|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Teorik Mekanik |
|
Dersin Kodu |
: |
FZ 331 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
8 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. METİN ÖZDEMİR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Newton´un hareket yasalarını bilir, anlar ve yorumlar. Momentum, kinetik enerji, potansiyel enerji kavramlarını bilir ve kullanır. Kuvvet ve korunumlu kuvvet kavramını bilir, doğadaki temel kuvvetleri ve her birinin etki alanlarını bilir. Harmonik salınıcı denklemini yazar ve değişik şartlar altında çözer, rezonans nedir bilir. Kütle çekim kuvvetini bilir ve farklı geometrilere sahip cisimlerin bir parçacığa uyguladığı kütle çekim kuvvetini hesaplar. Kütle çekim potansiyelini bilir ve değişik geometrilere sahip kütleler için hesaplar. Merkezi kuvvet nedir bilir ve özellikleri hakkında bilgi sahibidir. Merkezi bir kuvvet altında hareket eden bir parçacığın yörüngesinin nasıl hesaplanacağını bilir. Ters kare yasası altındaki bir parçacığın yörüngesini ve özelliklerini bilir. Gezegen hareketleri ve Kepler yasaları ile ilgili bilgi sahibidir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Lisans düzeyinde yeterli düzeyde matematik ve fizik dersleri almış olan öğrencilere Newton´un hareket yasalarını tanıtarak, bunların değişik problemlere nasıl uygulanacağını ve ortaya çıkan hareket denklemlerinin nasıl çözüleceğine dair ilkeleri lisans düzeyinde vermektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Newton´un hareket yasaları, Momentum, kinetik enerji, potansiyel enerji, Kuvvet ve korunumlu kuvvet, Doğadaki temel kuvvetler, Harmonik salınıcı, rezonans, Kütle çekim kuvveti, Merkezi kuvvet, Merkezi bir kuvvet altında hareket, Ters kare yasası, Gezegen hareketleri ve Kepler yasaları. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Newton´un hareket yasaları, kuvvet kavramı |
Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. |
düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Newton´un hareket yasalarını kullanarak hıza bağlı sürtünme kuvvetlerinin varlığında değişik problemlerin çözümü |
Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. |
düz anlatım, tartışma |
|
3 |
Korunum kuralları, kaosa kısa bir giriş |
Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. |
düz anlatım, tartışma |
|
4 |
Salınımlar, basit harmonik salınım |
Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. |
düz anlatım, tartışma |
|
5 |
sönümlü, sürümlü salınım, rezonans olayı iki boyutta salınım |
Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. |
düz anlatım, tartışma |
|
6 |
iki boyutta salınım, faz uzayı, Problem çözme |
Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. |
düz anlatım, tartışma |
|
7 |
Kütle çekim kuvveti |
Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. |
düz anlatım, tartışma |
|
8 |
ARA SINAVI
|
ARA SINAV |
ARA SINAV |
|
9 |
Kütle çekim kuvvetine devam |
Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. |
düz anlatım, tartışma |
|
10 |
Merkezi kuvvet hareketi, tanım, özellikleri |
Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. |
düz anlatım, tartışma |
|
11 |
Düzlem kutupsal koordinatlarda hız ve ivme |
Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. |
düz anlatım, tartışma |
|
12 |
İki kütle problemi, Yörünge denklemi |
Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. |
düz anlatım, tartışma |
|
13 |
Gezegen hareketleri |
Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. |
düz anlatım, tartışma |
|
14 |
Kepler yasaları |
Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. |
düz anlatım, tartışma |
|
15 |
Kepler Yasaları devam |
Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. |
düz anlatım, tartışma |
|
16/17 |
FİNAL SINAVI |
FİNAL SINAVI |
FİNAL SINAVI |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. Klasik Dinamik Marion ve Thornton, Çev. Ed. Metin Özdemir-Yüksel Ufuktepe - 2010.
2. Herhangi bir Birinci Sınıf Mekanik kitabı, Örneğin Temel Fizik, Çev. Cengiz Yalçın.
3. Herhangi bir Diferansiyel Denklemler ile ilgili kaynak
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
14 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. |
0 |
|
2 |
Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular. |
3 |
|
3 |
Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. |
3 |
|
4 |
Fizik Alanında deneyleri tasarlar. |
2 |
|
5 |
Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. |
5 |
|
6 |
Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
3 |
|
7 |
Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. |
4 |
|
8 |
Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular. |
5 |
|
9 |
Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. |
5 |
|
10 |
Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır. |
4 |
|
11 |
Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
5 |
|
12 |
Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. |
4 |
|
13 |
Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır. |
3 |
|
14 |
Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. |
2 |
|
15 |
Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. |
3 |
|
16 |
Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. |
3 |
|
17 |
Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır. |
3 |
|
18 |
Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
14 |
6 |
84 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 200 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 8 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 8 |
|
|
|