|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Önemli Mühendislik Projeleri İçin Jeolojik Yer Seçimi I |
|
Dersin Kodu |
: |
JM-579 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HASAN ÇETİN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Mühendislik projeleri için jeolojik yer seçimini yapabilme kabiliyeti kazanır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Önemli mühendislik projelerinin jeolojik yer seçimini etkileyen faktörlerini (Jeolojik, politik, sosyal vs.), Sedimanter, mağmatik ve volkanik kayaçların ve zeminlerin yer seçimine yönelik mühendislik özelliklerini, yer seçimi metodlarını öğretmek ve bir baraj yeri üzerinde uygulamayı öğretmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Jeolojik yer seçimi tanımı, tarihçesi, önemli mühendislik projeleri tanımı, önemi, özellikleri, yer seçimini etkileyen faktörler (Jeolojik, politik, sosyal vs.),sedimanter, metamorfik ve volkanik kayaçların yer seçimini etkileyen mühendislik özellikleri, yer seçimi metodları, overlay yöntemi,yer seçiminde kriter belirleme, puanlama, sıralama ve kompozit harita oluşturma, örnek uygulama; baraj yeri ve ek sanat yapıları yerlerinin seçimi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Jeolojik yer seçimi tanımı, tarihçesi |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması |
Düz anlatım |
|
2 |
Önemli mühendislik projeleri tanımı, önemi, özellikleri |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması |
Düz anlatım |
|
3 |
Jeolojik yer seçimini etkileyen faktörler (Jeolojik, politik, sosyal vs.) |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması |
Düz anlatım |
|
4 |
Sedimanter kayaçların yer seçimini etkileyen mühendislik özellikleri |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması |
Düz anlatım |
|
5 |
Volkanik kayaçların yer seçimini etkileyen mühendislik özellikleri |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması |
Düz anlatım |
|
6 |
Metamorfik kayaçların yer seçimini etkileyen mühendislik özellikleri |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması |
Düz anlatım |
|
7 |
Yer seçimi metodları, Overlay yöntemi |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması |
Düz anlatım |
|
8 |
Arasınav |
Sınav öncesi işlenen konulara çalışmak |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Yer seçiminde kriter belirleme, puanlama, sıralama ve kompozit harita oluşturma |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması |
Düz anlatım |
|
10 |
Örnek uygulama; Baraj yeri seçimi |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve ilgili harita ve dökümanların fotokopiciden temini |
Düz anlatım |
|
11 |
Bir baraja ait mühendislik yapıları, özellikleri ve lokasyonları |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve verilen örnek uygulama projesinin incelenmesi |
Düz anlatım ve kontrol |
|
12 |
Gövde yeri seçimi |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve verilen uygulama projesinin haftalık ilerlemesinin yapılması |
Düz anlatım ve kontrol |
|
13 |
Göl alanı uygunluğu |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve verilen uygulama projesinin haftalık ilerlemesinin yapılması |
Düz anlatım ve kontrol |
|
14 |
Dolusavak yeri seçimi |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve verilen uygulama projesinin haftalık ilerlemesinin yapılması |
Düz anlatım ve kontrol |
|
15 |
Memba ve mansap batardoları, derivasyon tünelleri yer seçimi |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve verilen uygulama projesinin haftalık ilerlemesinin yapılması ve nihai raporunun teslim edilmesi |
Düz anlatım, kontrol ve rapor toplama |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Sınav öncesinde işlenen konulara ve teslim edilen raporun çalışılması |
Yazılı Sınav/Proje/Sunum |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Golze, 1977, Handbook of Dam Engineering, Van Nostrand Reinhold Company, New York
Williams and Massa, 1983. Siting of Major Facilities, McGraw-Hill Book Company, New York, p. 313
Erguvanli, 1982, Mühendislik Jeolojisi, İTÜ Matbasi, s. 590.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Jeoloji mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanır. |
5 |
|
2 |
Jeoloji mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formülleştirme ve çözme becerisine sahip olur. |
5 |
|
3 |
Jeoloji mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur. |
5 |
|
4 |
Jeoloji mühendisliğinde proje hazırlayabilecek ve değerlendirebilecek beceriye sahip olur. |
5 |
|
5 |
Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri gözetme ve bu değerleri başkalarına aktarma becerisi kazanır. |
4 |
|
6 |
Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapabilir, araştırmalarının sonuçlarını yazılı ve/veya sözlü olarak sunabilir. |
4 |
|
7 |
Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olacak, alanındaki yeni gelişmekte olan uygulamaları takip edecek ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanabilir. |
4 |
|
8 |
Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetisine sahip olur. |
5 |
|
9 |
Jeoloji mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde modern mühendislik, bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanır. |
4 |
|
10 |
Jeoloji Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanma becerisine sahip olur. |
4 |
|
11 |
Jeoloji mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini anlama, doğal kaynakları en verimli şekilde kullanmak için gerekli sorumluluk bilincini, mesleki ve etik sorumluluğunu taşır. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
4 |
8 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 138 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|