Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Maden Jeolojisi

Dersin Kodu : JM-618

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSTAFA AKYILDIZ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Maden aramada en uygun yöntemi seçer.
Maden arama modeli geliştirir.
Maden rezerv hesapları yapar.
Teorik arama yöntemlerini uygulamaya aktarır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Maden yataklarının aranmasına yönelik stratejileri, farklı teknikler kullanarak maden yataklarını aramayı ve jeokimyasal verilerin yorumlanması öğretmek.

Dersin İçeriği : Genel tanımlama , maden yataklarının işletilmesine etki eden parametreler,Yapısal unsurlar ile maden yatakları arasındaki ilişkiler: Deformasyon elipsoidi ve bunun maden yataklarının oluşumu ve yönlenmesinde kullanılması; cevherleşme ve faylanma; Cevher öncesi ve cevher sonrası faylanma; Cevher oluşumu ve kıvrımlanma,Maden yataklarının aranması,Oksitli şapkların maden aramada kullanılması,Hidrotermal alterasyon ve maden aramadaki kullanımı,Maden aramada stratigrafik ve litolojik kriterler,Maden aramada jeofiziksel tekniklerin kullanılması, Jeokimyasal arama yöntemleri: Ağır mineral prospeksiyonu, dere kumu örneklemesi, toprak ve bitki jeokimyasının uygulanması, temel değer, anomali ve anomali kontrastının belirlenmesi,Maden yataklarında değişim: Örnekleme, cevher kütlelerinin sınırlarının belirlenmesi,Ortalama kalınlık, ortalama tenör ve ortalama yoğunluk hesabı,Rezerv hesaplama yöntemleri: Jeolojik kesit yöntemi, poligon yöntemi, eş kalınlık yöntemi

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Seminer salonu


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Giriş, Tanım ve Prospeksiyon kavramı okuma Ders anlatım, sunu ve tartışma
2 Maden Yataklarının değerlendirmesindeki faktörler okuma Ders anlatım, sunu ve tartışma
3 Kıvrımlı yapılar ve cevherleşme ilişkileri okuma Ders anlatım, sunu ve tartışma
4 Cevherleşmenin yapısal jeoloji ile ilişkisi,Deformasyon elipsoidi ve bunun maden yataklarının oluşumu ve yönlenmesinde kullanılması; Kırıklı yapılarla cevherleşme ilişkileri Cevher öncesi ve cevher sonrası faylanma ve bunların maden yataklarındaki önemi okuma Ders anlatım, sunu , tartışma,ödev
5 Maden yataklarının aranması ,mineralojik kılavuz ve kontroller okuma Ders anlatım, sunu ve tartışma
6 Oksitli şapkalar ve oksidasyon ürünleri ve bunların maden aramasında kullanılması okuma Ders anlatım, sunu ve tartışma
7 Hidrotermal yataklarla ilişkili yan kayaç ayrışması ve maden aramalarında kullanımı okuma Ders anlatım, sunu ve tartışma
8 Ara Sınav sınava hazırlık Yazılı sınav
9 Stratigrafik ve litolojik kılavuz ve kontroller okuma Ders anlatım, sunu ve tartışma
10 Jeofiziksel prospeksiyon metodları: Gravite, manyetik ve elektrik yöntemler okuma Ders anlatım, sunu ve tartışma
11 Jeokimyasal prospeksiyon yöntemleri: Ağır mineral prospeksiyonu, dere kumu örneklemesi, toprak ve bitki jeokimyasının uygulanması, temel değer, anomali ve anomali kontrastının belirlenmesi okuma Ders anlatım, sunu, tartışma, uygulama, ödev
12 Maden yataklarında değişim, örnekleme, cevher kütlelerinin sınırlarının belirlenmesi okuma Ders anlatım, sunu, tartışma
13 Cevher yatağının sınırlaması ve etki alanı .Alan hesaplaması. okuma Ders anlatım, sunu, tartışma, uygulama, ödev
14 Rezerv hesaplama yöntemleri: Jeolojik kesit yöntemi, poligon yöntemi, eş kalınlık yöntemi ve uygulamalar okuma Ders anlatım, sunu ve tartışma
15 Rezerv hesaplama yöntemleri: Jeolojik kesit yöntemi, poligon yöntemi, eş kalınlık yöntemi ve uygulamalar okuma Ders anlatım, sunu ve tartışma
16/17 Final Sınavı sınava hazırlık Yazılı Sınav+Uygulama


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Gümüş, Altan. 1995; Maden Jeolojisi-Jeolojik prospeksiyon ve rezerv hesapları, İzmir
 Ayhan, A., 1991; Maden Jeolojisi-Arama ve etüd teknikleri, Konya
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 50
    Ödev/Proje/Diğer 4 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Jeoloji mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanır. 3
2 Jeoloji mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formülleştirme ve çözme becerisine sahip olur. 4
3 Jeoloji mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur. 5
4 Jeoloji mühendisliğinde proje hazırlayabilecek ve değerlendirebilecek beceriye sahip olur. 5
5 Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri gözetme ve bu değerleri başkalarına aktarma becerisi kazanır. 2
6 Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapabilir, araştırmalarının sonuçlarını yazılı ve/veya sözlü olarak sunabilir. 3
7 Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olacak, alanındaki yeni gelişmekte olan uygulamaları takip edecek ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanabilir. 4
8 Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetisine sahip olur. 5
9 Jeoloji mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde modern mühendislik, bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanır. 5
10 Jeoloji Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanma becerisine sahip olur. 4
11 Jeoloji mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini anlama, doğal kaynakları en verimli şekilde kullanmak için gerekli sorumluluk bilincini, mesleki ve etik sorumluluğunu taşır. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 4 7 28
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 4 8
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü: 152
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.08
Dersin AKTS Kredisi: 6