 |
Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Anabilim Dallarında uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri paralel bilim dallarındaki bilgilerle sentezler ve yeni teoriler üretir. |
2 |
|
9 |
Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Anabilim Dallarındaki uzmanlaştığı konularla ilgili veri toplar, sonuçları değerlendirir, neden sonuç ilişkisi kurup çözüm önerileri üretir. |
4 |
|
10 |
Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı tek başına planlayabilir ve yürütebilir. |
4 |
|
11 |
Uzmanlaştığı konu itibariyle meydana gelebilecek problemlerin çözümüne, bireysel veya yardımcı araştırıcı olarak katkıda bulunur ve sorumluluk alır. |
4 |
|
12 |
Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanıyla ilgili kaynaklara ulaşır ve bu kaynaklardan yararlanır. |
5 |
|
13 |
Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Alanında kazanmış olduğu uzmanlık düzeyindeki teorik ve pratik birikimleri hayata geçirir ve toplum yararına kullanır. |
5 |
|
14 |
Uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, değerlendirilmesi, yorumlanması ve yayımlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir denetler ve bu değerleri öğretir. |
2 |
|
15 |
Uzmanı olduğu Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanları ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde değerlendirir. |
3 |
|
16 |
Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanlarında kazanmış olduğu bilgi ve deneyim birikimlerini, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
18 |
36 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
12 |
12 |
|
Toplam İş Yükü: | 142 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|