|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Levha Tektoniği ve Temel Kavramları |
|
Dersin Kodu |
: |
JM-636 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ULVİCAN ÜNLÜGENÇ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Yer kabuğundaki levhaların hareket mekanizmalarını anlar. Levha Tektoniği kavramı ve yer kabuğunu oluşturan önemli levhaları bilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Yer kabuğunun şekillenmesinde rol oynayan tektonik olaylar ve kuvvetler ile bu kuvvetlerin kayaçlar üzerindeki etkilerini anlamak. Bu kapsamda doğada görülen yapısal jeolojik unsurları yorumlayabilme becerisini kazanmak. Yer kabuğunda levha hareketleri ve depremlerin oluşumu hakkında bilgi sahibi olmak. Öğrencinin levha tektoniği teorisi ve litosferik levha hareketleri ve bu hareketleri sonucunda gelişen olayların teorik bilgilerini daha iyi anlama olanağını sağlamak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tanımlama, yerküre hakkında genel bilgiler, Levha tektoniği kavramı, dünü, bugünü, yarını, Levha hareketlerinin verileri, Levha tektoniğinin hareket mekanizması, Diverjan levha sınırlarında gelişen olaylar-yapılar, Konverjan levha sınırlarında gelişen olaylar-yapılar, Transform faylı sınırlar, Deniz tabanı yayılması, Kıtaların kayması, Okyanus kabuğu, ofiyolitler, Volkanik dağ oluşumu, Depremler, Levha sınırlarını belirleyen kayaç toplulukları. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Jeoloji Mühendisliği Bölüm Dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tanımlama, yerküre hakkında genel bilgiler,
|
Ders ile ilgili gerekli referansları okumak |
Sözlü Sunum ve Tartışma
|
|
2 |
Levha tektoniği kavramı, dünü, bugünü, yarını,
|
Ders ile ilgili gerekli referansları okumak |
Sözlü Sunum ve Tartışma
|
|
3 |
Levha hareketlerinin verileri,
|
Ders ile ilgili gerekli referansları okumak |
Sözlü Sunum ve Tartışma
|
|
4 |
Levha tektoniğinin hareket mekanizması,
|
Ders ile ilgili gerekli referansları okumak |
Sözlü Sunum ve Tartışma
|
|
5 |
Diverjan levha sınırlarında gelişen olaylar-yapılar,
|
Ders ile ilgili gerekli referansları okumak |
Sözlü Sunum ve Tartışma
|
|
6 |
Konverjan levha sınırlarında gelişen olaylar-yapılar,
|
Ders ile ilgili gerekli referansları okumak |
Sözlü Sunum ve Tartışma
|
|
7 |
Transform faylı sınırlar,
|
Ders ile ilgili gerekli referansları okumak |
Sözlü Sunum ve Tartışma
|
|
8 |
Ara Sınav
|
Sınav öncesine kadar işlenen konulara çalışılması |
Yazılı
|
|
9 |
Deniz tabanı yayılması
|
Ders ile ilgili gerekli referansları okumak |
Sözlü Sunum ve Tartışma |
|
10 |
Kıtaların kayması
|
Ders ile ilgili gerekli referansları okumak |
Sözlü Sunum ve Tartışma
|
|
11 |
Okyanus kabuğu, ofiyolitler,
|
Ders ile ilgili gerekli referansları okumak |
Sözlü Sunum ve Tartışma
|
|
12 |
Okyanus kabuğu, ofiyolitler,
|
Ders ile ilgili gerekli referansları okumak |
Sözlü Sunum ve Tartışma |
|
13 |
Volkanik dağ oluşumu, |
Ders ile ilgili gerekli referansları okumak |
Sözlü Sunum ve Tartışma
|
|
14 |
Depremler,
|
Ders ile ilgili gerekli referansları okumak |
Sözlü Sunum ve Tartışma
|
|
15 |
Levha sınırlarını belirleyen kayaç toplulukları.
|
Ders ile ilgili gerekli referansları okumak |
Sözlü Sunum ve Tartışma
|
|
16/17 |
Final Sınavı |
Sınav öncesine kadar işlenen konulara çalışılması |
Yazılı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Dickinson, W.R., 1974. Plate tectonics and sedimentation; in Dickinson, W.R., (ed.) Tectonic and sedimentation. Soc. Econ. Paleont. Mineral Spec. Paper 20, 341-360.
Ketin, İ., Canıtez, N., 1979. Yapısal Jeoloji. İTÜ Yayınları, Sayı:1143, 519 s., İstanbul. Canıtez, N., 1983. Levha Tektoniği Ders Notları, Tübitak-İTÜ Jeoloji-Jeofizik Lisansüstü Yaz Okulu, 798 s., İstanbul.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Jeoloji mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanır. |
4 |
|
2 |
Jeoloji mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formülleştirme ve çözme becerisine sahip olur. |
4 |
|
3 |
Jeoloji mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur. |
4 |
|
4 |
Jeoloji mühendisliğinde proje hazırlayabilecek ve değerlendirebilecek beceriye sahip olur. |
4 |
|
5 |
Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri gözetme ve bu değerleri başkalarına aktarma becerisi kazanır. |
5 |
|
6 |
Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapabilir, araştırmalarının sonuçlarını yazılı ve/veya sözlü olarak sunabilir. |
5 |
|
7 |
Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olacak, alanındaki yeni gelişmekte olan uygulamaları takip edecek ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanabilir. |
5 |
|
8 |
Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetisine sahip olur. |
4 |
|
9 |
Jeoloji mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde modern mühendislik, bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanır. |
5 |
|
10 |
Jeoloji Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanma becerisine sahip olur. |
4 |
|
11 |
Jeoloji mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini anlama, doğal kaynakları en verimli şekilde kullanmak için gerekli sorumluluk bilincini, mesleki ve etik sorumluluğunu taşır. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
10 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
6 |
6 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
6 |
6 |
|
Toplam İş Yükü: | 144 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|