|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Doğru Akım Özdirenç Düşey Elektronik Sondajı |
|
Dersin Kodu |
: |
JM-629 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. HATİCE KARAKILÇIK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Farklı kaynaklardan elde edilen verilerin (jeolojik ve jeofizik) birleştirilmesi gerekliliğini anlar. Yüzey jeofizik verileri ve kuyu logu verilerini eşleştirmeyi öğrenir. Jeolojik verilerle jeofizik parametreleri birleştirir. Kayaların iletkenlik özellikleri hakkında bilgi sahibi olur. Jeolojik birimler ve yapıların ayırt edilebilmesi için elektrik yöntemlerin kullanılması gerekliliğini öğrenir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Düşey Elektrik Sondajı (DES) yönteminin bir alanda yeraltı suyu potansiyeli araştırmak için kullanıldığını öğretmek. Yeraltının katman parametrelerini (özdirençleri ve kalınlıkları) belirlemeyi ve bölgenin toprak-su potansiyelini kategorize etmekte kullanıldığını öğretmek.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Jeolojik kayaçların elektriksel özellikleri, Dar-Zarrouk parametreleri. Ölçüm teknikleri ve alan dizilerİ. Veri düzeltme, basit şekilli modellerin teorik anomalileri. Yorumlama yöntemleri. Rezistivite yöntemleri: elektrot dizilimleri, görünür rezistivite kavramı. Eğri eşleşme, elektrik profil ve haritalama ile düşey elektrik sondaj ve yorumu, Çok katmanlı yer modelinin teorik görünür özdirenç denklemleri.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fakülte derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Jeolojik kayaçların elektriksel özellikleri. Gerilim bağıntıları,yarı sonsuz homojen bir ortamda potansiyel bağıntısı.Elektrot açılımları, nokta akım kaynağının katmanlı ortamlarda oluşturduğu potansiyel. |
Ders notlarını okumak, İlgili Web Sitelerini araştırmak |
Ders anlatım,sunum,tartışma |
|
2 |
Düşey Elektrik Sondaj (DES) |
Ders notlarını okumak, İlgili Web Sitelerini araştırmak |
Ders anlatım,sunum,tartışma |
|
3 |
Görünür özdirenç ve dönüşük özdirenç fonksiyonlarının özellikleri. Doğrusal süzgeç kuramı. |
Ders notlarını okumak, İlgili Web Sitelerini araştırmak |
Ders anlatım,sunum,tartışma |
|
4 |
Bir elektrot açılımında elde edilen görünür özdirenç eğrisinin diğer açılımlardaki görünür özdirenç değerine dönüştürülmesi. |
Ders notlarını okumak, İlgili Web Sitelerini araştırmak |
Ders anlatım,sunum,tartışma |
|
5 |
Görünür özdirenç model eğrilerinin hesaplanması.Ölçülen görünür özdirenç değerlerinden dönüşük özdirenç fonksiyonunun saptanması |
Ders notlarını okumak, İlgili Web Sitelerini araştırmak |
Ders anlatım,sunum,tartışma. |
|
6 |
Ara Sınav |
Ders notlarını okumak, İlgili Web Sitelerini araştırmak |
Ders anlatım,sunum,tartışma. |
|
7 |
Jeofizik yorumun ilkeleri,Veri toplama, veri sunumu, model, düz çözüm, ters çözüm, yorum ve karar. |
Ders notlarını okumak, İlgili Web Sitelerini araştırmak |
Ders anlatım,sunum,tartışma. |
|
8 |
Ağırlıklı en küçük-kareler yöntemi ile veri iyileştirme ve dönüşüm işlemleri. |
Ders notlarını okumak, İlgili Web Sitelerini araştırmak |
Ders anlatım,sunum,tartışma |
|
9 |
İki-boyutlu yapıların görünür özdirenç eğrilerine etkileri. |
Sınava Hazırlık |
Ders anlatım,sunum,tartışma |
|
10 |
Doğrudan yorum yöntemi.Katman parametrelerinin ters çözüm yöntemleri ile saptanması. |
Ders notlarını okumak, İlgili Web Sitelerini araştırmak |
Ders anlatım,sunum,tartışma. |
|
11 |
Yeraltısuyu çalışmalarında rezistivite araştırmalarının uygulanmasına bir örnek. |
Ders notlarını okumak, İlgili Web Sitelerini araştırmak. |
Ders anlatım,sunum,tartışma |
|
12 |
Tatlı su- tuzlu su girişiminin haritalanmasına bir örnek. Su tablasının haritalanmasına bir örnek. |
Ders notlarını okumak, İlgili Web Sitelerini araştırmak |
Ders anlatım,sunum,tartışma |
|
13 |
Jeotermal çalışmalara bir örnek. |
Ders notlarını okumak, İlgili Web Sitelerini araştırmak |
Ders anlatım,sunum,tartışma |
|
14 |
Gömülü kanalların haritalanmasına bir örnek.
Kil tabakalarının haritalanmasına bir örnek. |
Ders notlarını okumak, İlgili Web Sitelerini araştırmak |
Ders anlatım,sunum,tartışma |
|
15 |
Konu tekrarı
|
Ders notlarını okumak, İlgili Web Sitelerini araştırmak |
Ders anlatım,sunum,tartışma |
|
16/17 |
Final |
Sınava Hazırlık |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Advances in Archaeological Method and Theory, John W. Weymouth, Vol. 9, 1986.
A Field Guide to Geophysics in Archaeology , John Oswin ,2009, ISBN13: 9783540766919.
Seeing the Unseen: Geophysics and Landscape Archaeology. 2006, Edited by Stefano Campana, Salvatore Piro. Pages: 376. ISBN: 978-0-415-44721-8
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
8 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Jeoloji mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanır. |
5 |
|
2 |
Jeoloji mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formülleştirme ve çözme becerisine sahip olur. |
4 |
|
3 |
Jeoloji mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur. |
5 |
|
4 |
Jeoloji mühendisliğinde proje hazırlayabilecek ve değerlendirebilecek beceriye sahip olur. |
5 |
|
5 |
Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri gözetme ve bu değerleri başkalarına aktarma becerisi kazanır. |
5 |
|
6 |
Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapabilir, araştırmalarının sonuçlarını yazılı ve/veya sözlü olarak sunabilir. |
5 |
|
7 |
Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olacak, alanındaki yeni gelişmekte olan uygulamaları takip edecek ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanabilir. |
5 |
|
8 |
Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetisine sahip olur. |
5 |
|
9 |
Jeoloji mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde modern mühendislik, bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanır. |
5 |
|
10 |
Jeoloji Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanma becerisine sahip olur. |
5 |
|
11 |
Jeoloji mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini anlama, doğal kaynakları en verimli şekilde kullanmak için gerekli sorumluluk bilincini, mesleki ve etik sorumluluğunu taşır. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
8 |
6 |
48 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 150 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|