|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Türk Dış Politikası |
|
Dersin Kodu |
: |
UİY 702 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
7 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HARUN ARIKAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Türk Dış Politikasının tarihsel ve kurumsal gelişimini eleştirel bir bakış açısıyla açıklar. Türk Dış Politikasındaki değişimleri uluslararası ve bölgesel konjonktürel gelişmeler ışığında analiz etme becerisi geliştirir. Türkiye´nin uluslararası ve bölgesel sistem içerisindeki aktörlerle ilişkilerini açıklayabilme becerisi kazandırılır. Öğrenciye dış politika yapım süreci ile ilgili teorik ve uygulamalı bilgi birikimi kazandırır. Öğrencilerin Soğuk Savaş sonrası uluslararası ve bölgesel sistemdeki değişimleri kavrayabilme becerisini arttırır. Öğrencilere Türkiye´nin uluslararası ve bölgesel örgütlerdeki rolünü analiz edebilme becerisi kazandırır. Öğrencilerin uluslararası ve bölgesel sorunlar karşısında eleştirel ve özgün analiz yeteneklerini geliştirir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı çağdaş ve bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak Cumhuriyet´in kuruluşundan günümüze kadar Türk Dış Politikasının temel ilkelerini ve Türk Dış Politikasındaki değişimleri analiz etmektir. Bu bağlamda, dersin ana amaçlarından birisi öğrencilere Türk Dış Politikası ile ilgili teorik ve uygulamalı bilgi birikimini kazandırmaktır.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu ders, öğrencilere, Cumhuriyet´in kuruluşundan günümüze Türk dış politikasının temel prensiplerini ve dinamiklerini tanıtır. Ayrıca, Kıbrıs, AB ve Türkiye-Yunanistan arasındaki ikili sorunlar gibi Türkiye´nin temel dış politika konularının bir analizini sunar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İ.İ.B.F. Dekanlık Binası |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Türk Dış Politikasının Kuramsal Çerçevesi ve Uygulanması |
Yok |
Düz anlatım ve tartışma |
|
2 |
Türk Dış Politikası: 1923-1945 |
Kaynak okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
3 |
Türk Dış Politikası: 1945-1990 |
Kaynak okuma, sunum hazırlama |
Düz anlatım, tartışma ve sunum |
|
4 |
Türk Dış Politikası: 1990-2010 |
Kaynak okuma, sunum hazırlama |
Düz anlatım, tartışma ve sunum |
|
5 |
Soğuk Savaş Dönemi Türkiye- ABD İlişkileri |
Kaynak okuma, sunum hazırlama |
Düz anlatım, tartışma ve sunum |
|
6 |
Soğuk Savaş Dönemi Türkiye- AB İlişkileri |
Kaynak okuma, sunum hazırlama |
Düz anlatım, tartışma ve sunum |
|
7 |
Soğuk Savaş Dönemi Türkiye- Nato İlişkileri |
Kaynak okuma, sunum hazırlama |
Düz anlatım, tartışma ve sunum |
|
8 |
Ara Sınav |
Sinava hazirlik |
- |
|
9 |
Soğuk Savaş Dönemi Türkiye- Rusya İlişkileri |
Kaynak okuma, sunum hazırlama |
Düz anlatım, tartışma ve sunum |
|
10 |
Soğuk Soğuk Dönemi Türkiye- Yunanistan İlişkileri |
Kaynak okuma, sunum hazırlama |
Düz anlatım, tartışma ve sunum |
|
11 |
Soğuk Savaş Dönemi Türkiye- Kafkasya ve Orta Asya |
Kaynak okuma, sunum hazırlama |
Düz anlatım, tartışma ve sunum |
|
12 |
Soğuk Savaş Döenmi Türkiye- Ortadoğu |
Kaynak okuma, sunum hazırlama |
Düz anlatım, tartışma ve sunum |
|
13 |
Soğuk Savaş Dönemi Türkiye- Balkanlar |
Kaynak okuma, sunum hazırlama |
Düz anlatım, tartışma ve sunum |
|
14 |
Genel Değerlendirme |
Yok |
Tartışma |
|
15 |
Genel Değerlendirme |
Yok |
Tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Sinava hazirlik |
- |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Faruk Sönmezoğlu (Der.), Türk Dış Politikasının Analizi, 3. Baskı, İstanbul: Der Yayınları 2004.
Faruk Sönmezoğlu, II. Dünya Savaşından Günümüze Türk Dış Politikası, İstanbul: Der Yayınları. .
Baskın Oran (ed.), Türk Dış Politikası: Kurtuluş Savaşından Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar, Cilt I (1919-1980), İstanbul: İletişim Yayınları, 2001.
Baskın Oran (ed.), Türk Dış Politikası: Kurtuluş Savaşından Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar, Cİlt II (1980-2001), İstanbul: İletişim Yayınları, 2001.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. |
3 |
|
2 |
Sosyal bilimler alanındaki etkileşimi disiplinlerarası bağlamda analiz eder. |
3 |
|
3 |
Uluslararası ve ulusal boyutta farklı içerikli sosyal alanları takip etme, yorumlama ve sorun çözme odaklı teknikleri uygulama becerisi elde eder. |
4 |
|
4 |
Sosyal bilimler alanı uygulamaları için ihtiyaç duyulan modellemeler için veri toplar, elde edilen verileri yorumlar ve analiz eder. |
0 |
|
5 |
Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. |
4 |
|
6 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini geliştirebilir. |
3 |
|
7 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular. |
2 |
|
8 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. |
3 |
|
9 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinleri içersindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur.
|
3 |
|
10 |
Toplanan verileri sosyal olguları açıklamak için kullanır. |
5 |
|
11 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. |
4 |
|
12 |
Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanma, elde ettiği bilgileri sentezleme ve etkin biçimde sunma yetisi kazanır. |
5 |
|
13 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerinde kullanılan metodolojilerin içerisinde uluslararası ve ulusal sorunları saptama, bu sorunlar karşısında uygun çözümleme tekniklerini seçme ve uygun ampirik çalışmaları uygulamaya koyar. |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
10 |
50 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 166 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.64 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 7 |
|
|
|