Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Tünel Jeolojisi

Dersin Kodu : JM-552

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. SEDAT TÜRKMEN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Tünel araştırma yöntemlerini öğrenir.
Jeolojik ve jeoteknik parametrelerini kavrar.
Kaya kütle sınıflamalarıni anlar.
Kazı ve destekleme yöntemlerini öğrenir.
Tünel inşaatlarında karşılaşılan sorunları saptamayı ve çözmeyi öğrenir.
Harita/ kesit ve Raporlama yapar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Tünelerde yapılan jeolojik ve jeoteknik araştırma yöntemlerini öğretmek, metodoloji, kazı ve destekleme yöntemlerini belirlemek ve sorunları saptayabilmek.

Dersin İçeriği : Tünel güzergahı seçimi ve yapılan araştırmalar; ön inceleme, fizibilite, tünel zemin şartları, yüzey ve yeraltı araştırmaları, arazi ve laboratuvar deneyleri, rapor yazımı. Tünel kaya sınıflamaları ve destek sistemleri. Tünel açımı sırasında karşılaşılan jeolojik sorunlar; tabakalanma ve kıvrımların etkileri, yamaçlara yakın ve faylı zonlarda açılan tünellerde karşılaşılan sorunlar, tünellerde sıcaklık, jeotermal gradyan ve gazlar gibi konularda teorik ve uygulamalı yöntemler ve temel bilgi edinme.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tünel kavramı ve tünel çeşitleri Konu ile ilgili kitap, makale ve araştırmalar gözden geçirilecek Örnek projeler incelenecek Ders Anlatım, sunu, Tartışma
2 Tünel güzergahı seçimi Konu ile ilgili kitap, makale ve araştırmalar gözden geçirilecek Örnek projeler incelenecek Ders Anlatım, sunu, Tartışma
3 Tünel güzergahında yapılan mühendislik jeolojisi çalışmaları Konu ile ilgili kitap, makale ve araştırmalar gözden geçirilecek Örnek Projeler İncelenecek Ders Anlatım, sunu, Tartışma
4 Tünel zemin koşullarının belirlenmesi ve araştırma teknikleri Konu ile ilgili kitap, makale ve araştırmalar gözden geçirilecek Örnek Projeler İncelenecek Ders Anlatım, sunu, Tartışma
5 Süreksizlik araştırmaları Konu ile ilgili kitap, makale ve araştırmalar gözden geçirilecek Ders Anlatım, sunu, Tartışma
6 Laboratuvar çalışmaları Konu ile ilgili kitap, makale ve araştırmalar gözden geçirilecek Ders Anlatım, sunu, Tartışma
7 Kaya kütle sınıflamaları Konu ile ilgili kitap, makale ve araştırmalar gözden geçirilecek Ders Anlatım, sunu, Tartışma
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Yazılı Sınav
9 Kaya kütle sınıflamalarının karşılaştırılması Konu ile ilgili kitap, makale ve araştırmalar gözden geçirilecek Ders Anlatım, sunu, Tartışma
10 Destekleme önlemleri Konu ile ilgili kitap, makale ve araştırmalar gözden geçirilecek Ders Anlatım, sunu, Tartışma
11 Tünel açımına etki eden faktörler Konu ile ilgili kitap, makale ve araştırmalar gözden geçirilecek Örnek Projeler İncelenecek Ders Anlatım, sunu, Tartışma
12 Tünelde karşılaşılan sorunlar Konu ile ilgili kitap, makale ve araştırmalar gözden geçirilecek Örnek Projeler İncelenecek Ders Anlatım, sunu, Tartışma
13 Fay zonları Konu ile ilgili kitap, makale ve araştırmalar gözden geçirilecek Örnek Projeler İncelenecek Ders Anlatım,sunu, Tartışma
14 Su ve gaz problemleri Konu ile ilgili kitap, makale ve araştırmalar gözden geçirilecek Örnek Projeler İncelenecek Ders Anlatım, sunu, Tartışma
15 Su ve gaz problemleri Konu ile ilgili kitap, makale ve araştırmalar gözden geçirilecek Örnek Projeler İncelenecek Ders Anlatım, sunu, Tartışma
16/17 Final sınavı Sınava Hazırlık Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  DSİ Seminer notları ve kitapları,
 Konu ile ilgili Makaleler.
 Sedat TÜRKMENİN Ders notları
 Tünelcilik Semineri EİE Yayın No: 84 -20 1984. Ankara.
 Engineering Rock Mass Classification. Z.T. Bieniawski. John Wiley and Sons. Newyork.
 Tunnelling Design, Stability and Construction. Barry N. Whittaker and Russell C. FrithThe Institution of Mining and Metallurgy England. 1990.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 4 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Jeoloji mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanır. 4
2 Jeoloji mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formülleştirme ve çözme becerisine sahip olur. 5
3 Jeoloji mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur. 4
4 Jeoloji mühendisliğinde proje hazırlayabilecek ve değerlendirebilecek beceriye sahip olur. 5
5 Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri gözetme ve bu değerleri başkalarına aktarma becerisi kazanır. 5
6 Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapabilir, araştırmalarının sonuçlarını yazılı ve/veya sözlü olarak sunabilir. 5
7 Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olacak, alanındaki yeni gelişmekte olan uygulamaları takip edecek ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanabilir. 4
8 Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetisine sahip olur. 4
9 Jeoloji mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde modern mühendislik, bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanır. 5
10 Jeoloji Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanma becerisine sahip olur. 5
11 Jeoloji mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini anlama, doğal kaynakları en verimli şekilde kullanmak için gerekli sorumluluk bilincini, mesleki ve etik sorumluluğunu taşır. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 5 10 50
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 4 5 20
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 146
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.84
Dersin AKTS Kredisi: 6