Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Önemli Mühendislik Projeleri İçin Jeolojik Yer Seçimi I

Dersin Kodu : JM-579

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. HASAN ÇETİN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Mühendislik projeleri için jeolojik yer seçimini yapabilme kabiliyeti kazanır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Önemli mühendislik projelerinin jeolojik yer seçimini etkileyen faktörlerini (Jeolojik, politik, sosyal vs.), Sedimanter, mağmatik ve volkanik kayaçların ve zeminlerin yer seçimine yönelik mühendislik özelliklerini, yer seçimi metodlarını öğretmek ve bir baraj yeri üzerinde uygulamayı öğretmek.

Dersin İçeriği : Jeolojik yer seçimi tanımı, tarihçesi, önemli mühendislik projeleri tanımı, önemi, özellikleri, yer seçimini etkileyen faktörler (Jeolojik, politik, sosyal vs.),sedimanter, metamorfik ve volkanik kayaçların yer seçimini etkileyen mühendislik özellikleri, yer seçimi metodları, overlay yöntemi,yer seçiminde kriter belirleme, puanlama, sıralama ve kompozit harita oluşturma, örnek uygulama; baraj yeri ve ek sanat yapıları yerlerinin seçimi

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Jeolojik yer seçimi tanımı, tarihçesi Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması Düz anlatım
2 Önemli mühendislik projeleri tanımı, önemi, özellikleri Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması Düz anlatım
3 Jeolojik yer seçimini etkileyen faktörler (Jeolojik, politik, sosyal vs.) Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması Düz anlatım
4 Sedimanter kayaçların yer seçimini etkileyen mühendislik özellikleri Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması Düz anlatım
5 Volkanik kayaçların yer seçimini etkileyen mühendislik özellikleri Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması Düz anlatım
6 Metamorfik kayaçların yer seçimini etkileyen mühendislik özellikleri Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması Düz anlatım
7 Yer seçimi metodları, Overlay yöntemi Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması Düz anlatım
8 Arasınav Sınav öncesi işlenen konulara çalışmak Yazılı Sınav
9 Yer seçiminde kriter belirleme, puanlama, sıralama ve kompozit harita oluşturma Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması Düz anlatım
10 Örnek uygulama; Baraj yeri seçimi Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve ilgili harita ve dökümanların fotokopiciden temini Düz anlatım
11 Bir baraja ait mühendislik yapıları, özellikleri ve lokasyonları Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve verilen örnek uygulama projesinin incelenmesi Düz anlatım ve kontrol
12 Gövde yeri seçimi Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve verilen uygulama projesinin haftalık ilerlemesinin yapılması Düz anlatım ve kontrol
13 Göl alanı uygunluğu Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve verilen uygulama projesinin haftalık ilerlemesinin yapılması Düz anlatım ve kontrol
14 Dolusavak yeri seçimi Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve verilen uygulama projesinin haftalık ilerlemesinin yapılması Düz anlatım ve kontrol
15 Memba ve mansap batardoları, derivasyon tünelleri yer seçimi Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve verilen uygulama projesinin haftalık ilerlemesinin yapılması ve nihai raporunun teslim edilmesi Düz anlatım, kontrol ve rapor toplama
16/17 Final Sınavı Sınav öncesinde işlenen konulara ve teslim edilen raporun çalışılması Yazılı Sınav/Proje/Sunum


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar   Golze, 1977, Handbook of Dam Engineering, Van Nostrand Reinhold Company, New York
 Williams and Massa, 1983. Siting of Major Facilities, McGraw-Hill Book Company, New York, p. 313
 Erguvanli, 1982, Mühendislik Jeolojisi, İTÜ Matbasi, s. 590.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Jeoloji mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanır. 5
2 Jeoloji mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formülleştirme ve çözme becerisine sahip olur. 5
3 Jeoloji mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur. 5
4 Jeoloji mühendisliğinde proje hazırlayabilecek ve değerlendirebilecek beceriye sahip olur. 5
5 Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri gözetme ve bu değerleri başkalarına aktarma becerisi kazanır. 4
6 Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapabilir, araştırmalarının sonuçlarını yazılı ve/veya sözlü olarak sunabilir. 4
7 Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olacak, alanındaki yeni gelişmekte olan uygulamaları takip edecek ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanabilir. 4
8 Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetisine sahip olur. 5
9 Jeoloji mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde modern mühendislik, bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanır. 4
10 Jeoloji Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanma becerisine sahip olur. 4
11 Jeoloji mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini anlama, doğal kaynakları en verimli şekilde kullanmak için gerekli sorumluluk bilincini, mesleki ve etik sorumluluğunu taşır. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 4 8
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 138
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.52
Dersin AKTS Kredisi: 6