|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Dünya Siyaseti ve Küreselleşme |
|
Dersin Kodu |
: |
UİY 715 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MARELLA BODUR ÜN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Küreselleşme kavramını ve kuramlarını tartışır. Küreselleşmenin sebebi olan süreçleri açıklar ve uluslararası ilişkilerdeki etkisini analiz eder. Uluslararası sorunları küreselleşme çerçevesinde analiz eder. Küreselleşmenin ulus-devletin yapısını nasıl etkilediğini inceler. Küreselleşme ve kimlik politikaları konusunu tartışır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu ders küreselleşme ve devletle ilgili güncel tartışmalara genel bir bakış sağlama amaçlıdır. Ana konusu, küreselleşen dünyada devlet, toplum ve birey arasındaki değişen ilişkilerdir. İşlenen konular arasında devlet, milliyetçilik, politik kimlik, yurttaşlık ve demokrasi vardır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste küreselleşmenin ne olduğu, nasıl tanımlandığı, küreselleşmeyi oluşturan süreçler ve küreselleşmeyi açıklamaya ve anlamlandırmaya çalışan temel kuramlar incelenecektir. Derste ayrıca küreselleşmenin ulus-devletin yapısını tehdit eden unsurları ve bu gelişmenin uluslararası ilişkilere yansıyışı, küreselleşme karşıtı toplumsal hareketler, küresel terörizm ve küresel eşitsizlikler gibi uluslararası arenadaki güncel sorunlar da ele alınacaktır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Derse Giriş |
David Held ve Anthony McGrew, “Giriş: Büyük Küreselleşme Tartışması”, Held ve McGrew (der.), Küresel Dönüşümler. Ankara: Phoenix, 2008, shf. 7-69. |
Ders anlatma, tartisma |
|
2 |
Küreselleşme Nedir?: Ana Kavramlar ve Sorunlar |
D. Held, A. McGrew, D. Goldblatt, D. and J. Perraton, “Küreselleşmeyi Yeniden Düşünmek”, David Held ve Anthony McGrew (der.). Küresel Dönüşümler. Ankara: Phoenix, 2008, shf. 88-96.
Anthony Giddens, “Modernliğin Küreselleşmesi”, David Held ve Anthony McGrew (der.). Küresel Dönüşümler. Ankara: Phoenix, 2008, shf. 81-87. |
Ders anlatma, tartisma |
|
3 |
Küreselleşme Kuramları |
D. Held, A. McGrew, D. Goldblatt, D. and J. Perraton, “Küreselleşmeyi Yeniden Düşünmek”, Held ve McGrew (der.). Küresel Dönüşümler, 2008, shf. 88-96.
Stanley Hoffman, “Küreselleşmelerin Çarpışması”, David Held ve Anthony McGrew (der.). Küresel Dönüşümler. Ankara: Phoenix, 2008, shf. 133-139.
|
Ders anlatma, tartisma |
|
4 |
Küreselleşme ve Devlet I: Küreselleşme Sürecinde Ulus-Devletin Dönüşümü |
Susan Strange, “Devletlerin Azalan Otoritesi”, David Held ve Anthony McGrew (der.). Küresel Dönüşümler. Ankara: Phoenix, 2008, shf. 155-163.
Michael Mann, “Küreselleşme Ulus-Devletin Yükselişine Son mu Verdi?”, Held ve McGrew (der.). Küresel Dönüşümler. Ankara: Phoenix, 2008, shf. 164-177. |
Ders anlatma, tartisma |
|
5 |
Küreselleşme ve Devlet II |
Anthony Payne, “Küreselleşme ve Bölgeselci Yönetişim Tarzları” Held ve McGrew (der.). Küresel Dönüşümler. Ankara: Phoenix, 2008, shf. 257-268.
James Rosenau, “Yeni Bir Küresel Düzende Yönetişim”, David Held ve Anthony McGrew (der.). Küresel Dönüşümler. Ankara: Phoenix, 2008, shf. 269-281. |
Ders anlatma, tartisma |
|
6 |
Küreselleşen Dünyada Sorunlar I: Küreselleşme, Kültür ve Kimlik |
John Tomlinson, “Küreselleşme ve Kültürel Kimlik”, David Held ve Anthony McGrew (der.). Küresel Dönüşümler. Ankara: Phoenix, 2008, shf. 320-329.
Anthony D. Smith, “Küresel bir Kültüre Doğru mu?”, David Held ve Anthony McGrew (der.). Küresel Dönüşümler. Ankara: Phoenix, 2008, shf. 330-339.
Samuel Huntington, “Medeniyetler Çatışması mı?”, Doğu Batı, Mayıs-Haziran-Temmuz 2007. |
Ders anlatma, tartisma |
|
7 |
Küreselleşen Dünyada Sorunlar II: Küresel Eşitsizlikler |
1999 BM Kalkınma Raporu, “Küresel eşitsizlik biçimleri”, Held ve McGrew (der.). Küresel Dönüşümler. Ankara: Phoenix, 2008, shf. 502-509.
Manuel Castells, “Dördüncü Dünya’nın Yükselişi”, David Held ve Anthony McGrew (der.). Küresel Dönüşümler. Ankara: Phoenix, 2008, shf.510-520.
Joseph Stiglitz, “Küresel Kurumların Vaatleri”, David Held ve Anthony McGrew (der.). Küresel Dönüşümler. Ankara: Phoenix, 2008, shf. 566-570. |
Ders anlatma, tartisma |
|
8 |
Ara sinav |
Sinava hazirlik |
- |
|
9 |
Küreselleşen Dünyada Sorunlar III: Küreselleşme, Sivil Toplum, Toplumsal Hareketler ve Demokrasi |
Richard Falk, Yırtıcı Küreselleşme, shf.171-182.
Mary Kaldor, “Küresel Sivil Toplum”, David Held ve Anthony McGrew (der.). Küresel Dönüşümler. Ankara: Phoenix, 2008, shf. 663-667.
Robert Dahl, “Uluslararası Örgütler Demokratik Olabilir mi?”, Held ve McGrew (der.). Küresel Dönüşümler. Ankara: Phoenix, 2008, shf. 628-642. |
Ders anlatma, tartisma |
|
10 |
Sunumlar |
Sunum hazirlama |
Tartisma, sunum |
|
11 |
Sunumlar |
Sunum hazirlama |
Tartisma, sunum |
|
12 |
Sunumlar |
Sunum hazirlama |
Tartisma, sunum |
|
13 |
Sunumlar |
Sunum hazirlama |
Tartisma, sunum |
|
14 |
Sunumlar |
Sunum hazirlama |
Tartisma, sunum |
|
15 |
Sunumlar |
Sunum hazirlama |
Tartisma, sunum |
|
16/17 |
Final sinavi |
Sinava hazirlik |
- |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
David Held ve Anthony McGrew (der.). Küresel Dönüşümler. Ankara: Phoenix, 2008.
Anthony Giddens. Elimizden Kaçıp Giden Dünya: Küreselleşme Hayatımızı Nasıl Yeniden Şekillendiriyor?, İstanbul: Alfa, 2000.
Manuel Castells. Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum, Kültür. II. Cilt. Kimliğin Gücü, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2008.
G. Arrighi, T. Hopkins, I. Wallerstein. Sistem Karşıtı Hareketler. İstanbul: Metis, 1995.
Richard Falk. Yırtıcı Küreselleşme. İstanbul: Küre, 2002.
Doğu Batı dergisinin Şubat-Mart-Nisan 2002 (“Küreselleşme”) ve Mayıs-Haziran-Temmuz 2007 (“Medeniyetler Çatışması”) sayıları.
Richard Falk. Dünya Düzeni Nereye?: Amerikan Emperyal Jeopolitikası. İstanbul: Metis.
Fuat Keyman, Ali Yaşar Sarıbay (der.). Global/Yerel Ekseninde Türkiye, İst: Alfa, 2000.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. |
5 |
|
2 |
Sosyal bilimler alanındaki etkileşimi disiplinlerarası bağlamda analiz eder. |
5 |
|
3 |
Uluslararası ve ulusal boyutta farklı içerikli sosyal alanları takip etme, yorumlama ve sorun çözme odaklı teknikleri uygulama becerisi elde eder. |
5 |
|
4 |
Sosyal bilimler alanı uygulamaları için ihtiyaç duyulan modellemeler için veri toplar, elde edilen verileri yorumlar ve analiz eder. |
1 |
|
5 |
Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. |
5 |
|
6 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini geliştirebilir. |
4 |
|
7 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular. |
4 |
|
8 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. |
5 |
|
9 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinleri içersindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur.
|
5 |
|
10 |
Toplanan verileri sosyal olguları açıklamak için kullanır. |
2 |
|
11 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. |
4 |
|
12 |
Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanma, elde ettiği bilgileri sentezleme ve etkin biçimde sunma yetisi kazanır. |
5 |
|
13 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerinde kullanılan metodolojilerin içerisinde uluslararası ve ulusal sorunları saptama, bu sorunlar karşısında uygun çözümleme tekniklerini seçme ve uygun ampirik çalışmaları uygulamaya koyar. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
20 |
40 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 127 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.08 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|