|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Kuantum Mekaniği |
|
Dersin Kodu |
: |
FZ 411 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. AYSUN AKYÜZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Kuantum mekaniğinin postülalarını kavrar kuantum mekaniğinde ölçme olayının farkını anlar, Schroedinger denkleminin çözümünü farklı koordinat sistemlerinde yapmak ve sonuçları yorumlamak
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Kuantum mekaniğinin temel kavramlarını ve basit uygulamalarını vermek |
|
Dersin İçeriği |
: |
Klasik fiziğin yetersizlikleri ve bu konulara getirilen yeni bakış açıları, kuvantum mekaniğinin temel kavramları, kuvantum mekaniğinin matematiksel temelleri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat Fakültesi derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dalga-parçacık ikilemi, dalga paketi |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
2 |
Fourier serisi ve integrali, belirsizlik ilkesi |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
3 |
Operatör kavramı, Schrödinger denklemi, dalga fonksiyonunun olasılık yorumu |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
4 |
Beklenen değerler, momentum uzayı, zamandan bağımsız Schrödinger denklemi |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
5 |
Serbest parçacık-düzlem dalga çözümü, basamak potansiyeli |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
6 |
Potansiyel engeli, tünel olayı |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
7 |
Tekrar ve uygulama |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
8 |
Ara sınav |
Ara sınav |
Ara sınav |
|
9 |
Sonsuz kuyu, kare kuyu, harmonik salınıcı |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
10 |
Dalga fonksiyonu uzayı, lineer operatörlerin matris temsili |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
11 |
Süperpozisyon ilkesi, sıra değiştiren operatörler ve ölçme |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
12 |
Kuantum mekaniğinin postülaları |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
13 |
Dirac bra-ket notasyonu, |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
14 |
parite ve izdüşüm operatörleri |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
15 |
Tekrar ve uygulama |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Final Sınavı |
Final Sınavı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Kuantum Mekaniğine Giriş; Karaoğlu, Bekir (2008). Seçkin Yayınevi, Ankara
Kuantum Mekaniği 1; Dereli, Tekin; Verçin, Abdullah (1998) ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık, İstanbul
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
90 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
14 |
10 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. |
1 |
|
2 |
Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular. |
2 |
|
3 |
Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. |
4 |
|
4 |
Fizik Alanında deneyleri tasarlar. |
4 |
|
5 |
Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. |
5 |
|
6 |
Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
4 |
|
7 |
Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. |
5 |
|
8 |
Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular. |
5 |
|
9 |
Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. |
5 |
|
10 |
Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır. |
5 |
|
11 |
Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
5 |
|
12 |
Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. |
5 |
|
13 |
Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır. |
4 |
|
14 |
Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. |
4 |
|
15 |
Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. |
4 |
|
16 |
Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. |
4 |
|
17 |
Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır. |
4 |
|
18 |
Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
14 |
4 |
56 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 144 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|