|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Arkeoloji Jeofiziği |
|
Dersin Kodu |
: |
JM-627 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. HATİCE KARAKILÇIK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Genel arkeolojik terminoloji hakkında bir fikir sahibi olur.
Yapılarda ve mimari özelliklerde kullanılan malzemelerin fiziksel özelliklerini tanır. Arkeometri ve ARKEOJEOFİZİK ve tanımlarını bilmek. Arkeojeofizik ekipmanları, Veri toplama ve veri proses tekniklerinin özelliklerini bilir. Arkeolojik ve geniş sığ ölçekli jeofizik araştırmada uygulanan jeofizik yöntemler (manyetik, elektrik, elektromanyetik, vb) ile fark eder. Yerel ve global arkeojeofizik çalşmalar hakkında bir fikir sahibi olur.
Yerel ve global arkeojeofizik çalışmalar hakkında bir fikir sahibi olmak. Kültürel mirasın önemini anlar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Arkeolojik materyallerin ve yerleşim yerlerinin araştırılmasında, jeofizik metotların uygulanmasında temel bilginin elde edilmesini öğretmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Arkeojeofizikde araştırmanın tasarımı ve önemi, Mağnetik alan araştırmaları, Rezistivite araştırmaları ve arkeoloji, Rezistivite anomalilerinde iklimsel etkiler,Elektomağnetik araştırmalar, Yer Radarı,Araştırma verilerinin prosesi, Saha verilerinin yorumu (filtreleme ve kontür düzeltme).
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fakülte derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş. Arkeolojik temel tanımlar.
|
Ders notlarını okumak, İlgili Web Sitelerini araştırmak |
Ders anlatım,sunum,tartışma |
|
2 |
Arkeolojik alanlardaki yapıların fiziksel özellikler ve mimarisi.
|
Ders notlarını okumak, İlgili Web Sitelerini araştırmak |
Ders anlatım,sunum,tartışma |
|
3 |
Arkeometri ve ARKEOJEOFİZİK kavramlar.
|
Ders notlarını okumak, İlgili Web Sitelerini araştırmak |
Ders anlatım,sunum,tartışma |
|
4 |
Arkeojeofizikde kullanılan ekipmanların özellikleri.
|
Ders notlarını okumak, İlgili Web Sitelerini araştırmak |
Ders anlatım,sunum,tartışma. |
|
5 |
Arkeojeofizik verilerin prosesi ve yorumlanması.
|
Ders notlarını okumak, İlgili Web Sitelerini araştırmak |
Ders anlatım,sunum,tartışma |
|
6 |
Arkeolojik alanlarda yapılan geniş sığ ölçekli jeofizik araştırmalar.
|
Ders notlarını okumak, İlgili Web Sitelerini araştırmak |
Ders anlatım,sunum,tartışma |
|
7 |
Arkeolojik alanlarda elektrik rezistivite tomografi yöntemi ile yapılan örnek çalışmalar.
|
Ders notlarını okumak, İlgili Web Sitelerini araştırmak. |
Ders anlatım,sunum,tartışma |
|
8 |
Ara sınav
|
Sınava Hazırlık |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Arkeolojik alanlarda manyetik yöntemin saha uygulama örnekleri.
|
Ders notlarını okumak, İlgili Web Sitelerini araştırmak |
Ders anlatım,sunum,tartışma |
|
10 |
Arkeolojik alanlarda elektromanyetik yöntemlerin saha uygulama örnekleri (GPR ve VLF-R)
|
Ders notlarını okumak, İlgili Web Sitelerini araştırmak |
Ders anlatım,sunum,tartışma |
|
11 |
Arkeolojik araştırmalarda nadiren uygulanan jeofizik yöntemler (doğal potansiyel, indüksiyon polarizasyon, gravite metodu)
|
Ders notlarını okumak, İlgili Web Sitelerini araştırmak |
Ders anlatım,sunum,tartışma |
|
12 |
Arkeolojik araştırmalarda nadiren uygulanan jeofizik yöntemler (sismik yöntem)
|
Ders notlarını okumak, İlgili Web Sitelerini araştırmak |
Ders anlatım,sunum,tartışma |
|
13 |
Özel arkeolojik uygulamaları (metal dedektörleri, jeokimyasal yöntemler, termal algılama, radyometrik yöntemleri).
|
Ders notlarını okumak, İlgili Web Sitelerini araştırmak |
Ders anlatım,sunum,tartışma |
|
14 |
Kültürel mirasın önemi.
|
Ders notlarını okumak, İlgili Web Sitelerini araştırmak |
Ders anlatım,sunum,tartışma |
|
15 |
Konu tekrarı |
Ders notlarını okumak, İlgili Web Sitelerini araştırmak |
Ders anlatım,sunum,tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Sınava Hazırlık |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Advances in Archaeological Method and Theory, John W. Weymouth, Vol. 9, 1986. A Field Guide to Geophysics in Archaeology , John Oswin ,2009, ISBN13: 9783540766919.
Seeing the Unseen: Geophysics and Landscape Archaeology. 2006, Edited by Stefano Campana, Salvatore Piro. Pages: 376. ISBN: 978-0-415-44721-8
Arkeojeofizik Araştırmalar, Mehmet Ali Kaya, TMMOB Jeofizik Mühendisleri Odası Meslek İçi Eğitim ve Belgelendirme Kurs Notları No: 2, Ankara, 2007.
Drahor, M.G., 1991, Arkeolojik Alanlarda Jeofiziksel Prospeksiyonun Önemi: IX. Araştırma Sonuçları Toplantısı, s. 235-250.
Uygulamalı Jeofizik, Prof.Dr. D. Ali KEÇELİ, İkinci Baskı, TMMOB Jeofizik Mühendisleri Odası Eğitim Yayınları No:18, 564 pages, Ankara, 2012, ISBN: 9789944897471.
Near Surface Geophysics, Dwain K. Butler, Society of Exploration SEG Investigations in Geophysics Series No. 13, 732 pages, Tulsa OK, 2005, ISBN: 9781560801719.
Antik Çağda Kentler Nasıl Kuruldu , R.E. Wycherley, Third edition, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 215 pages, İstanbul, 1993, ISBN: 9757538183.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
8 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Jeoloji mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanır. |
5 |
|
2 |
Jeoloji mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formülleştirme ve çözme becerisine sahip olur. |
5 |
|
3 |
Jeoloji mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur. |
5 |
|
4 |
Jeoloji mühendisliğinde proje hazırlayabilecek ve değerlendirebilecek beceriye sahip olur. |
5 |
|
5 |
Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri gözetme ve bu değerleri başkalarına aktarma becerisi kazanır. |
5 |
|
6 |
Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapabilir, araştırmalarının sonuçlarını yazılı ve/veya sözlü olarak sunabilir. |
5 |
|
7 |
Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olacak, alanındaki yeni gelişmekte olan uygulamaları takip edecek ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanabilir. |
5 |
|
8 |
Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetisine sahip olur. |
5 |
|
9 |
Jeoloji mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde modern mühendislik, bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanır. |
5 |
|
10 |
Jeoloji Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanma becerisine sahip olur. |
5 |
|
11 |
Jeoloji mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini anlama, doğal kaynakları en verimli şekilde kullanmak için gerekli sorumluluk bilincini, mesleki ve etik sorumluluğunu taşır. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
8 |
7 |
56 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 158 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.32 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|