|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Uluslararası İlişkiler Teorileri |
|
Dersin Kodu |
: |
UİY 701 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
7 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MARELLA BODUR ÜN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Uluslarası ilişkilerdeki temel teorileri, tartışmaları ve konuları tanımlar. Uluslararası ilişkiler teorisinde var olan düşünce okullarını eleştirel olarak analiz eder. Uluslararası ilişkiler teorisindeki geleneksel ve alternatif kuramları açıklar ve tartışır. Uluslararası ilişkiler teorisini uluslararası ilişkilerdeki var olan olaylara uygular. Uluslararası ilişkiler kuramlarının evrenselliğini tartışır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu ders öğrenciyi uluslarası ilişkilerdeki temel teoriler, tartışmalar ve sorunlar hakkında bilgilendirmeyi amaçlar. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste Uluslararası İlişkilerde kullanılan temel kavramlar, benimsenen kuramlar ve yöntem tartışmaları incelenecektir. Derste Realizm, Neo-Realizm, Liberalizm, Neo-Liberal Kurumsalcılık gibi geleneksel kuramların yanı sıra 1990lardan itibaren ortaya çıkan alternatif teorik yaklaşımlar da detaylı bir biçimde ele alınacaktır.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İ.İ.B.F. Dekanlık Binası |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Uluslararası İlişkilere Giriş: Akademik bir Disiplin olarak Uluslararası İlişkiler
|
Yok |
Ders anlatma, tartışma |
|
2 |
Uluslararası İlişkilerde Teori Sorunu ve Temel Teorik Yaklaşımlar
|
Burchill et.al., Theories of International Relations, chp.1.
Steve Smith, “The Self-Images of a Discipline: A Genealogy of International Relations Theory” in Ken Booth and Steve Smith (eds), International Relations Theory Today, Pennsylvania: Pennsylvania State University Press, 1995.
A. Eralp (der.), Devlet, Sistem ve Kimlik, s.15-28.
Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler Teorileri, 21-36. |
Ders anlatma, tartışma |
|
3 |
Realizm |
Burchill et.al., Theories of International Relations, chp.2.
Thomas Hobbes, “Of the Natural Condition of Mankind”, Viotti & Kauppi, International Relations Theory: Realism, Pluralism, Globalism & Beyond, pp.108-110.
• Hans J. Morgenthau, “Six Principles of Political Realism” in Williams, Goldstein and Shafritz (eds), Classic Readings and Contemporary Debates in International Relations, pp.57-62. |
Sunum |
|
4 |
Yapısal (Neo)-Realizm |
Kenneth Waltz, “Reductionist and Systemic Theories”, in Robert Keohane (ed). Neorealism and Its Critics, New York: Columbia University Press, 1986, chp.3.
• Kenneth Waltz, “The Origins of War in Neorealist Theory” in Williams, Goldstein and Shafritz (eds), Classic Readings and Contemporary Debates in International Relations, pp.63-73.
• Andrew Linklater, “Neorealism in Theory and Practice”, Booth and Smith, International Relations Theory Today, chp. 11. |
Sunum |
|
5 |
Liberalizm |
Burchill et.al., Theories of International Relations, chp.3.
Michael W. Doyle, “Kant’s Perpetual Peace: Liberal Internationalism” in Williams, Goldstein and Shafritz (eds), Classic Readings and Contemporary Debates in International Relations, pp.19-33.
• Woodrow Wilson, “The Fourteen Points”, Williams, Goldstein and Shafritz (eds), Classic Readings and Contemporary Debates in International Relations, pp.33-36. |
Sunum |
|
6 |
Neo-liberalizm |
Burchill et.al., Theories of International Relations, chp.5.
Robert Cox, “Social Forces, States and World Orders: Beyond International Relations Theory”, Robert Keohane (ed). Neorealism and Its Critics, New York: Columbia University Press, 1986, pp. 204-254.
A. Eralp (der.), Devlet, Sistem ve Kimlik, s. 169-174. |
Sunum |
|
7 |
Uluslararası İlişkilerde Marksizm |
Burchill et.al., Theories of International Relations, chp.5.
Robert Cox, “Social Forces, States and World Orders: Beyond International Relations Theory”, Robert Keohane (ed). Neorealism and Its Critics, New York: Columbia University Press, 1986, pp. 204-254.
A. Eralp (der.), Devlet, Sistem ve Kimlik, s. 169-174. |
Sunum |
|
8 |
Ara sınav |
Sinava hazirlik |
- |
|
9 |
İnşacılık |
Burchill et.al., Theories of International Relations, chp.8.
Alexander Wendt, “Anarchy is What States Make of it: The Social Construction of Power Politics”, International Organization 46, 2 (1992): 391-425.
• Ted Hopf, “The Promise of Constructivism in International Relations Theory”, International Security 23, 1 (1998): 171-200. |
Sunum |
|
10 |
Uluslararası İlişkilerde Feminist Yaklaşımlar |
Burchill et.al., Theories of International Relations, chp.9.
A. Tickner, “Hans Morgenthau’s Principles of Political Realism: A Feminist Reformulation” in R. Grant & K. Newland (eds) Gender and International Relations.
S. Whitworth, “Gender in the Inter-Paradigm Debate” Millennium 18 (1989): 265-272.
• Marysia Zalewski, “Feminist Theory and International Relations” in M. Bowker and R. Brown (eds.) From Cold War to Collapse: Theory and World Politics in the 1980s, 1993. |
Sunum |
|
11 |
Eleştirel Teori |
M. Hoffman, “Restructuring, Reconstruction, Reinscription, Rearticulation: Four Voices in Critical International Theory,” Millennium 20, 2 (1991): 169-185.
N. Rengger, “Going Critical? A Response to Hoffman”, and Hoffman’s response, “Conversations on Critical International Relations Theory”, Millennium 17, 1 pp. 81-89 and pp. 91-95. |
Sunum |
|
12 |
Eleştirel Teori |
M. Hoffman, “Restructuring, Reconstruction, Reinscription, Rearticulation: Four Voices in Critical International Theory,” Millennium 20, 2 (1991): 169-185.
N. Rengger, “Going Critical? A Response to Hoffman”, and Hoffman’s response, “Conversations on Critical International Relations Theory”, Millennium 17, 1 pp. 81-89 and pp. 91-95. |
Sunum |
|
13 |
Uluslararası İlişkilerde Postmodernizm |
Burchill et.al., Theories of International Relations, chp.7.
M. Hoffman, “Restructuring, Reconstruction, Reinscription, Rearticulation: Four Voices in Critical International Theory,” Millennium 20, 2 (1991): 169-185.
• C. Brown, “Turtles all the way down: Antifoundationalism, Critical Theory and International Relations”, Millennium 23, 2 (1994): 216-236. |
Sunum |
|
14 |
Küreselleşen Dünyada Uluslararası İlişkiler |
Samuel Huntington, “Medeniyetler Çatışması mı?”, Doğu Batı, Mayıs-Haziran-Temmuz 2007.
E. Fuat Keyman, “Küreselleşme, Uluslararası İlişkiler ve Hegemonya”, Uluslararası İlişkiler, cilt 3, sayı 9, Bahar 2006, s. 1-20. |
Tartışma |
|
15 |
Küreselleşen Dünyada Uluslararası İlişkiler |
Steve Smith, “The US and the Discipline of IR”, International Studies Review 4, 2 (2002): 67-85.
Pınar Bilgin, “Thinking Past ‘Western’ IR?”, Third World Quarterly, 29,1 (2008): 5-23. |
Tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sinava hazirlik |
- |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Atila Eralp (der.), Devlet, Sistem ve Kimlik, İstanbul: İletişim, 1996.
Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler Teorileri, İstanbul: Alfa, 2008 (5. baskı).
Phil Williams, Donald Goldstein and Jay Shafritz (eds). 2006. Classic Readings and Contemporary Debates in International Relations (3rd ed.). Thomson Wadsworth.
Ken Booth and Steve Smith. 1995. International Relations Theory Today. Pennsylvania State University Press.
Paul Viotti & Mark Kauppi. 1999. International Relations Theory: Realism, Pluralism, Globalism & Beyond (3rd ed.) Boston: Allyn & Bacon.
Atila Eralp (der.). 1996. Devlet, Sistem ve Kimlik,, İstanbul: İletişim.
Tayyar Arı (der.). 2012. Uluslararası İlişkilerde Postmodern Analizler-1, Bursa: MKM
Scott Burchill et.al. 2005. Theories of International Relations. New York: Palgrave.
Christian Reus-Smith and Duncan Snidal (eds). 2010. The Oxford Handbook of International Relations, Oxford University Press.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
6 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. |
4 |
|
2 |
Sosyal bilimler alanındaki etkileşimi disiplinlerarası bağlamda analiz eder. |
4 |
|
3 |
Uluslararası ve ulusal boyutta farklı içerikli sosyal alanları takip etme, yorumlama ve sorun çözme odaklı teknikleri uygulama becerisi elde eder. |
3 |
|
4 |
Sosyal bilimler alanı uygulamaları için ihtiyaç duyulan modellemeler için veri toplar, elde edilen verileri yorumlar ve analiz eder. |
3 |
|
5 |
Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. |
4 |
|
6 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini geliştirebilir. |
2 |
|
7 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular. |
4 |
|
8 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. |
4 |
|
9 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinleri içersindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur.
|
4 |
|
10 |
Toplanan verileri sosyal olguları açıklamak için kullanır. |
2 |
|
11 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. |
5 |
|
12 |
Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanma, elde ettiği bilgileri sentezleme ve etkin biçimde sunma yetisi kazanır. |
3 |
|
13 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerinde kullanılan metodolojilerin içerisinde uluslararası ve ulusal sorunları saptama, bu sorunlar karşısında uygun çözümleme tekniklerini seçme ve uygun ampirik çalışmaları uygulamaya koyar. |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
6 |
10 |
60 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 176 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 7.04 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 7 |
|
|
|