|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (Metodoloji) |
|
Dersin Kodu |
: |
UİY 703 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
7 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HARUN ARIKAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Sosyal Bilimlerde araştırma yöntemleri ile ilgili kavramsal tartışmaları ele alır. Sosyal Bilimler alanındaki araştırmalarda metod ve teorik çerçeve oluşturulması konusunda bilgi edinir. Sosyal Bilimler alanında nitel ve nicel yöntemleri ele alır. Sosyal Bilimler alanında araştırma sorularının ortaya konulması ve uygun metodolojik ve kavramsal çerçevenin oluşturulması becerisini geliştirir. Sosyal Bilimler alanıyla ilgili literatüre eleştirel bakabilme becerisi edinir ve sosyal bilimler olgularını sistemsel bir şekilde ortaya koyar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı yüksek lisans düzeyinde, sosyal bilimlerde nicel ve nitel metodolojik araçları kullanabilme ve kuramsal bir perspektiften sosyal bilimler konularını analiz edebilme becerisini kazandırmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu ders, sosyal bilimlerde nicel ve nitel yöntemleri öğrencilere tanıtır. Ayrıca bu ders, öğrencilere bilimsel bir perspektiften teorik ve uygulamalı bilgi birikimi kazandırır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İ.İ.B.F. DERSLİKLERİ |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sosyal Bilimlerde Literatür Çalışmaları |
Kaynak okuma |
Ders anlatma ve tartışma |
|
2 |
Sosyal Bilimlerde Kavramsal Tartışmalar |
Kaynak okuma |
Ders anlatma ve tartışma |
|
3 |
Sosyal Bilimlerde Kuramsal Tartışmalar |
Kaynak okuma |
Ders anlatma ve tartışma |
|
4 |
Sosyal Bilimlerde Metodolojik Tartışmalar |
Kaynak okuma, odev hazirlama |
Ders anlatma ve tartışma |
|
5 |
Sosyal Bilimlerde Nicel Yöntemler I |
Kaynak okuma |
Ders anlatma ve tartışma |
|
6 |
Sosyal Bilimlerde Nicel Yöntemler II |
Kaynak okuma |
Ders anlatma ve tartışma |
|
7 |
Sosyal Bilimlerde Nicel Yöntemler III |
Kaynak okuma |
Ders anlatma ve tartışma |
|
8 |
Ara Sınav |
Sinava hazirlik |
- |
|
9 |
Sosyal Bilimlerde Nitel Yöntemler I |
Kaynak okuma |
Ders anlatma ve tartışma |
|
10 |
Sosyal Bilimlerde Nitel Yöntemler II |
Kaynak okuma, odev hazirlama |
Ders anlatma ve tartışma |
|
11 |
Sosyal Bilimlerde Nitel Yöntemler III |
Kaynak okuma |
Ders anlatma ve tartışma |
|
12 |
Sosyal Bilimlerde Söylem Analizi I |
Kaynak okuma |
Ders anlatma ve tartışma |
|
13 |
Sosyal Bilimlerde Söylem Analizi II |
Kaynak okuma |
Ders anlatma ve tartışma |
|
14 |
Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi I |
Kaynak okuma, odev hazirlama |
Ders anlatma ve tartışma |
|
15 |
Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi II |
Kaynak okuma |
Ders anlatma ve tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Sinava hazirlik |
- |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Keith F. Punch, Sosyal Araştırmalara Giriş (Nicel ve Nitel yaklaşımlar), Siyasal Kitabevi, 2. Baskı, 2011.
Kaan BÖKE (ed.), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Alfa Yayınları, 2012.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. |
4 |
|
2 |
Sosyal bilimler alanındaki etkileşimi disiplinlerarası bağlamda analiz eder. |
2 |
|
3 |
Uluslararası ve ulusal boyutta farklı içerikli sosyal alanları takip etme, yorumlama ve sorun çözme odaklı teknikleri uygulama becerisi elde eder. |
0 |
|
4 |
Sosyal bilimler alanı uygulamaları için ihtiyaç duyulan modellemeler için veri toplar, elde edilen verileri yorumlar ve analiz eder. |
3 |
|
5 |
Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. |
5 |
|
6 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini geliştirebilir. |
4 |
|
7 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular. |
5 |
|
8 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. |
5 |
|
9 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinleri içersindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur.
|
1 |
|
10 |
Toplanan verileri sosyal olguları açıklamak için kullanır. |
4 |
|
11 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. |
5 |
|
12 |
Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanma, elde ettiği bilgileri sentezleme ve etkin biçimde sunma yetisi kazanır. |
5 |
|
13 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerinde kullanılan metodolojilerin içerisinde uluslararası ve ulusal sorunları saptama, bu sorunlar karşısında uygun çözümleme tekniklerini seçme ve uygun ampirik çalışmaları uygulamaya koyar. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
25 |
75 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 163 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 7 |
|
|
|