|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Küreselleşme ve Toplumsal Hareketler |
|
Dersin Kodu |
: |
UİY 706 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MARELLA BODUR ÜN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Küreselleşmenin sebebi olan süreçleri açıklar ve uluslararası ilişkilerdeki etkisini analiz eder. Küreselleşmenin ulus-devletin yapısını nasıl etkilediğini inceler. Uluslararası sorunları küreselleşme çerçevesinde analiz eder.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu derste küreselleşmeyi oluşturan süreçleri açıklama ve anlamlandırmada kullanılan temel kavramlardan olan toplumsal hareketler kavramı incelenecektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Derste, 1) değişik entelektüel gelenekler ve toplumsal hareket (TH) teorileri çerçevesinde toplumsal hareketlerin doğası ve içeriği, 2) toplumsal hareketler literatürünün U.İ. teorilerine yansıyışı, 3) yerel, ulusal ve küresel THlerin, uluslararası sivil toplum örgütleri ile yoğunlaşan ilişkileri ve bunların günümüzde yaşanan ekonomik, siyasi, kültürel ve toplumsal değişim ve dönüşümlere etkileri 4) küreselleşme karşıtı THler incelenecektir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Derse Giriş: Küreselleşme nedir? Toplumsal hareket nedir?: Ana Kavramlar ve Sorunlar |
• Kenan Çayır, “Toplumsal Sahnenin Yeni Aktörleri: Yeni Sosyal Hareketler”, Kenan Çayır (haz.), Yeni Sosyal Hareketler: Teorik Açılımlar, shf.16-33.
• Doğan Çetinkaya, “Tarih ve Kuram Arasında Toplumsal Hareketler”, Doğan Çetinkaya (der.), Toplumsal Hareketler: Tarih, Teori ve Deneyim, shf. 15-61.
• David Meyer, “Protest and Political Process” in Kate Nash and Alan Scott (eds), The Blackwell Companion to Political Sociology, Blackwell Publishing, 2004. |
Ders anlatma, tartisma |
|
2 |
Derse Giriş: Toplumsal hareket nedir?: Ana Kavramlar ve Sorunlar |
• Kenan Çayır, “Toplumsal Sahnenin Yeni Aktörleri: Yeni Sosyal Hareketler”, Kenan Çayır (haz.), Yeni Sosyal Hareketler: Teorik Açılımlar, shf.16-33.
• Doğan Çetinkaya, “Tarih ve Kuram Arasında Toplumsal Hareketler”, Doğan Çetinkaya (der.), Toplumsal Hareketler: Tarih, Teori ve Deneyim, shf. 15-61.
• David Meyer, “Protest and Political Process” in Kate Nash and Alan Scott (eds), The Blackwell Companion to Political Sociology, Blackwell Publishing, 2004. |
Ders anlatma, tartisma |
|
3 |
Kaynak mobilizasyonu teorisi |
• J.D. McCarthy and M.N. Zald. 1977. “Resource Mobilization and Social Movements: A Partial Theory”, American Journal of Sociology 82, 6 (1977): 1212-1241.
• Craig Jenkins, “Resource Mobilization Theory and the Study of Social Movements”, Annual Review of Sociology 9 (1983): 527-553. |
Ders anlatma, tartisma |
|
4 |
Siyasi fırsat yapıları ve çerçeveler |
• Sidney Tarrow, “Introduction” and “Chapter 1: Collective Action and Social Movements”, Power in Movement: Social Movements, Collective and Politics. New York and Cambridge: Cambridge University Press, 1994, pp.1-27.
• H.P. Kitschelt, “Political Opportunity Structures and Political Protest: Anti-Nuclear Movements in Four Democracies”, British Journal of Political Science 16 (1986): 57-85. |
Ders anlatma, tartisma |
|
5 |
Yeni Toplumsal Hareketler |
• Alberto Melucci, “Çağdaş Hareketlerin Sembolik Meydan Okuması”, Kenan Çayır (haz.), Yeni Sosyal Hareketler: Teorik Açılımlar, shf.81-107.
• Alain Touraine, “An Introduction to the Study of Social Movements”, Social Research 52, 4 (1985): 749-787.
• Alberto Melucci, “A Strange Kind of Newness: What’s ‘New’ in New Social Movements?” in E. Larana, H. Johnston and J. Gusfield (eds.) New Social Movements: from Ideology to Identity. Philadelphia: Temple University Press, 1994. |
Ders anlatma, tartisma |
|
6 |
Yeni Toplumsal Hareketler ve Kimlik Siyaseti |
• Jean Cohen, “Strateji ya da Kimlik: Yeni Teorik Paradigmalar ve Sosyal Hareketler”, Kenan Çayır (haz.), Yeni Sosyal Hareketler: Teorik Açılımlar, shf.109-129.
• Hank Johnston, Enrique Larana ve J. Gusfrield, “Kimlikler, Şikayetler ve Yeni Sosyal Hareketler”, K.Çayır (haz.), Yeni Sosyal Hareketler: Teorik Açılımlar, shf.131-161.
• Francesca Polletta and James Jasper, “Collective Identity and Social Movements”, Annual Review of Sociology, 27 (2001): 283-305. |
Ders anlatma, tartisma |
|
7 |
Küreselleşme, Toplumsal Hareketler, Küresel Yönetişim ve Demokrasi |
• Manuel Castells, “Dünyanın Öbür Yüzü: Yeni Küresel Düzene Karşı Toplumsal Hareketler”, Kimliğin Gücü, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2008, shf. 97-216.
• Margaret Keck & Kathryn Sikkink, “Transnational advocacy networks in international and regional politics”, International Social Science Journal 51 (1999), 159. |
Ders anlatma, tartisma |
|
8 |
Küreselleşme, Toplumsal Hareketler, Küresel Yönetişim ve Demokrasi |
• Sidney Tarrow, “Köklü Kozmopolitler ve Ulusötesi Aktivistler”, Doğan Çetinkaya (der.), Toplumsal Hareketler: Tarih, Teori ve Deneyim, shf. 113-141/Sidney Tarrow, The New Transnational Activism, New York: Cambridge UP, 2005, pp.1-56.
• Margaret Keck & Kathryn Sikkink, “Transnational advocacy networks in international and regional politics”, International Social Science Journal 51 (1999), 159. |
Ders anlatma, tartisma |
|
9 |
Kitap Sunumları |
kitap analizi |
Ogrenci sunumlari |
|
10 |
Kitap Sunumları |
kitap analizi |
Ogrenci sunumlari |
|
11 |
Kitap Sunumları |
kitap analizi |
Ogrenci sunumlari |
|
12 |
Kitap Sunumları |
kitap analizi |
Ogrenci sunumlari |
|
13 |
Kitap Sunumları |
kitap analizi |
Ogrenci sunumlari |
|
14 |
Kitap Sunumları |
kitap analizi |
Ogrenci sunumlari |
|
15 |
Kitap Sunumları |
kitap analizi |
Ogrenci sunumlari |
|
16/17 |
Kitap Sunumları |
kitap analizi |
Ogrenci sunumlari |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Manuel Castells. 1997. The Power of Identity. Vol. 2, The Information Age: Economy, Society and Culture. Oxford: Blackwell.
Donatella Della Porta et.al. 2006. Globalization from Below: Transnational Activists and Protest Networks. London: University of Minnesota Press.
M. Keck and K. Sikkink. 1998. Activists Beyond Borders: Advocacy Networks in International Politics. Ithaca, NY: Cornell University Press.
E. Larana, H. Johnston and J. Gusfield (eds.) New Social Movements: from Ideology to Identity. Philadelphia: Temple University Press, 1994.
Alberto Melucci. 1996. Challenging Codes: Collective Action in the Information Age, Cambridge: Cambridge University Press.
Jackie Smith. 2008. Social Movements for Global Democracy. Baltimore:The Johns Hopkins UP.
Sidney Tarrow. 2005. The New Transnational Activism. New York: Cambridge University Press.
G. Arrighi, T. Hopkins, I. Wallerstein. Sistem Karşıtı Hareketler. İstanbul: Metis, 1995.
Manuel Castells, Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum, Kültür. II. Cilt. Kimliğin Gücü, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2008.
Kenan Çayır (haz.), Yeni Sosyal Hareketler: Teorik Açılımlar, İstanbul: Kaknüs Yay, 1999.
Y. Doğan Çetinkaya (der.), Toplumsal Hareketler: Tarih, Teori ve Deneyim, İst.: İletişim, 2008.
Richard Falk. Yırtıcı Küreselleşme. İstanbul: Küre, 2002.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
100 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. |
5 |
|
2 |
Sosyal bilimler alanındaki etkileşimi disiplinlerarası bağlamda analiz eder. |
4 |
|
3 |
Uluslararası ve ulusal boyutta farklı içerikli sosyal alanları takip etme, yorumlama ve sorun çözme odaklı teknikleri uygulama becerisi elde eder. |
4 |
|
4 |
Sosyal bilimler alanı uygulamaları için ihtiyaç duyulan modellemeler için veri toplar, elde edilen verileri yorumlar ve analiz eder. |
4 |
|
5 |
Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. |
5 |
|
6 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini geliştirebilir. |
5 |
|
7 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular. |
4 |
|
8 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. |
5 |
|
9 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinleri içersindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur.
|
5 |
|
10 |
Toplanan verileri sosyal olguları açıklamak için kullanır. |
4 |
|
11 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. |
5 |
|
12 |
Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanma, elde ettiği bilgileri sentezleme ve etkin biçimde sunma yetisi kazanır. |
5 |
|
13 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerinde kullanılan metodolojilerin içerisinde uluslararası ve ulusal sorunları saptama, bu sorunlar karşısında uygun çözümleme tekniklerini seçme ve uygun ampirik çalışmaları uygulamaya koyar. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
20 |
40 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
0 |
0 |
0 |
|
Toplam İş Yükü: | 124 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|