Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Bilim Felsefesi

Dersin Kodu : FZ 499

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı :

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1. Öğrencinin bilim ve felsefe arasındak ilişkiyi açıklar.
2. Bilimsel ve felsefi düşünce yöntemlerini kavrar.
3. Bilimsel araştırma yöntemlerini kavrar.
4. Olayları bilimsel ve felsefi açıdan yorumlamayı öğrenir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bilim ve felsefe ilişkilerinin ve tanımlarının yapılması, bilim ve felsefenin önemi, fizik yasalarının altında yatan felsefi düşünceler ve bu düşüncelerin tarihi süreç içindeki gelişmelerini vurgulamak.

Dersin İçeriği : Bilim Felsefesi nedir? Bilim nedir? Bilimin önemi ve tanımlar. Felsefe ve bilim arasındaki ilişki. Felsefi olarak modern bilim, batı medeniyetini anlamak ve bilimi anlamak Bilim ve bilim olmayan, Açıklama, Nedensellik ve Yasalar; Açıklama Nedir? Bilimsel açıklamanın bir kuramına niçin gereksinim duyarız? Bilimsel açıklamanın tanımı, yasalar niçin açıklar? Bilimsel açıklamanın Aristoya dayanan kuralı, açıklamanın uygulamaları ve ters örnekleri Bilimsel açıklama ve onun güçlükleri, kesin olmayan yasalar ve olasılık, nedensellik ve din, anlaşılabilmeden gereksinime Bilimsel kuramların metafiziği ve yapısı; kuramlar nasıl çalışır?, kuramsal terimlerin problemi, kuramlar ve modeller. Bilimsel kuram yapmanın bilgi kuramı ; Bilimin bilimsel bilgi kuramı olarak emprizmin kısa bir tarihi, Bilimsel denemenin bilgi kuramı. Bilim felsefesinin temel sorunları ve bilimin doğası.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Fen Edebiyat Fakültesi Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Bilim Felsefesi nedir? İlgili konu araştırılsın Tartışmalı ders
2 Bilim nedir? İlgili konu araştırılsın Tartışmalı ders
3 Bilimin önemi ve tanımlar. İlgili konu araştırılsın Tartışmalı ders
4 Felsefe ve bilim arasındaki ilişki. İlgili konu araştırılsın Tartışmalı ders
5 Felsefi olarak modern bilim, batı medeniyetini anlamak ve bilimi anlamak İlgili konu araştırılsın Tartışmalı ders
6 Bilim ve bilim olmayan, Açıklama, Nedensellik ve Yasalar; Açıklama Nedir? İlgili konu araştırılsın Tartışmalı ders
7 Bilimsel açıklamanın bir kuramına niçin gereksinim duyarız? İlgili konu araştırılsın Tartışmalı ders
8 SINAV Sınav Sınav
9 Bilimsel açıklamanın tanımı, yasalar niçin açıklar? İlgili konu araştırılsın Tartışmalı ders
10 Bilimsel açıklamanın Aristoya dayanan kuralı, açıklamanın uygulamaları ve ters örnekleri İlgili konu araştırılsın Tartışmalı ders
11 Bilimsel açıklama ve onun güçlükleri, kesin olmayan yasalar ve olasılık, nedensellik ve din, anlaşılabilmeden gereksinime İlgili konu araştırılsın Tartışmalı ders
12 Bilimsel kuramların metafiziği ve yapısı; kuramlar nasıl çalışır?, kuramsal terimlerin problemi, kuramlar ve modeller. İlgili konu araştırılsın Tartışmalı ders
13 Bilimsel kuram yapmanın bilgi kuramı ; Bilimin bilimsel bilgi kuramı olarak emprizmin kısa bir tarihi, Bilimsel denemenin bilgi kuramı. İlgili konu araştırılsın Tartışmalı ders
14 Bilim felsefesinin temel sorunları ve bilimin doğası. İlgili konu araştırılsın Tartışmalı ders
15 Bilim felsefesinin temel sorunları ve bilimin doğası. İlgili konu araştırılsın Tartışmalı ders
16/17 Final sınavı Sınav Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  1. Bozdemir, Süleyman ders notları-1
 2. Cemal Yıldırım, Bilim Felsefesi, Remzi Kitabevi
 3. Hans Reichenbach, Bilimsel felsefenin Doğuşu, Remzi Kitabevi
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 80
    Ödev/Proje/Diğer 1 20
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. 0
2 Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular. 2
3 Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. 1
4 Fizik Alanında deneyleri tasarlar. 0
5 Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. 0
6 Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. 3
7 Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. 2
8 Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular. 0
9 Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. 4
10 Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır. 3
11 Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 0
12 Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. 1
13 Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır. 0
14 Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. 0
15 Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. 0
16 Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. 2
17 Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır. 2
18 Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 98
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.92
Dersin AKTS Kredisi: 4