|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bilim Felsefesi |
|
Dersin Kodu |
: |
FZ 499 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Öğrencinin bilim ve felsefe arasındak ilişkiyi açıklar. 2. Bilimsel ve felsefi düşünce yöntemlerini kavrar. 3. Bilimsel araştırma yöntemlerini kavrar. 4. Olayları bilimsel ve felsefi açıdan yorumlamayı öğrenir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bilim ve felsefe ilişkilerinin ve tanımlarının yapılması, bilim ve felsefenin önemi, fizik yasalarının altında yatan felsefi düşünceler ve bu düşüncelerin tarihi süreç içindeki gelişmelerini vurgulamak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bilim Felsefesi nedir?
Bilim nedir?
Bilimin önemi ve tanımlar.
Felsefe ve bilim arasındaki ilişki.
Felsefi olarak modern bilim, batı medeniyetini anlamak ve bilimi anlamak
Bilim ve bilim olmayan, Açıklama, Nedensellik ve Yasalar; Açıklama Nedir?
Bilimsel açıklamanın bir kuramına niçin gereksinim duyarız?
Bilimsel açıklamanın tanımı, yasalar niçin açıklar?
Bilimsel açıklamanın Aristoya dayanan kuralı, açıklamanın uygulamaları ve ters örnekleri
Bilimsel açıklama ve onun güçlükleri, kesin olmayan yasalar ve olasılık, nedensellik ve din, anlaşılabilmeden gereksinime
Bilimsel kuramların metafiziği ve yapısı; kuramlar nasıl çalışır?, kuramsal terimlerin problemi, kuramlar ve modeller.
Bilimsel kuram yapmanın bilgi kuramı ; Bilimin bilimsel bilgi kuramı olarak emprizmin kısa bir tarihi, Bilimsel denemenin bilgi kuramı.
Bilim felsefesinin temel sorunları ve bilimin doğası. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Bilim Felsefesi nedir? |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
2 |
Bilim nedir? |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
3 |
Bilimin önemi ve tanımlar. |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
4 |
Felsefe ve bilim arasındaki ilişki. |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
5 |
Felsefi olarak modern bilim, batı medeniyetini anlamak ve bilimi anlamak |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
6 |
Bilim ve bilim olmayan, Açıklama, Nedensellik ve Yasalar; Açıklama Nedir? |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
7 |
Bilimsel açıklamanın bir kuramına niçin gereksinim duyarız? |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
8 |
SINAV |
Sınav |
Sınav |
|
9 |
Bilimsel açıklamanın tanımı, yasalar niçin açıklar? |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
10 |
Bilimsel açıklamanın Aristoya dayanan kuralı, açıklamanın uygulamaları ve ters örnekleri |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
11 |
Bilimsel açıklama ve onun güçlükleri, kesin olmayan yasalar ve olasılık, nedensellik ve din, anlaşılabilmeden gereksinime |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
12 |
Bilimsel kuramların metafiziği ve yapısı; kuramlar nasıl çalışır?, kuramsal terimlerin problemi, kuramlar ve modeller. |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
13 |
Bilimsel kuram yapmanın bilgi kuramı ; Bilimin bilimsel bilgi kuramı olarak emprizmin kısa bir tarihi, Bilimsel denemenin bilgi kuramı. |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
14 |
Bilim felsefesinin temel sorunları ve bilimin doğası. |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
15 |
Bilim felsefesinin temel sorunları ve bilimin doğası. |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınav |
Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. Bozdemir, Süleyman ders notları-1
2. Cemal Yıldırım, Bilim Felsefesi, Remzi Kitabevi
3. Hans Reichenbach, Bilimsel felsefenin Doğuşu, Remzi Kitabevi
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. |
0 |
|
2 |
Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular. |
2 |
|
3 |
Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. |
1 |
|
4 |
Fizik Alanında deneyleri tasarlar. |
0 |
|
5 |
Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. |
0 |
|
6 |
Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
3 |
|
7 |
Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. |
2 |
|
8 |
Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular. |
0 |
|
9 |
Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. |
4 |
|
10 |
Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır. |
3 |
|
11 |
Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
0 |
|
12 |
Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. |
1 |
|
13 |
Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır. |
0 |
|
14 |
Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. |
0 |
|
15 |
Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. |
0 |
|
16 |
Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. |
2 |
|
17 |
Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır. |
2 |
|
18 |
Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 98 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.92 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|