Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Fizik İçin Matematik

Dersin Kodu : FZ 237

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 8

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. AYŞE POLATÖZ

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1. Lineer denklemler ve matrisler arasındaki ilişkinin farkına varır.
2. Determinantı tanımlar ve lineer denklem sistemlerini determinant yardımıyla değerlendirir.
3. Lineer bağımlılık, lineer bağımsızlık ve taban kavramlarını tanımlar ve uygular.
4. Özdeğer ve özvektörleri tanımlar ve verilen bir matris için özdeğer ve özvektörleri bulur.
5. Lineer denklem sistemi, determinant, lineer bağımlılık, lineer bağımsızlık, özdeğer ve özvektör kavramları arasındaki ilişkileri yorumlar
6. Vektör diferansiyel operatörleri hatırlar ve kullanır.
7. İntegral teoremleri kullanır.
8. Eğrisel koordinatları amaçları doğrultusunda kullanır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İleri metematik yöntemlere ihtiyaç duyulan dersler için fizik ve matematik arasında bir köprü kurmak

Dersin İçeriği : Vektörler, Vektör İşlemleri, Vektör fonksiyonların türevi, iç çarpım uzayları, Gram-Schmidt dikleştirme yöntemi, yönlü türev, gradyent, diverjans, Rotasyonel ve fiziksel anlamları, Stokes ve Diverjans teoremieri, , Matrisler ve Matris İşlemleri, Determinant, Rank, Matrisin tersi, Homojen ve Homojen Olmayan Lineer Denklem Sistemleri, Gauss-Jordan Methodu, özdeğerler ve Özvektörler, Benzerlik Dönüşümü, Matrsilerin Köşegenleştirilmesi, Lineer Diferansiyel Denklemlerin çözümleri

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Fen-Edebiyat Fakultesi Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Vektör ve vektör işlemleri, Vektör fonksiyonların türevi Kitapta ilgili bölümler okunmalı Tartışmalı ders
2 iç çarpım uzayları, Gram-Schmidt dikleştirme yöntemi, yönlü türev Kitapta ilgili bölümler okunmalı Tartışmalı ders
3 gradyent, diverjans, Rotasyonel ve fiziksel anlamları, Kitapta ilgili bölümler okunmalı Tartışmalı ders
4 Matrisler ve Matris İşlemleri Kitapta ilgili bölümler okunmalı Tartışmalı ders
5 Determinant, Rank, Matrisin tersi Kitapta ilgili bölümler okunmalı Tartışmalı ders
6 Span, Lineer Bağımsızlık. Kitapta ilgili bölümler okunmalı Tartışmalı ders
7 Homojen ve Homojen Olmayan Lineer Denklem Sistemleri, Gauss-Jordan metodu. Kitapta ilgili bölümler okunmalı Tartışmalı ders
8 Ara Sınav Ara Sınav Ara Sınav
9 özdeğerler ve Özvektörler Kitapta ilgili bölümler okunmalı Tartışmalı ders
10 Benzerlik Dönüşümü, Matrislerin Köşegenleştirilmesi Kitapta ilgili bölümler okunmalı Tartışmalı ders
11 Lineer Diferansiyel Denklemlerin çözümleri Kitapta ilgili bölümler okunmalı Tartışmalı ders
12 Lineer Diferansiyel Denklemlerin çözümleri Kitapta ilgili bölümler okunmalı Tartışmalı ders
13 Eğrisel koordinatlar Kitapta ilgili bölümler okunmalı Tartışmalı ders
14 Koordinat dönüşümleri. Kitapta ilgili bölümler okunmalı Tartışmalı ders
15 Koordinat dönüşümleri. Kitapta ilgili bölümler okunmalı Tartışmalı ders
16/17 Final Sınavı Final Sınavı Final Sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  1. Fizik ve Mühendislikte Matematik Yöntemler Bekir Karaoğlu 3. basım Güven Yayınları
 2. Fizikte Matematik Metodları Coşkun Önem Birsen Yayınevi 1998
 3. Fen ve Mühendislik Bilimlerinde Matematik Yöntemler, Selcuk Ş.Bayın ders Kitapları A.Ş. Ankara 2004
 4. Matematical Methods in The Physical Sciences Marry L.BOAS, Jhon Wiley 1983
 5. Matematical Methods of Physics Jon Mathews R.L. Walker W.A. Benjamin Inc.1970
 6. Matematical Methods for Physicsts , G.B. Afken- H.S.Weber Fourt Editon, 1995
 Fizik için Matematik Ders notları, Prof. Dr. Süleyman Bozdemir
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 80
    Ödev/Proje/Diğer 14 20
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. 0
2 Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular. 3
3 Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. 1
4 Fizik Alanında deneyleri tasarlar. 0
5 Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. 1
6 Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. 3
7 Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. 5
8 Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular. 3
9 Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. 2
10 Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır. 1
11 Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 0
12 Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. 0
13 Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır. 0
14 Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. 0
15 Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. 0
16 Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. 0
17 Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır. 0
18 Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 14 6 84
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 2 4
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 202
Toplam İş Yükü / 25 (s): 8.08
Dersin AKTS Kredisi: 8